Zo trek je de juiste mensen naar je LinkedIn-profiel – Link Je Klant

Zo trek je de juiste mensen naar je LinkedIn-profiel

 

Robert Cialdini (van het boek Invloed; de 6 principes van het overtuigen) stelt dat de meest effectieve manier om mensen contact met jou op te laten nemen is om aardig gevonden te worden. Want, zo stelt hij: “Om mensen te beïnvloeden, moeten ze je aardig vinden. We zeggen graag ja tegen iemand die we kennen en aardig vinden.” In dit blog beschrijf ik een aantal van zijn principes en hoe je die toepast om de juiste personen naar jouw LinkedIn-profiel te trekken. Met als doel natuurlijk dat ze contact met je opnemen, want het zoeken van contact is een koopsignaal.

Fysieke aantrekkelijkheid

Cialdini stelt dat mensen in heel veel gevallen (inclusief het aannemen/ inhuren van mensen) fysieke aantrekkelijkheid gelijk stellen aan het hebben van talent, aardig zijn, eerlijk zijn en intelligent zijn (principe van sympathie).

Het eerste wat mensen jou op LinkedIn aardig laat vinden is je profielfoto. Een goede foto geeft je daarom een kilometers lange voorsprong op je concurrenten. Niet alleen omdat je met een goede foto al een begin maakt met het opbouwen van de Know-Like-Trust-factor, maar ook omdat een profiel met een foto 21 keer sneller wordt bekeken en 9 x eerder een connectieverzoek ontvangt. Zorg wel dat je foto volledig zichtbaar is door de zichtbaarheidsinstellingen op ‘openbaar’ te zetten. Anders sla je alsnog de plank mis.

Gelijksoortigheid

Over het algemeen vinden we mensen die op ons lijken aardig. Dat kan op allerlei verschillende gebieden zijn, bijvoorbeeld een gelijksoortige mening over een onderwerp (of passie voor dezelfde TV-serie), maar ook je persoonlijke achtergrond (woonplaats, school, levensstijl). Je favoriete sport, films die je beiden gezien hebt, boeken die je beiden gelezen hebt. Het zijn op het eerste gezicht dingen die er zakelijk niet toe doen, maar dit kan er dus voor zorgen dat je eerder een klik hebt met iemand.

Dus stel dat je iemand aan je netwerk wilt toevoegen. Dan is het heel zinvol om eerst wat meer te weten te komen over die persoon. En daar is LinkedIn natuurlijk heel geschikt voor. Begin met iemands profiel: wat staat er in zijn kopregel en samenvatting? Doet hij of zij vrijwilligerswerk (bijvoorbeeld bij een sportclub) of is men lid van een vereniging?

Vergeet niet om ook te kijken of iemand statusupdates of berichten heeft geplaatst of welke berichten uit hun netwerk ze hebben geliked of waar ze op hebben gereageerd. Dat zijn allemaal signalen waar jij aanwijzingen uit kunt halen wat hen interesseert en waar jij dus op in kunt haken.

Gebruik die informatie vervolgens om je uitnodiging zo te personaliseren dat die persoon bijna geen nee meer kan zeggen omdat jij zo`n ontzettend aardige indruk maakt. Vergeet niet om, als je uitnodiging geaccepteerd is, ook een bedankje te sturen. Gebruik je verzamelde ‘gelijksoortigheden’ vervolgens om een gesprek aan te knopen en de relatie zo verder te ontwikkelen.

Complimenten

Wij mensen zijn onbewust ontzettend gevoelig voor complimenten. Het gevolg is dat we, als iemand ons een compliment geeft, heel erg genegen zijn om iets terug te willen doen. Iemand aardig vinden is dan wel het minste. Maar vaak gaat dit veel verder en zorgt een gegeven compliment ervoor dat we een verzoek van de complimentgever veel sneller honoreren.

Technisch gezien kun je dit natuurlijk als manipulatie inzetten, maar dat hoeft natuurlijk niet. Ik kies ervoor om dit persoonlijk en echt gemeend te doen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat als je dit puur als overtuigingsmiddel inzet, je uiteindelijk door de mand valt en die schade aan je imago repareer je niet zomaar.

Maar hoe kun je nu iemand een compliment geven via LinkedIn (buiten de meest voor de hand liggende manier 😊):

  1. Iemands blog of statusupdate een like geven

Je laat hiermee zien dat je het een waardevolle update vindt. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor jouw netwerk.

  1. Een reactie geven op iemands blog of statusupdate

Met een reactie geef je iemand de kans op meer interactie op zijn bericht en dat is fijn, want dat geeft het bericht meer ‘gewicht’ waardoor het beter getoond wordt door LinkedIn. Dit wordt ook als waardevoller ervaren dan een like.

  1. Een persoonlijk linkverzoek sturen

Met een persoonlijke uitnodiging om te linken laat je zien dat je je hebt verdiept in iemand en niet zomaar klakkeloos op de ‘connectie maken’-knop hebt gedrukt. Hierdoor voelt iemand zich gezien en de moeite waard en dat is natuurlijk een prachtig compliment. Het bouwen van een relatie is tenslotte het makkelijkst als je start met een goede eerste indruk.

Positief in beeld blijven

Om de leads te krijgen die je wilt moet je top of mind blijven. Cialdini zegt hierover: “We houden van dingen die bekend zijn. Dingen die bekend zijn beïnvloeden onze beslissingen over heel veel verschillende zaken.”

Maar hoe blijf je op LinkedIn ‘top of mind’? Dat kan op verschillende manieren:

  1. Reageer op de berichten van andere LinkedIn-gebruikers
  2. Post zelf waardevolle berichten op LinkedIn
  3. Plaats content die relevant is voor jouw connecties

Alles wat je op LinkedIn plaatst kan gedeeld worden door je connecties, waardoor het ook in hun netwerk verspreid wordt. Door je berichten zo waardevol en relevant mogelijk te maken, zorg je ervoor dat ze sneller gedeeld worden, omdat ze gewaardeerd worden.

Dit betekent wel dat je strategisch na moet denken over de berichten die je plaatst; Wat wil ik bereiken met dit bericht? Voor wie is het bedoeld? Sluit het wel aan bij hun belevingswereld? Biedt het voldoende waarde?

Bied je onvoldoende waarde of ‘verkoop’ je teveel? Dan zullen je connecties je ontvolgen of zelfs uit hun netwerk knikkeren. En dat is zonde. Zorg dus dat je een plan hebt en dat toepast! Hulp nodig bij het maken van een plan? Ik denk graag met je mee! Bel of mail me voor de mogelijkheden.

Ik heb me voor dit blog laten inspireren door dit artikel van Virginia Bautista: https://www.socialmediatoday.com/news/4-ways-to-attract-the-right-people-to-your-linkedin-profile/510171/

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.