Zo reageer je met effect op LinkedIn! – Link Je Klant

Zo reageer je met effect op LinkedIn!

Naast het zelf posten van content kun je door het reageren op berichten van anderen ook veel bereiken op LinkedIn. Zichtbaar zijn bij potentiële klanten, je expertstatus opbouwen of bevestigen etc. Maar wat is nou een waardevolle reactie? Voor degene op wiens bericht je reageert, maar ook voor LinkedIn? Zodat jij in hun ogen een waardevolle bijdrager bent (en dus ook weer beter getoond wordt).

Waarom reageren

Een reactie krijgen op je post is leuk. Het voelt prettig, want je voelt je gezien. En het zorgt ervoor dat het bericht punten krijgt voor het algoritme en dus uiteindelijk beter getoond wordt. Maar reageren op iemands post zorgt er ook voor dat jouw naam, kopregel en profielfoto even in het blikveld van de plaatser langskomen. Want langskomen is gegarandeerd. Van elke reactie die geplaatst wordt krijgt de berichteigenaar namelijk een melding.

En als je de plaatser helpt door hem een tip of een antwoord op zijn vraag te geven laat je hem, plus de andere lezers van het bericht, letterlijk zien dat jij verstand van zaken hebt. Het is zo een makkelijke en laagdrempelige manier om te beginnen met LinkedIn-marketing. Als zelf content posten je nog een brug te ver is, is dit een mooie opstap.

Positieve insteek

Houdt je reacties ieder geval altijd positief. Kom je nu een bericht tegen dat je echt tegen de borst stuit, haal dan even diep adem en besef dat je niet perse hoeft te reageren. Niet om drempels op te werpen, maar hoe je reageert draagt bij aan het plaatje dat je van jezelf schetst, dus razen en tieren is meestal geen goed idee :-). Bovendien geef je het algoritme van LinkedIn me je reactie het seintje dat je meer van dit soort berichten wilt zien en dat is nu juist wat je waarschijnlijk niet wilt.

Dat geldt trouwens ook als iemand negatief op een bericht (of reactie) van jou reageert. Voel je vrij om een discussie aan te gaan, maar als iemand rare dingen zegt of onrespectvol reageert, stop dan gerust met het gesprek. Je kunt altijd afsluiten met het commentaar ‘laten we het eens zijn om het oneens te zijn’. Reageert iemand stelselmatig op een vervelende manier, dan kun je diegene muten of blokkeren.

Inhoudelijk

Reacties als ‘van harte’, ‘wat leuk’, ‘succes’, ‘mooie locatie’ etc zijn niet perse slecht, maar ze dragen ook niet echt bij aan een echt gesprek. Door inhoudelijk op een bericht te reageren (en dus een langere reactie te schrijven) geef je de schrijver feedback op wat je in zijn bericht aantrekt. Hierdoor krijgt hij weer een beter beeld van zijn doelgroep en hoe hij die het beste aan kan spreken.

Of wijs de schrijver op een boek of artikel waarin dit onderwerp verder of vanuit een andere invalshoek wordt uitgelegd. Je kunt ook een alternatief aandragen of een verdiepende vraag stellen. Je geeft de plaatser dan ook de kans om weer op jou te reageren, waardoor zijn oorspronkelijke bericht steeds meer inhoud krijgt.

Een andere manier om diepgang aan je reactie te geven is door te beschrijven wat je dacht toe je de post las. Heeft het je een nieuw inzicht gegeven of je mening ergens over veranderd?  Dit geeft het bericht van de plaatser meer inhoud, maar het beeld dat mensen van jou hebben ook, want zo laat je zien dat je er over hebt nagedacht. Zorg er wel voor dat je de plaatser niet overschaduwt door enorm de betweter uit te hanger. Dat is niet leuk voor degene die de post geplaatst heeft, maar doet je online imago ook geen goed.

Visueel

Kun je echt helemaal los in een reactie, deel je stukje dan op in meerdere alinea`s en overweeg of je een lijstje kunt maken. Dat lijstje kun je dan weer leuk stylen door symbolen als opsommingstekens te gebruiken. Besef je dan wel dat je reactie na 1 a 2 regels een ‘meer weergeven’-knop krijgt en dat je de lezer dus in die eerste regels moet triggeren om door te willen klikken.

Taggen

Wil je meer dan 2 of 3 mensen attenderen op het bericht? Klik dan even op de 3 puntjes rechts bovenin, kopieer de link naar het bericht en stuur het hen via een LinkedIn privébericht. Een waslijst aan tags oogst heel rommelig en komt spammerig over. Bovendien is het ook vervelend voor mensen als je ze vaak tagt, want ook zij krijgen daar steeds een melding van. En is het bericht dan niet interessant voor hen, wekt het op een gegeven moment irritatie op. Dat is vast niet je bedoeling.

Op welke berichten

Blijf vooral reageren op de berichten van je netwerkvrienden en -vriendinnen en plaats ook gerust af en toe een lekkere simpele oneliner (dat doe ik ook :-)). Maar plaats ook eens bewust een diepgaandere reactie. En ga ook eens op zoek naar berichten van bijvoorbeeld grote namen in je branche en reageer daar inhoudelijk op. Dit levert je minimaal een stuk extra zichtbaarheid op, maar waarschijnlijk ook een aantal interessante nieuwe connecties die je wellicht kunt opwarmen naar klanten.

Eens samen sparren waar voor jouw bedrijf winst valt te behalen met LinkedIn?
Meld je dan aan voor een gratis LinkedIn Power Talk van 30 minuten.
Plan hieronder zelf je afspraak in:

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.