Zo schrijf je een LinkedIn-connectieverzoek dat jouw ideale klant graag accepteert – Link Je Klant

Zo schrijf je een LinkedIn-connectieverzoek dat jouw ideale klant graag accepteert

LinkedIn-uitnodiging

Het connectieverzoek is op LinkedIn echt een ondergeschoven kindje. Onterecht vind ik. Want het is een geweldige kans om een goede eerste indruk op een potentiële nieuwe klant te maken. Wil jij weten hoe je een connectieverzoek schrijft dat jouw ideale klant graag accepteert en dat ervoor zorgt dat jullie daarna makkelijk in contact komen en blijven? Lees dan snel verder!

Waarom actief uitnodigen?

Maar waarom zou je potentiële klanten uitnodigen om te linken? Simpel, omdat een netwerk vol mensen die passen in het plaatje van jouw ideale klant ervoor zorgen dat jij zichtbaar bent met je bedrijf. Je content past bij hun behoeftes, waardoor ze het regelmatig lezen of bekijken. En die content zorgt er weer voor dat ze jou als expert zien en aardig gaan vinden. En die factoren heb je nodig om die potentiële klanten om te zetten in betalende klanten. Maar om die content te zien en jou dus te leren kennen, moeten jij en je potentiële klant wel gelinkt zijn. Technisch gezien zou iemand je natuurlijk ook kunnen volgen, maar dan bouw je toch minder een band op.

Bovendien is het belangrijk om een solide basis aan connecties te hebben. Want hoe minder connecties je hebt, hoe minder mensen buiten jouw netwerk kennis met jou kunnen maken. Zodra jouw connecties namelijk op jouw content reageren wordt dat bericht ook in hun netwerk getoond. De kracht van LinkedIn zit dus niet alleen in je eigen netwerk, maar ook in het netwerk daarbuiten; je tweedegraads netwerk. En je begrijpt, dat groeit exponentieel mee met jouw aantal connecties.

Maar hoe ga je uitnodigen op LinkedIn

Uitnodigingen heb je in alle soorten en maten. Van de standaard ‘Ik zou je graag aan mijn LinkedIn-netwerk toevoegen’ tot aan complete verkooppitches die superspammy overkomen. Laat ik vooropstellen dat die laatste niet mijn voorkeur heeft. De eerste trouwens ook niet, want je mist een kans om een supergoede eerste indruk te maken. Maar er is een gulden middenweg. Een weg die jou een prettige eerste indruk laat maken, ervoor zorgt dat je uitnodiging geaccepteerd wordt en het makkelijk maakt om vervolgens met elkaar in gesprek te raken.

Wat doe je NIET

Sowieso stuur je natuurlijk niet de standaarduitnodiging, maar voorkom ook deze varianten:

  • Persoonlijk, maar nietszeggend
    Alleen hallo zeggen en vragen hoe het met iemand is, is zonde van hun tijd. De ontvanger heeft geen idee wie je bent en wat ze aan je hebben. De kans dat je uitnodiging geaccepteerd wordt is dan ook minimaal.
  • Meteen verkopen
    Je vraagt toch iemand ook niet op je eerste date al om met je te trouwen? Je hebt nog helemaal geen idee wat de ontvanger precies nodig heeft. LinkedIn is een sociaal netwerk, zorg dus dat je elkaar eerst leert kennen.
  • Kontkussen
    Vriendelijk zijn is één, maar kruip iemand niet in zijn of haar kont. Geef gerust een compliment, maar alleen als het gemeend is. Mensen voelen het aan als je alleen maar zit te slijmen en je raad het vast al, dat vinden ze niet fijn.
  • Me, myself & I
    Jij bent niet interessant, je potentiële connectie/ klant is interessant. Val dus niet in de valkuil om uitgebreid over jezelf en je bedrijf te gaan oreren. Een pitch is hier gewoon nog niet gepast en maakt meer kapot dan je lief is.

Wat doe je WEL

  • Wees kort en bondig
  • Mensen scannen een tekst maximaal een seconde of 8. Je hebt dus 8 seconden om diegene ervan te overtuigen dat het gunstig is om jouw uitnodiging te accepteren. Gemiddeld lezen mensen iets meer dan 4 woorden per seconde dus in die 8 seconden lezen ze er 32. Daar komt nog bovenop dat LinkedIn je maximaal 300 tekens geeft voor je connectieverzoek. En dat is inclusief enters en spaties.
  • Maak het persoonlijk
    Een hele makkelijke manier om vertrouwen te wekken is door iets gemeenschappelijks aan te halen. Bekijk daarom altijd het LinkedIn-profiel van degene die je uit wilt nodigen en kijk welke haakjes je kunt vinden. Hebben jullie dezelfde opleiding gedaan? Ooit bij hetzelfde bedrijf gewerkt? Een gedeelde vaardigheid (en dus interesse) of een gedeelde connectie? Wat je ook kunt doen is aanhaken op een bericht dat je erg interessant vond. Pas dan wel op dat je niet op de slijmerige toer gaat :-). Of refereer aan de bijeenkomst waar jullie elkaar ontmoet hebben.
  • Wees eerlijk
    Vertel waarom je graag wilt linken. Waarom is het voor jullie beiden nuttig om gelinkt te zijn? Wat zouden jullie samen kunnen bereiken? En zeg alsjeblieft niet ‘om in de toekomst wellicht iets voor elkaar te kunnen betekenen’. Dat is vaag en totaal niet enthousiasmerend, toch?
  • Laat iets van jouw stijl zien in je uitnodiging
    Ik onderteken mijn LinkedIn-uitnodigingen bijvoorbeeld altijd met ‘hartelijke groet’. Dat vindt niet iedereen fijn, maar dat past wel bij mij en mijn enthousiasme. Als je dat in een geschreven bericht al niet kunt hebben, passen we waarschijnlijk live ook niet bij elkaar.

BTW

Nee, niet dat geld dat je weer aan de belastingdienst mag afdragen, maar By The Way. Wist je dat LinkedIn een maximum stelt aan het aantal uitnodigingen dat je per dag mag uitsturen? De meeste mensen komen daar nooit aan, maar je kunt het maar beter weten, dan kun je er rekening mee houden. Voor de gratis account is het maximum ongeveer 80 per dag. Heb je Sales Navigator, dan kun je maximaal 150 mensen per dag uitnodigen.

Zakelijk versus sociaal

Ik daag je uit om jouw volgende connectieverzoeken te baseren op deze tips. Ik garandeer je dat je uitnodigingen door meer mensen geaccepteerd worden en dat je leuke vervolggesprekken krijgt. Gesprekken waardoor je elkaar leert kennen en een relatie opbouwt en waar een klantrelatie uit kan groeien. LinkedIn mag dan een zakelijk netwerk zijn, maar door er sociaal te doen bouw je de beste en fijnste relaties op en gaat het je klanten opleveren. Succes!

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl