Zo overwin je LinkedIn-trollen! – Link Je Klant

Zo overwin je LinkedIn-trollen!

Nu heb je jezelf eindelijk over die drempel heen gezet en ben je content gaan posten, is er iemand die rare of nare opmerkingen plaatst of kritiek heeft op je bedrijf. Aaaarghhh! En nu? Hoe moet je daar nu weer mee omgaan? In dit blog tips hoe je kunt omgaan met trollen.  

Terecht?

De eerste vraag die jezelf moet stellen is: “Is deze opmerking terecht?”. Gaat de opmerking inhoudelijk over één van je producten of diensten of over iets wat mis is gegaan? Als dit niet zo is hoef je in de meeste gevallen niet eens te reageren. Jouw netwerk snapt dan, door het taalgebruik en gebrek aan inhoud, wel dat dit geen serieuze feedback is, maar iemand die met zijn verkeerde been uit bed is gestapt. Eventuele imago-schade is in zo`n geval dan ook meer voor de ander dan voor jou.

Als je wilt kun je er wel op reageren, maar doe dat vooral beschaafd en op rustige toon. Bijvoorbeeld: “Dit heeft niks te maken met mij of mijn product/ dienst. Als je daar een opmerking over hebt, ga ik graag met je in gesprek.” Maak eventueel screenprintjes van de opmerkingen als bewijsmateriaal, want iemand kan zijn reacties natuurlijk ook weer verwijderen. Ga liever geen ellenlange discussie aan (welles-nietes-welles). Je laat je dan misschien verleiden tot het schrijven van een reactie waar je later spijt van krijgt. Reageer überhaupt niet meteen. Laat je emoties even zakken. Maar wacht ook weer niet te lang. Vooral als het terechte kritiek is wil je ook dat diegene zich gehoord voelt.

Terechte kritiek

Als de kritiek of opmerking terecht is, is je eerste, heel begrijpelijke, reactie dat je baalt. Nu is jouw fout open en bloot zichtbaar voor de hele wereld. Maar het is een kans! Want iedereen maakt namelijk fouten. Sterker nog, bedrijven met 100% positieve reviews worden als onbetrouwbaar gezien. Door je fout snel en naar tevredenheid op te lossen draai je het om naar positieve reclame. Die inhoudelijke oplossing bespreek je natuurlijk niet onder je openbare bericht, maar via een privébericht, e-mail of telefonisch. Bied aan om even te bellen en zet je telefoonnummer er meteen bij.

Hoewel het in eerste instantie niet zo voelt, wordt je altijd wijzer van kritiek. Je hoeft het er niet mee eens te zijn en je hoeft er ook niet perse wat mee te doen, maar soms kan een opmerking je aan het denken zetten, waardoor je een volgende stap in je bedrijf zet. Kritiek of klachten zijn altijd een kans om jezelf of je bedrijf te verbeteren. Bedank de klager dan ook voor zijn of haar feedback en communiceer helder hoe je het gaat oplossen. Inhoudelijk communiceer je dat natuurlijk alleen aan diegene zelf. Als alles naar tevredenheid is opgelost, kun je de klager ook vragen of hij zijn reactie wil aanpassen naar hoe jullie er samen uit zijn gekomen. Vraag niet om het bericht te verwijderen. Door de oplossing te (laten) communiceren maak je er juist positieve reclame van.

Rigoureuze oplossingen

Echte trollen; die dus niet inhoudelijk kritiek leveren, maar trollen om het trollen kun je gerust blokkeren. Iets anders helpt gewoon niet. Daarvoor moet je wel even naar hun persoonlijke LinkedIn-profiel gaan. Onder de knop ‘Meer…’ vind je de optie ‘Melden/ Blokkeren’. LinkedIn kan het account van diegene schorsen of zelfs helemaal verwijderen. Diegene kan in ieder geval niet meer op jouw berichten reageren. Je kunt ook de reactie van iemand melden bij LinkedIn. Je moet dan aangeven of het ongepast is, je denkt dat het SPAM, oplichting of een nep-account is of dat je denkt dat het account gehackt is. Je kunt iemands opmerkingen op jouw content trouwens altijd verwijderen door op de 3 puntjes in de rechter bovenhoek van je bericht te klikken en voor ‘Verwijderen’ te kiezen. Kies hier alleen pas voor als laatst mogelijke oplossing.

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Hieronder kun je op mijn blog reageren. In plaats van je mailadres achter te laten, maak je een koppeling met je persoonlijke LinkedIn-profiel. Als je het blog waardevol vindt kun je het ook meteen met jouw LinkedIn netwerk delen. Schuif dan het knopje bij 'Share on activity feed' naar rechts.  'Sharing is caring' :-). Alvast bedankt!

Comments

Share on activity feed

Powered by WP LinkPress


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.