Zo ontdek je of jouw LinkedIn-netwerk wel bij jouw bedrijf past – Link Je Klant

Zo ontdek je of jouw LinkedIn-netwerk wel bij jouw bedrijf past

ontdek of jouw netwerk bij je bedrijf past

We hebben bijna allemaal, voordat we voor onszelf begonnen, iets anders gedaan. In loondienst gewerkt of een ander soort bedrijf gehad. Met als gevolg dat het netwerk dat je hebt misschien niet goed bij je nieuwe bedrijf past. Maar wat dan? Moet je helemaal overnieuw beginnen? Iedereen verwijderen? Of kun je er prima op voortborduren? Waarschijnlijk wel namelijk. In dit blog leg ik je uit hoe je dit ontdekt en wat je ermee kunt doen. 

Stap 1: classificeren

Om iets te kunnen zeggen over of jouw netwerk past bij je bedrijf, gaan we het classificeren. Dat is een duur woord voor indelen ;-). We gaan elk van je connecties een label geven. Ik werk zelf meestal met de labels:

  • Klant
  • Potentiële klant - warm contact
  • Potentiële klant - lauw contact
  • Potentiële klant - koud contact
  • Ambassadeur

En kort gezegd; je mag iedereen die niet in één van deze categorieën valt, dus uit je netwerk verwijderen. Dat ruimt lekker op. Dat is fijn voor het overzicht, maar helpt je ook om meer bereik te krijgen voor je berichten. Huh? Ja! Want jij schrijft berichten voor je ideale klant en al die mensen in je netwerk die daar totaal niet op lijken, gaan daar niet op reageren wat je dus bereik kost. Want het LinkedIn-algoritme beloont reacties. Dus wil je dat je netwerk zoveel mogelijk bestaat uit mensen die jouw content leuk vinden. Want die reageren wel.

Dus, we gaan je connecties indelen in die categorieën. Maar wie stop je nou waarin?

Categorie ‘Klant’

Dat label is duidelijk. Iedereen die klant is of is geweest bij je huidige bedrijf. Vergeet dus niet om ook al je opdrachtgevers uit te nodigen om te linken!

Categorie ‘Potentiële klant - warm contact’

Dit is de groep mensen die perfect past in jouw plaatje van je ideale klant én die je al behoorlijk goed kent. Mensen die je regelmatig spreekt. Dat kan via LinkedIn zijn, maar ook op andere manieren. Als je maar al een leuk contact hebt en ze jou en wat je doet al redelijk goed kennen.  

Categorie ‘Potentiële klant - lauw contact’

Dit zijn je connecties waarmee je vaak al wat langer gelinkt bent, maar die je niet zo vaak spreekt. Ze passen wel in je plaatje en reageren af en toe wel op je berichten, maar jullie kennen elkaar nog niet zo goed. Het zou bijvoorbeeld spannend voelen om deze mensen te bellen.

Categorie ‘Potentiële klant - koud contact’

In deze categorie stop je de connecties die passen in je ideale klant-plaatje, maar die jij nog niet goed kent of die jou nog niet goed kennen. Vaak zijn dit nieuwe connecties. Hiermee moet je nog een relatie opbouwen.

Categorie ‘Ambassadeur’

Vaak heb je een hoop mensen in je netwerk die niet passen in je ideale klant-plaatje, maar die je wel goed kent en aardig vindt. En als het goed is andersom ook. Die mensen gaan we dan ook zeker in je netwerk houden, want dit zijn vaak heel enthousiaste ambassadeurs voor jou en je bedrijf. Zorg dus dat je hen ook regelmatig spreekt en dat ze goed weten wat je doet voor je klanten. En vooral waaraan zij jouw ideale klant kunnen herkennen, zodat ze die aan jou door kunnen verwijzen.

Praktisch

Ik vind het zelf het makkelijkst om dit labelen in een Excel-overzicht te doen. Dan kun je ze daarna ook heel makkelijk sorteren. Dat kan heel simpel door je connecties te downloaden uit LinkedIn. Hoe je dat doet (en vervolgens dat gekke CSV-bestand omzet naar een overzicht waar je ook iets mee kunt), zie je in deze video: 

Stap 2: en wat dan? 

Dan heb je een lijstje met connecties en die heb je voorzien van een label. Mensen die daar niet inpassen kun je verwijderen uit je netwerk. Dat is wat mij betreft zeker niet verplicht, maar als je ook berichten post en die slaan niet echt aan? Dan zou ik het in ieder geval overwegen. Want dan is de kans groot dat jouw algoritme-testgroepje (de mensen die dus als eerste je bericht te zien krijgen en er op moeten reageren) uit mensen bestaat die niet je ideale klant zijn en dus niet reageren (lees hier meer over in dit blog). Logisch, maar wel zonde!

Connecties verwijderen

Wil je LinkedIn-connecties verwijderen zonder dat ze daar een melding van krijgen? Ga dan in je menu naar ‘Mijn netwerk’, klik op je aantal connecties aan de linkerkant van je beeldscherm, zoek degenen die je wilt verwijderen één voor één op en verwijder ze via de 3 puntjes naast ‘Bericht’ (Connectie verwijderen).

De rest van je netwerk kun je gaan activeren, bijvoorbeeld met berichten. Wil jij weten wat je nog meer kunt doen voor jouw bedrijf en om jouw doelen te halen? Stuur me dan een e-mail op amanda@linkjeklant.nl of bel me op 06-50217686 en ik vertel je graag hoe ik je daarbij kan helpen.

Wil jij hulp bij het slim opbouwen van je netwerk?

Boek dan een gratis strategiegesprek en leg me jouw vraag voor. Dat mag gekoppeld zijn aan LinkedIn, maar hoeft niet perse. Ik hoor graag van je!
Boek jouw gesprek nu!

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: