Zo scoor je met LinkedIn stories – Link Je Klant

Zo scoor je met LinkedIn stories

Sinds vorige week hebben we in Nederland LinkedIn stories. Ik ben stiekem wel een beetje trots, want we zijn het eerste land in Europa waar dit wordt uitgerold. Maar wat is het? Hoe werkt het? En hoe kun jij het voor jouw bedrijf toepassen? Daarover gaat dit blog.

Wat zijn stories

LinkedIn stories lijken behoorlijk op de stories van Facebook en Instagram. Het zijn korte verhalen, gebaseerd op beeld of video, die maximaal 24 uur bewaard blijven. LinkedIn verwijdert ze vanzelf, dus daar hoef je zelf niet op te letten. Als je wilt kun je ze wel voor jezelf downloaden om te bewaren, maar dat moet je dan dus wel binnen die 24 uur doen.

Je kunt stories alleen op de LinkedIn-app maken en bekijken. Tijdens de ‘looptijd’ van je story kun je inzien wie jouw story hebben gezien en er op hebben gereageerd. Die kijkers kun je dan ook makkelijk meteen een bericht sturen. Stories spelen in op FOMO – Fear Of Missing Out. Want als je niet binnen 24 uur die story bekijkt is hij weg en kun je hem nooit meer zien. Ik heb wel mijn twijfels of dit op LinkedIn zo goed werkt. Er is inderdaad een grote groep gebruikers die dagelijks inlogt, maar ook een grote groep die minder vaak inlogt en die zal daar waarschijnlijk dus ook minder gevoelig voor zijn.

Hoe gebruik je LinkedIn stories voor jouw bedrijf?

Stories bieden je een informele manier om met je connecties in contact te komen. Omdat het nu nieuw is doen heel veel mensen het, maar ik verwacht dat dit straks weer inzakt. Als jij dan door blijft gaan is het een mooie manier om bij jouw connectie onder de aandacht te komen. En omdat je connectie zelf actief stories opent mag je ook een hoge mate van betrokkenheid verwachten.

Maar het is wel verstandig om het volgens een plan te doen. Ik heb zelf de afgelopen week geprobeerd elke dag wat te posten. Daar zat op dat moment nog geen plan achter en dat merkte ik meteen, want het aantal kijkers ging van bijna 50 op dag 1 naar 7 gisteren. Natuurlijk was het op dag 1 nieuw en dus spannend, maar de dip was ook het resultaat van mijn niet enorm geïnspireerde onderwerpskeuze :-). Daar ligt dus nog werk. Ik zit er zelf aan te denken om bijvoorbeeld elke paar dagen een tip te geven, een vraag te stellen of een stelling neer te leggen waarmee ik je aan het denken wil zetten. Ik heb namelijk ook sterk de indruk dat video het beter doet dan statisch beeld.

Wat kun je posten op LinkedIn stories?

Als onderwerpen voor stories kun je onder andere denken aan:

  • Foto’s of video’s van projecten waar je aan werkt
  • Hoe jij thuiswerken aanpakt
  • Welke nieuwe ideeën jij uit deze Corona-situatie hebt gehaald
  • Inzichten uit een training, boek of interview
  • Een kijkje achter de schermen bij jouw bedrijf
  • Handige tips waar jouw klanten zelf al mee aan de slag kunnen
  • Breaking news, bijvoorbeeld dat je weer open kunt met je bedrijf en hoe je dat doet

En als we straks weer naar evenementen mogen zou je daar ook een kort stukje van kunnen live streamen. Als een soort mini-verslag. Dat lijkt mij een hele leuke.

Hoe werkt het?

Als je LinkedIn stories van anderen wilt bekijken open je de LinkedIn-app op je telefoon en klikt, meteen bovenaan het scherm op het blauwe rondje met daarin iemands profielfoto en daaronder hun naam. Daarmee start je de feed van jouw beschikbare stories op. De eerste opent dan en zodra die ‘afgelopen’ is start vanzelf de volgende. Wil je eruit? Dan klik je rechtsbovenaan op het kruisje.

Als je zelf een story wilt plaatsen klik je op het hele linkse rondje met daarin je eigen profielfoto en daaronder de tekst ‘Uw verhaal’. Als je nog een verhaal hebt lopen opent die eerst. Om een nieuwe aan te maken klik je op ‘Nieuw verhaal’.

Door op de rode ronde opnameknop in het midden onderin te drukken maak je een foto (kort drukken) of begin je met het opnemen van een video (ingedrukt houden). Met de pictogram van de camera en het ronddraaiende pijltje draai je eventueel van je front- naar je backcamera voor selfies of juist gewone foto`s.

Je kunt ook uit de galerij van je telefoon kiezen. Dat doe je met de pictogram van de afbeelding links onderin je scherm. Let er dan wel op dat je een verticale foto of video kiest.

Vervolgens kun je met de ‘T’ rechts bovenin je scherm tekst toevoegen en daar een gekleurd achtergrondje achter zetten. Met de knop daar meteen links naast kun je stickers toevoegen. Wees daar spaarzaam mee, want ik betwijfel of jouw zakelijke netwerk daar echt op zit te wachten. Denk  in ieder geval eerst na of dit past bij jou, je bedrijf en je doelgroep.

Onder de ‘sticker-functie’ zit wel een andere belangrijke optie, namelijk ‘Vermelden’. Daarmee kun je mensen taggen. Dat doe je dus niet in je tekst, zoals bij een LinkedIn-statusupdate wel het geval is. Even wennen dus.

Mijn mening

Ik vind het een leuke nieuwe ontwikkeling, maar ben wel heel benieuwd naar hoe het opgepakt gaat worden. Ik weet dat veel mensen stories op Instagram en Facebook goed bekijken, maar daar ben ik er niet één van. Ik denk ook dat het op LinkedIn vooral populair gaat worden onder de jongere generatie en dat de oudere gebruikers toch blijven focussen op hun tijdlijn. Als LinkedIn de stories ook actief in de tijdlijn gaat tonen zou dit wel een groot verschil maken, maar voor zover ik weet is dat niet het plan. Hoe populair LinkedIn stories worden zal ook sterk afhangen van de onderwerpen die mensen gaan bespreken. Als die niet zakelijk genoeg zijn verwacht ik namelijk dat veel mensen daar op afhaken. Maar ik zie ook zeker kansen, vooral voor video. Ik zou dan alleen wel graag een langere video dan 20 seconden willen kunnen posten, want dat is wel heel kort.

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Hieronder kun je op mijn blog reageren. In plaats van je mailadres achter te laten, maak je een koppeling met je persoonlijke LinkedIn-profiel. Als je het blog waardevol vindt kun je het ook meteen met jouw LinkedIn netwerk delen. Schuif dan het knopje bij 'Share on activity feed' naar rechts.  'Sharing is caring' :-). Alvast bedankt!