Zo pas je succesvol hashtags toe op LinkedIn – Link Je Klant

Zo pas je succesvol hashtags toe op LinkedIn

Hashtags zijn hot! Volgens veel mensen werd dat ook hoog tijd. Op onder andere Twitter en Instagram zijn hashtags een essentieel onderdeel van je posting-strategie. Tot voor kort werd het op LinkedIn juist afgekeurd dat je hashtags gebruikte, want daaraan konden mensen zien dat je dezelfde content op meerdere media plaatste (wat ik persoonlijk helemaal niet erg vindt trouwens). Maar dat is voorbij!

LinkedIn is een enorme vergaarbak aan data geworden, waar je met hashtags juist orde in kunt scheppen. Dit, gecombineerd met de goede listing van LinkedIn in de Google zoekresultaten, maakt het gebruik van hashtags extra interessant.

Wat is een hashtag

Hashtag is het engelse woord voor ons ‘hekje’: #. In het dagelijks gebruik bedoelen we met een hashtag dat teken, maar dan gecombineerd met een woord of zin. Denk aan #LinkedIn, #marketing, #onlinemarketing, #sprekeninhetopenbaar, #socialselling, #gettingthingsdone etc. Er zijn al veel bestaande hashtags, sommige met miljoenen volgers, maar je kunt er ook zelf één verzinnen. Bijvoorbeeld als onderdeel van je personal branding of om je content buiten je eigen netwerk te delen. Bovendien maakt zo`n hashtag je content makkelijker vindbaar omdat je er in veel social media op kunt filteren.

Hoe werken hashtags op LinkedIn

Door hashtags in je LinkedIn-posts te verwerken wordt die content ook getoond aan niet-connecties die die hashtag volgen. Je bereik wordt dus groter, zonder je netwerk te hoeven uitbreiden. Ook ben je zo minder afhankelijk van likes en reacties van je eigen connecties voor extra bereik.

Wanneer je een hashtag in de zoekbalk intypt (dus # plus het trefwoord), krijg je allerlei resultaten te zien: personen, bedrijven, groepen, maar ook berichten waar die hashtag in staan. Door vervolgens voor een tabblad te kiezen krijg je alle zoekresultaten voor optie te zien.

Hoe kun jij hashtags gaan toepassen

Je Persoonlijke Profiel en Bedrijfspagina

Maak je LinkedIn-profiel beter vindbaar door er hashtags in te verwerken. Ik heb bijvoorbeeld #LinkedIn, #socialselling, #linkedintrainer, #linkedintraining en #zzp onderaan mijn Samenvatting in mijn Persoonlijke Profiel en aan de Beschrijving op mijn Bedrijfspagina toegevoegd. Gebruik ze liever niet in je headline, want dat staat een beetje goedkoop. Denk ook aan de leesbaarheid van je tekst. Je kunt prima een paar hashtags in een lopende tekst gebruiken, maar teveel maakt het lezen vervelend. Wil je er dus meer dan 1 a 2 gebruiken, zet ze dan liever los onderaan je bericht.

Je berichten

Waarschijnlijk gebruik je in je berichten al bewust bepaalde trefwoorden waarvan je weet dat je doelgroep daarop zoekt of door getriggerd raakt. Probeer eens om die trefwoorden van een hashtag te voorzien. Als je twijfelt of die hashtag wel volgers heeft kun je dat eerst checken door er zelf op te zoeken via de LinkedIn-zoekbalk. Denk ook hier weer aan de leesbaarheid van je tekst en gebruik er sowieso liever niet meer dan 5. Anders komt je bericht schreeuwerig over.

Je blogs

Je LinkedIn-blogs worden ook een stuk beter vindbaar door ze van hashtags te voorzien. Zet ze zowel in het blog zelf als in het bericht waarin je je blog in je tijdlijn deelt. Gebruik ze ook hier weer met mate in de bodytekst of zet een rijtje onderaan je blog.

Zelf hashtags volgen

Door zelf hashtags te gaan volgen boor je een schat aan interessante informatie aan. Zoek bijvoorbeeld eens op #linkedIn via de LinkedIn-zoekbalk en druk op enter. Meteen bovenaan heb je dan de mogelijkheid om die hashtag te gaan volgen. Door zo een rijtje aan voor jou interessante hashtags te verzamelen krijg je vanzelf berichten met die hashtag in je tijdlijn. Zo blijf je makkelijk en efficiënt bij in je vakgebied, actualiteiten of over welk onderwerp dan ook.

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany)

 

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.