Zo schrijf je een kickass-LinkedIn-samenvatting! – Link Je Klant

Zo schrijf je een kickass-LinkedIn-samenvatting!

Je Samenvatting is heel belangrijk in je profiel. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken wordt jouw profiel beter gevonden. En met een supersterke tekst overtuig je mensen dat jij de persoon bent voor hun klus, zodat ze je gaan bellen. Dat telefoontje is natuurlijk het ultieme koopsignaal en je hoeft de deal dan alleen nog maar te sluiten. Een goed geschreven Samenvatting is dus ontzettend waardevol. Maar wat zet je er dan in?

# 1 Je pitch

Begin je Samenvatting met je pitch en zorg dat je de lezer in de eerste 2 regels meteen bij de kladden grijpt. In de nieuwe LinkedIn User Interface zijn namelijk alleen de eerste 120 tekens (ongeveer 2 zinnen) leesbaar. Om de rest te kunnen lezen moet je doorklikken en dat is een drempel. Die eerste 2 zinnen moeten dus zo pakkend zijn dat mensen dat graag doen.

Als je nog geen pitch hebt, ga daar dan zo snel mogelijk mee aan de slag. Je pitch helder hebben levert je zoveel op, niet alleen voor je LinkedIn-profiel. Je staat namelijk nooit meer met je mond vol tanden als iemand je vraagt wat je doet. Ook krijg je voor jezelf veel duidelijker op welke pijn je jouw klant aanspreekt. Je zult zien dat zodra je je pitch helder hebt, dit doorwerkt in al je andere communicatie.

 In je pitch neem je op wie je bent, welk probleem je oplost, waarom je doet wat je doet (Simon Sinek`s Why) en waarom opdrachtgevers voor jou moeten kiezen.


# 2 Uitleg product of dienst

In je Samenvatting heb je ook ruimte voor het toelichten van je product of dienst. Met je headline heb je door middel van trefwoorden al een voorproefje gegeven van wat je doet. Dit licht je toe in je Samenvatting. Dat hoeft echt niet helemaal tot in detail, want daarvoor kunnen mensen doorklikken naar je website (noem die dus ook!) of je bellen of mailen. Probeer met deze toelichting net een tipje van de sluier op te lichten en verlangen op te wekken.

# 3 Contactgegevens

Jouw Samenvatting is niet compleet zonder je contactgegevens. Als jij nog niet gelinkt bent met iemand (en in het geval van een potentiële opdrachtgever is die kans vrij groot), kan die persoon van jouw contactgegevens alleen je Twitter-adres en websites inzien. Natuurlijk kan hij op je website naar je e-mailadres of telefoonnummer zoeken, maar dat is voor de meesten teveel moeite en dus is de kans groot dat ze afhaken. Zet dus altijd je e-mailadres en telefoonnummer in je Samenvatting én zorg dat je Samenvatting openbaar is.

# 4 Call-to-action 

Het laatste, maar erg belangrijke punt van je Samenvatting is je call-to-action. Anders blijft de lezer in het luchtledige hangen. Wat wil je dat hij of zij doet? Je bellen of mailen? Je website bezoeken? Zich inschrijven voor je nieuwsbrief? Zeg dat dan ook. Roep ze daartoe op. En dat mag gewoon in de gebiedende wijs. Zeg alsjeblieft niet iets als “mocht u willen, dan kunt u eventueel, bla bla bla…’. Niet van die laffe tosti-teksten, maar gewoon “Neem contact met mij op” of “Schrijf je in”. Mensen raken daardoor echt niet beledigd en als ze het niet willen doen ze het gewoon niet.

Maar let op!

Houd bij het schrijven wel rekening met een aantal dingen:

  1. Je hebt 3.000 tekens, wees dus kort en bondig. Schrijven is schrappen. Is je tekst te lang? Ga dan elke zin langs en bedenk welke woorden je kunt schrappen zonder de betekenis van de zin te veranderen.
  2. Maak je alinea`s niet te lang. Alinea`s van meer dan 4 regels worden ‘tekstbakstenen’ en daardoor niet gelezen (check Aartjan van Erkel voor uitleg en verdere tips voor online schrijven).
  3. Maak zoveel mogelijk gebruik van opsommingstekens. Die geven lucht aan je tekst en maken hem beter scanbaar. De meeste mensen scannen online namelijk eerst de tekst. Pas als ze door het scannen overtuigd zijn dat het voor hen relevante informatie is, gaan ze echt lezen.
Eens samen sparren waar voor jouw bedrijf winst valt te behalen met LinkedIn?
Meld je dan aan voor een gratis LinkedIn Power Talk van 30 minuten. 
Plan hieronder zelf je afspraak in:

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.