Zo schrijf je een Inmail die wel gelezen wordt – Link Je Klant

Zo schrijf je een Inmail die wel gelezen wordt

Het schrijven van een Inmail, één waar je vervolgens ook een positieve reactie op krijgt, is een kunst. Helaas versturen veel LinkedIn-gebruikers (vooral recruiters) nog te vaak een onpersoonlijk bericht dat meteen veel te pusherig is. Stel je voor dat iemand je al op jullie eerste date ten huwelijk vraagt. De kans dat je ja zegt is dan niet heel groot. Af en toe zul je ermee scoren, maar je conversie kan stukken beter. Hoe? Dat lees je in dit blog. Ik geef je tips voor het contacten van kandidaten voor een vacature, maar ook voor het contact leggen met een potentiële lead voor je bedrijf. Deze tips zijn trouwens ook heel goed bruikbaar voor het schrijven van supergoede en persoonlijke LinkedIn-uitnodigingen.

Inmail?

Een Inmail is een persoonlijk bericht dat je verstuurt aan iemand buiten je eerstegraads netwerk. Je eerstegraads netwerk kun je altijd gratis een privébericht sturen via de LinkedIn-chat. Als je (nog) niet met iemand gelinkt bent, kan dat met een Inmail. Een Inmail is ook een privébericht, maar deze versturen kan alleen met één van de betaalde LinkedIn-pakketten (Premium). Afhankelijk van welk pakket je hebt, krijg je minimaal 15 Inmailcredits per maand. Maar waarom dan een Inmail sturen en geen e-mail? Omdat Inmails gemiddeld drie keer beter worden geopend dan e-mails. Logisch, want daar ontvang je er veel minder van, dus ze vallen veel meer op.

Inmails worden vooral gebruikt door recruiters om kandidaten te bereiken, maar ook verkopers gebruiken deze techniek om in contact te komen met leads waarmee ze nog niet gelinkt zijn. Inmails worden nog betrekkelijk weinig gebruikt voor verkoop, dus hier ligt een kans om je te onderscheiden.

Maar waarom dan niet meteen linken? Voor zowel recruitment als het warm maken van een lead is het sleutelwoord ‘relatie’. Als iemand ver van je afstaat wil je soms niet meteen een connectieverzoek sturen, maar eerst op een voor de ontvanger meer vrijblijvende manier contact leggen. Vooral omdat heel veel mensen nog denken dat je alleen privéberichten met elkaar kunt uitwisselen als je gelinkt bent (en dus niet op een uitnodiging kunt reageren zonder hem te accepteren). Als ze op dat moment dus nog niet openstaan voor het maken van een connectie, sta jij met lege handen. Door de relatie te starten met een Inmailgesprek, houd je de optie om op een later moment alsnog te linken open.

Inmails voor werving

Inmails worden vooral gebruikt door recruiters en zijn daar inderdaad heel handig voor. Slechts 30% van de werknemers op LinkedIn is actief op zoek naar ander werk. Dat betekent dat 70% passief is. Een klein deel daarvan zit helemaal op zijn plek en gaat nergens heen, maar voor de rest geldt dat, als je ze contact met het juiste aanbod op het juiste moment, je zeker een deal kunt sluiten.

Inmails voor leads

LinkedIn is ideaal voor het ontdekken welke persoon je nodig hebt voor het verkopen van jouw dienst of product. Wie er beslist haal je makkelijk boven water. Maar vervolgens ook echt aan tafel komen kan een behoorlijke uitdaging zijn. Iedereen die wel eens (koud) een bedrijf heeft gebeld om zo iemand aan de lijn te krijgen weet dat je vaak stukloopt op de gatekeepers: de receptioniste, de secretaresse of de personal assistent. Dat maakt een Inmail nou zo geweldig. Die gatekeepers omzeil je zo volledig, want je stuurt je bericht direct aan degene die je wilt bereiken. En omdat Inmails nog weinig voor sales gebruikt worden, val je ook nog eens extra op.

NIET DOEN

Zoals ik in de inleiding al schreef is een goede Inmail schrijven een kunst. Laten we beginnen met een aantal dingen die je beter kunt vermijden:

  1. Een algemeen en onpersoonlijk bericht sturen (en dan het liefst hetzelfde bericht aan meerdere collega`s; ja, dit gebeurt….)

Zowel voor berichten aan vacaturekandidaten als aan leads geldt, maak het persoonlijk. Je doel is om een relatie op te bouwen en samen aan de slag te gaan. Die kans is het grootst als de ander een klik met je ervaart.

  1. In de kopregel al de vacature (of je pitch) noemen

Dit werkt misschien bij mensen die actief op zoek zijn naar werk, maar de grootste groep is dit niet en die schrik je hiermee af. Begin met het opbouwen van een relatie. Pols of iemand mogelijk geïnteresseerd is om van baan te wisselen en breng pas later in het gesprek de precieze vacature ter sprake.

  1. In je berichttekst de hele vacaturetekst opnemen

Naast wat ik hierboven al uitlegde wordt je bericht zo veel te lang. De ideale lengte voor een Inmail is maximaal 500 tekens. Kort en bondig is het credo.

  1. De vacature al meesturen

Zie punt 2 🙂

  1. Meteen om een CV vragen

Zie punt 2 🙂

  1. Woorden als ‘carrièrekans’ of überhaupt ‘kans’ gebruiken.

Vooral mensen die vaak benaderd worden door recruiters zijn hier zwaar allergisch voor.

  1. Populair doen

Je kent elkaar nog niet. Enthousiast is prima, populair doen niet. Houd het een beetje rustig tot je weet waar iemand goed op reageert.

  1. Je Inmail in het weekend versturen

Hoewel er geen ideale dag of tijd is om Inmails te versturen, geef je, door in het weekend zo`n bericht te sturen, wel een signaal af over de werkcultuur. Niet iedereen zal daar positief op reageren.

 

WEL DOEN

Pakkende onderwerpsregel

De onderwerpsregel is het eerste wat de ontvanger van je bericht te zien krijgt. Maar liefst 35% van de ontvangers opent een bericht op basis van wat jij hierin zet. Je eerste ‘horde’ als het ware.

Mogelijke insteken/ onderwerpsregels voor recruiters:

  • Wil je doorgroeien als…? (aanhaken op groeiwens)
  • [Naam kandidaat]; van [naam school of huidige bedrijf] naar [bedrijfsnaam opdrachtgever]?

Mogelijke insteken/ onderwerpsregels voor leads:

  • [Naam], zitten jouw verkopers meer achter hun bureau dan op de weg? (aanhaken op probleem dat men heeft)
  • [Naam], ben je meer brandjes aan het blussen dan aan je bedrijf aan het werken? (aanhaken op probleem)

Heb je een gedeelde connectie? Benoem die dan. Dit geeft 27% meer kans op reactie, want instant vertrouwen doordat jullie een gedeelde vriend hebben. Denk aan ‘Ik heb je naam gekregen van …’.

Maak je bericht persoonlijk

Voordat je gaat schrijven doe je twee dingen: (1) je bekijkt het persoonlijke LinkedIn-profiel van de ontvanger en (2) je denkt na over wat deze persoon wil of wil vermijden. Denk bijvoorbeeld aan doorgroeien in zijn/ haar vakgebied, meer ruimte voor zelfstandig werken, het uitbreiden van hun netwerk of teams efficiënter laten werken. Wat je insteek ook maar is.

Vervolgens ga je je bericht schrijven. Natuurlijk begin je met een persoonlijke aanhef. Die kun je makkelijk via Inmail instellen (wel in Engels, wil je dit niet, doe het dan handmatig). De rest van je bericht is meer een uitdaging. Let in ieder geval op de volgende punten:

  • Maak het persoonlijk. Men moet kunnen zien dat je de tijd hebt genomen om hun profiel door te nemen en je bericht moet duidelijk maken hoe jij aansluiting ziet tussen hun profiel en wat jij aanbiedt. Noem hun naam ook in je bericht. Uit onderzoek blijkt dat we meer aandacht hebben voor teksten waarin we onze eigen naam lezen. Refereer bijvoorbeeld aan een bericht of blog dat je van hen gelezen hebt en vertel wat je er interessant aan vond.
  • Leg uit wat je wilt/ verwacht. Waarom stuur je dit bericht?
  • Leg uit welk voordeel jij/ jullie ontmoeting/ relatie de ontvanger oplevert.
  • Houd je bericht kort maar krachtig. Veel mensen lezen op mobiel (bijna 60%). Reageren op vacatures doet tegenwoordig ook ruim 50% via een mobiel apparaat. Opsommingen met bulletpoints werken daarom heel goed, want dit maakt je tekst makkelijker te scannen en online te lezen.
  • Voeg een concrete call-to-action toe. Wees zo duidelijk mogelijk in wat je wilt dat mensen doen. Dus niet ‘Laat me weten of je geïnteresseerd bent’, maar bijvoorbeeld: ‘Heb je tijd om morgen rond [tijd] hier even kort over te bellen?
  • Maak een sterke Inmail-handtekening met al je contactgegevens. Ook dit weer kort en bondig. Zet hier je naam, webadres, e-mailadres en telefoonnummer in, maar liever geen grote logo`s of een lange bio over je bedrijf.
  • Wees authentiek; blijf qua tone of voice/ woordgebruik dicht bij jezelf. Het is raar als je ineens heel anders klinkt op het moment dat jullie gaan bellen of elkaar in het echt spreken.
  • Tot slot: vraag jezelf af; zou ik dit openen?

Bulkberichten

Voor recruiters is het vaak niet haalbaar om iedereen een echt persoonlijk bericht sturen omdat ze grote groepen kandidaten moeten benaderen. Er zijn dan toch een paar dingen die je kunt doen om je bericht toch te personaliseren:

  1. Maak een selectie binnen je lijst met kandidaten op bijvoorbeeld school, voorgaande werkgever, voorgaande functie etc.
  2. Schrijf een bericht waarin je personaliseert op dat gegeven. Geef bijvoorbeeld aan dat mensen met die opleiding het vaak goed doen bij werkgever X en dat je daarom graag in contact komt om te kijken of dit ook iets voor hen is.

Handig

  • Je Inmail-handtekening maak je één keer op en blijft dan bewaard.
  • De aanhef die je kiest blijft ook bewaard en hoef je dus niet elke keer in te stellen.
  • Heb je een bericht geschreven die je (gedeeltelijk) vaker kunt gebruiken? Sla hem dan op als template.
  • Je hebt een x aantal Inmail-credits bij je abonnement. Hoeveel dit er zijn kun je zien door naar Recruiter/ Sales Navigator te gaan en daar op je kleine profielfoto te klikken. Onder Settings vind je dan je aantal Inmails. Hier kun je trouwens bij Sales Navigator ook instellen of je openbaar of anoniem wilt rondkijken. Bij zoeken/ profielen bekijken via LinkedIn Recruiter ben je automatisch anoniem.
  • Een Inmail versturen kost één credit. Maar antwoord iemand op je bericht? Dan krijg je je credit weer terug.
  • LinkedIn geeft de ontvanger een aantal voorgekauwde antwoorden die ze snel en makkelijk kunnen versturen. Dat helpt 😊.
  • Heb je je credits voor die maand op? Dan kun je bijkopen.

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.