Zo schrijf je de perfecte LinkedIn-aanbeveling – Link Je Klant

Zo schrijf je de perfecte LinkedIn-aanbeveling

20160917_blog_1Een aanbeveling op LinkedIn is ontzettend waardevol. Je kunt zelf nog zo hard roepen dat je ergens goed in bent, maar als een ander dit over jou zegt legt dit veel meer gewicht in de schaal en heb je er dus veel meer aan. Daarom ben ik ook fervent voorstander van actief vragen om aanbevelingen en vertel ik jullie in dit blog hoe je een goede aanbeveling opzet. Want natuurlijk vraag je niet alleen om aanbevelingen, maar geef je ze ook. Maar als je weet hoe je zelf een goede aanbeveling schrijft, kun je ook sturen op de vorm van de aanbeveling die je zelf ontvangt en dat is natuurlijk heel waardevol.

Voor je begint

Eerst even wat algemene tips: beveel alleen iemand aan met wie je daadwerkelijk hebt samengewerkt. Anders wordt je aanbeveling waarschijnlijk nogal nietszeggend en schaad je er de ander misschien meer mee dan dat je helpt. Verder vind ik het zelf altijd prettig om de tekst eerst even in Word te schrijven en daarna pas ik LinkedIn te plakken. Dan heb je wat meer overzicht en kun je niet per ongeluk een niet definitieve versie van je aanbeveling wegsturen.

Vijf onderdelen van een aanbeveling

Een goede aanbeveling bestaat uit een aantal onderdelen, namelijk:

  1. Waarom had je hulp nodig?
  2. Wat was de dienst of het product dat de persoon jou leverde?
  3. Had je bedenkingen om iemand te vragen en hoe nam de ander die bij jou weg?
  4. Wat vond je het prettigst aan de ander toen hij of zij je hielp?
  5. Wat heeft de dienst of het product je opgeleverd, welke blijvende resultaten ervaar je erdoor?

Probeer dit zoveel mogelijk in spreektaal te schrijven. Alsof je het iemand vertelt. Je kunt het namelijk zien als een citaat van jou dat op het profiel van de ontvanger getoond wordt.

Vaardigheden in plaats van persoonskenmerken

20160917_blog_3Let er verder op dat je positief gedrag benoemt in plaats van persoonskenmerken. Dat iemand ontzettend aardig is, is natuurlijk ook fijn, maar zijn of haar vaardigheid in een bepaald proces is voor LinkedIn meestal belangrijker. Verdiep je ook in het profiel van die persoon en probeer in je aanbeveling aan te sluiten op de zwaartepunten. Als iemand zich, bijvoorbeeld in mijn geval, vooral bezighoudt met LinkedIn, is een compliment over zijn vaardigheden met Powerpoint natuurlijk heel aardig, maar minder zinvol voor het opbouwen van een expertstatus.

Voorbeeld

Op basis van deze tips schrijf ik een voorbeeld-aanbeveling voor Arnd-Jan Blok, met wie ik regelmatig samenwerk voor opmaakwerkzaamheden en websites. Hij heeft onder andere mijn visitekaartjes opgemaakt en voor mijn klanten flyers, websites etc.

“Omdat ik twee verschillende takken in mijn bedrijf heb, wilde ik hulp bij het duidelijk scheiden van deze takken op mijn visitekaartjes en in een advertentie. Ik kwam zelf niet uit het creatieve proces hoe dit goed vorm te geven en besloot daarom om zijn hulp in te schakelen bij de opmaak. Hij luisterde goed naar de input die ik gaf en kwam direct met een aantal ideeën die me aanstonden. Ik vond het erg prettig dat hij actief meedacht en snel schakelde. Inmiddels deel ik mijn nieuwe visitekaartjes een aantal weken uit en krijg er veel complimenten over. Ik zal Arnd-Jan in de toekomst zeker weer vragen voor dit soort klussen.”

Uit het hart

20160917_blog_2xEen spontane, uit het hart geschreven aanbeveling, is natuurlijk altijd goed, maar door bij een verzoek om een aanbeveling een aantal vragen mee te geven, geef je de aanbeveler een houvast om te gaan schrijven (dat vinden ze meestal heel fijn) en weet jij zeker dat je een uitgebreide en gestructureerde aanbeveling ontvangt. Win-win dus!

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.