Zo schrijf je LinkedIn-berichten die niet te Facebookerig zijn – Link Je Klant

Zo schrijf je LinkedIn-berichten die niet te Facebookerig zijn

Facebookerige LinkedIn-berichten

Ik moest er stiekem een beetje van grinniken. Op mijn vraag wat iemand lastig vind aan het schrijven van berichten voor LinkedIn kreeg ik namelijk als antwoord: “Ik wil dat ze niet te Facebookerig zijn!” En dat zette me aan het denken. Want wat is ‘Facebookerig’ dan? (Te) Persoonlijk? Niet zakelijk genoeg? Te veel fluff? Ik merkte meteen dat ik daar een blog over wilde schrijven, dus voilà!

Want wat is nou ‘Facebookerig’? 

Bij ‘Facebookerige’ LinkedIn-berichten denk ik bijvoorbeeld aan quotes, aan verhalen over iemands huisdier, het te koop aanbieden van bijvoorbeeld je huis, het bedelen om geld voor een goed doel etc.

Voor mij is de gemene deler (en wat maakt dat ik het vervelend vind om die berichten in mijn tijdlijn langs te zien komen), dat het niks te maken heeft met je bedrijf. Het draagt niet bij aan jouw vindbaarheid en zichtbaarheid als ondernemer. Het brengt geen waarde voor je ideale klant. Terwijl dat juist het uitgangspunt is van een goed bericht; dat je waarde biedt aan je ideale klant.

Want het doel van je berichten is tenslotte om een verbinding met hen te maken. En natuurlijk is het nog beter als je daarin ook iets van jou als persoon laat zien. Je bent tenslotte ZZP-er en dus ben jij als persoon je bedrijf. Dus een persoonlijke touch in je berichten zorgt ervoor dat mensen je al een beetje leren kennen. Maar dat alles combineren… Daar slaan sommige mensen de plank flink mis.

Quotes vanaf nu dus verboden?

En toch kunnen dit soort berichten wél voor je werken. Een quote kan, gekoppeld aan een persoonlijk verhaal en met een gerichte call to action, heel waardevol zijn voor je connecties en ze juist bewuster maken van hun probleem (waardoor ze ermee aan de slag willen!).

En je kunt prima een anekdote over je huisdier koppelen aan een zakelijke les (denk aan een mooi voorbeeld van klantgerichtheid bij je dierenarts of de dierenwinkel).

En natuurlijk kun je in je LinkedIn-netwerk geld ophalen voor je favoriete goede doel, maar dan wel met een verhaal. Waarom heb je voor dat doel gekozen? Wat is de link met je bedrijf? Welke zakelijke lessen kunnen we eruit halen? Koppel dus je Facebook-insteek aan je zakelijke boodschap.

Zit het hem dan in de taal? 

Zoals je merkt is er voor mij niet perse een verschil tussen de onderwerpen die je op Facebook of op LinkedIn kunt gebruiken. Sterker nog, als je jouw berichten voor Facebook ook op die manier insteekt (waarde + persoonlijk verhaal of anekdote van een klant + call-to-action), gaan ze je daar ook veel meer opleveren. En wat mij betreft hoef je qua taal ook geen verschil te maken.

Ik ga ervan uit dat je tegen al je klanten op dezelfde manier praat; niet tegen de een heel informeel en tegen de ander juist heel formeel. Dat hoef je dus ook niet op Facebook en LinkedIn te doen. Schrijf zoals je praat tegen iemand. Echt! Dat leest namelijk ook heel prettig. Want dan maak je vanzelf korte en logische zinnen. Vind je dit lastig? Merk je dat wanneer je gaat schrijven, je automatisch ingewikkeld gaat doen? Spreek je bericht dan in op de dictafoonfunctie op je telefoon en typ het later uit.

Dus

Wil je niet te Facebookerig overkomen op LinkedIn? Zorg dan dat je een persoonlijk verhaal (of een anekdote van een klant) koppelt aan waarde voor je ideale klant. En dan mag je er gerust een quote aan hangen of een verhaal over je kat vertellen. Zolang er maar een duidelijke link is met wat jij je klanten oplevert.

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:

26 april 9.00 + 12.30 uur: Webinar 'Zo schrijf je in 5 stappen een profielsamenvatting die klanten aantrekt'
Schrijf een LinkedIn-samenvattingstekst waar jouw ideale klant warm van wordt!