Zo word jij een LinkedIn All-Star! (NIEUWE LAYOUT) – Link Je Klant

Zo word jij een LinkedIn All-Star! (NIEUWE LAYOUT)

Als je je profiel bekijkt zie je onder je introductieblok een rij met daarin je profielsterkte, hoeveel mensen je profiel hebben bekeken en hoeveel views je posts hebben gehad.

Als je net begint met LinkedIn heb je profielsterkte ‘Nieuw’ of ‘Beginner’ (Just Starting/ Beginner), naarmate je actiever wordt, je profiel verder vult en je netwerk uitbreidt doorloop je de stappen ‘Gevorderd’ (Intermediate), ‘Vergevorderd’ (Advanced), ‘Deskundig’ (Expert) tot je uiteindelijk ‘Zeer deskundig’ (All-Star) wordt.

En het loont de moeite om te zorgen dat jouw profiel het predicaat Zeer deskundig krijgt, want LinkedIn toont je dan beter aan potentiële leads. Gemiddeld wordt je zo`n 40 keer vaker bekeken. Aan de slag dus!

Deze 10 stappen leveren jou een ‘Zeer deskundig’-LinkedIn-profiel op:

Stap 1: vul je naam in

Een beetje een inkopper, want als het goed is heb je dit al gedaan toen je je profiel aanmaakte. Maar goed, zonder naam kom je dus nooit op profielsterkte Zeer deskundig. Maar let op! Zet nooit je telefoonnummer in je naamvak. Dit is tegen de regels van LinkedIn en ze kunnen je daarvoor straffen door je slechter te tonen in zoekresultaten. Beetje zonde van al je moeite.

Stap 2: vul een kopregel (headline) in

En dan natuurlijk niet zomaar één. Denk goed na over de zoekwoorden waarop jouw potentiële klant zoekt en welke woorden hem of haar triggeren om verder te willen lezen in jouw profiel. Houd in je achterhoofd dat je profielfoto en je headline voor jouw allereerste indruk zorgen.

Stap 3: Geef je locatie en bedrijfstak in

In welke regio woon of werk je? Zoek je opdrachten in een andere regio dan waar je woont, geef dan de postcode van de gewenste regio in. Kies vervolgens een bedrijfstak die het beste aansluit bij jouw activiteiten, maar staar je er niet blind op. Helemaal perfect past het zelden. In de nieuwe User Interface wordt deze ook niet meer getoond.

Stap 4: voeg een profielfoto toe

Een foto van jezelf, dus geen veld met bloemen, luxe auto, schele giraf, of, nog erger, je bedrijfslogo, maar een goede professionele foto van jezelf. Een goede foto maakt niet alleen een sterke eerste indruk, maar maakt je tegelijkertijd toegankelijk en zorgt ervoor dat mensen je onbewust al aardig gaan vinden. Investeer hier zeker in, want dit betaalt zich terug!

Stap 5: vul je blok Contactinformatie volledig in

Raar maar waar, maar ik kom met enige regelmaat profielen tegen zonder contactinformatie. Ik vraag me dan af waarvoor die mensen op LinkedIn zitten. Zorg ervoor dat je alle mogelijke vakken in je blok Contactinformatie vult én wees je ervan bewust dat de informatie boven het dunne streepje (je telefoonnummer en e-mailadres) alleen zichtbaar is voor je connecties. Voeg dus je contactgegevens ook toe aan je Samenvatting, want die is openbaar (tenzij je je instellingen publieke profiel hebt aangepast).

Dit ‘streepje’ is ook verdwenen bij de nieuwe User Interface, maar je e-mailadres en telefoonnummer zijn nog steeds niet zichtbaar voor niet-connecties.

Stap 6: voeg een samenvatting aan je profiel toe

Je Samenvatting is ontzettend belangrijk in je profiel. Je profielfoto en headline kun je zien als een soort voorzet en met je Samenvatting kop je die voorzet in.

In je Samenvatting zet je in ongeveer drie a vier alinea`s uiteen wie je bent, welk probleem je voor je klant oplost en wat jouw onderscheidende vermogen is. Maak de alinea`s niet te lang, want anders leest niemand het.

In de nieuwe User Interface zie je alleen de eerste 2 regels van je Samenvatting en moet de bezoeker de rest van de tekst ‘openklappen’. Je snapt dat het dus heel belangrijk is om die eerste 2 zinnen (ongeveer 120 tekens) zo pakkend te maken dat men getriggerd wordt om jouw Samenvatting open te klappen en verder te lezen.

Stap 7: vul het blok Ervaring in met huidige en vorige functies

Voeg aan het blok Werkervaring zowel je huidige bedrijf en functie als eventuele vorige (relevante) bedrijven en functies toe. Geef ook aan welke taken je had en maak concreet hoe deze ervaring je helpt met wat je nu doet. Dit geeft die potentiële klant ook meteen een beeld van jouw ervaring.

Stap 8: vul het blok Opleiding in met je scholing

In dit blok zet je de opleidingen die je hebt gevolgd. Zodra je de naam van je school begint te typen zal LinkedIn je voorstellen doen voor Bedrijfspagina`s van scholen. Koppel die als het even kan, dat is namelijk een gemakkelijke manier om met oud-studiegenoten in contact te komen.

Stap 9: voeg vaardigheden toe

Voeg een aantal vaardigheden toe aan dit blok. Denk hierbij ook weer goed na over op welke trefwoorden je gevonden wilt worden én welke vaardigheden belangrijk zijn voor jouw potentiële klant.

In de nieuwe User Interface worden de vaardigheden die door een gezamenlijke connectie zijn onderschreven beter getoond. Slim, want die onderschrijving legt dan voor die persoon ook meer gewicht in de schaal dan een onderschrijving van een onbekende.

Stap 10: link met minimaal 50 connecties

Dat lijkt veel, maar gaat best snel. Koppel bijvoorbeeld je e-mailadresboek. LinkedIn stelt je dan mogelijke connecties voor op basis van die e-mailadressen. Verder kun je op zoek gaan naar oud-collega`s en oud-studiegenoten. Aan de 50 zit je zo.

Heb je een aantal van deze blokken nog niet in je profiel?

Dan voeg je die toe door rechts bovenaan je profiel op ‘Nieuw profielonderdeel toevoegen’ te klikken en de gewenste variant toe te voegen met het plusje in het bolletje.

 

Gefeliciteerd! Je hebt nu profielsterkte ‘Zeer deskundig’!

 

Check ook deze video waarin ik je voor de nieuwe User Interface laat zien waar je de knoppen etc voor deze 10 stappen laat zien.

Wil je wat hulp bij het opzetten van je profiel en de teksten daarin? Kijk dan eens op mijn website onder ‘Uitbesteden’ als je er zelf geen zin in of tijd voor hebt. Wil je het wel graag zelf doen, maar dan met een steuntje in de rug? Kijk dan eens naar mijn 1-OP-1-trainingen. Die kunnen we ook inzetten om een ijzersterk profiel op te zetten.

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.