Zo neem je met LinkedIn van tevoren al de bezwaren van je klant weg – Link Je Klant

Zo neem je met LinkedIn van tevoren al de bezwaren van je klant weg

Neem de beren op de weg weg met LinkedIn

Bezwaren… Die ellendige beren op de weg waardoor jouw klant blijft twijfelen of hij of zij wel of niet met jou in zee gaat. We kennen ze allemaal wel uit onze verkoopgesprekken. Waarschijnlijk heb je inmiddels wel geleerd hoe je er het beste op kunt reageren. Want als je die bezwaren niet wegneemt voelt het voor je klant niet vertrouwd genoeg om ‘ja’ te zeggen, dus moet je er van af zien te komen. Maar wist je dat LinkedIn je ook allerlei mogelijkheden biedt om die bezwaren al voor jullie verkoopgesprek uit de weg te ruimen? Zo kom je sneller en makkelijker tot een samenwerking.

11 verschillende soorten

Volgens Aartjan van Erkel, copy writing expert, zijn er maar liefst 11 verschillende soorten bezwaren. Je potentiële klant twijfelt werkelijk aan van alles. “Kan wat jij stelt wel?/ Zijn die resultaten wel haalbaar?/ Kan ik die die resultaten wel halen?/ Is dit anders dan wat ik al geprobeerd heb?/ Is dit wel het goede moment?/ Past dit wel bij mij?” zijn een paar voorbeelden uit zijn training. Jij kent ze misschien in een iets andere vorm, zoals: “Ik ben echt heel slecht in…/ Dat is wel veel geld./ Ik wil wel, maar het komt me nu niet zo goed uit./ Ik weet niet of ik dit wel kan betalen.”

Hoe fijn zou het zijn als je in je verkoopgesprek al die beren op de weg niet meer hoeft weg te jagen? Omdat je klant jouw reactie op die twijfels al eerder heeft gezien, gehoord of gelezen? Dat scheelt een hoop tijd en moeite, toch? En je gesprek loopt een stuk prettiger en makkelijker. Maar hoe doe je dit?

Welke bezwaren hebben jouw klanten?

Dé plek om te starten is om een lijst aan te leggen met alle bezwaren die gesprekspartners ooit tegen je hebben geuit. Maakt niet uit in wat voor setting. Of het nu een feestje, een netwerkbijeenkomst of een verkoopgesprek was. Welke twijfels hebben mensen over jouw vakgebied, je methode, maar ook jou als persoon, je kwalificaties? Schrijf alles eens op. Ook als je denkt het dezelfde twijfel is, maar dan net anders geformuleerd.

Als je lijst compleet is ga je ze groeperen. Zet de twijfels die dezelfde basis hebben bij elkaar en geef die ‘groep’ een algemene beschrijving. Zie de voorbeelden van Aartjan in de eerste alinea. Wat voorbeelden uit mijn bedrijf zijn:

  • Mijn klanten zitten niet op LinkedIn…
  • Ik heb dit allemaal al eens geprobeerd en het werkte voor mij niet…
  • Zie die resultaten voor mij wel haalbaar?

Je volgende stap is om jouw antwoord op die ‘beren’ te formuleren. Schrijf op wat je zou zeggen als iemand die twijfel aan je zou uitspreken. Dus niet te formeel, gewoon in spreektaal.  

Verwerk de top 3 in je LinkedIn-profiel

Bepaal nu de top 3 bezwaren die jouw potentiële klanten hebben. Welke twijfels of vragen hoor je het vaakst? Of welke zijn voor hen het meest zwaarwegend? Die benoem en weerleg je dan in je persoonlijke LinkedIn-profiel. Het liefste in je samenvattingstekst (info-blok), maar mocht je in de knoei komen met je ruimte, dan kun je ook uitwijken naar je werkervaringsblok. Houd er dan alleen wel rekening mee dat die slechter bekeken wordt. Je samenvattingstekst heeft daarom de voorkeur.

Behandel ze in je LinkedIn-content

Maar dan heb je waarschijnlijk nog een rijtje. En die (en je top 3 natuurlijk ook) ga je langs laten komen in je LinkedIn-berichten. Gewoon, door je bericht bijvoorbeeld te beginnen met “Veel mensen die ik spreek vinden het spannend om…” of “Veel ondernemers beginnen niet met LinkedIn omdat …”. Of je geeft gewoon meteen het antwoord waarmee je de twijfel weerlegt. Ook case studies waarin je de twijfels die je klant van tevoren had beschrijft werken erg goed. Vooral omdat je dan ook hun beginsituatie schetst en potentiële klanten zich daar dan in kunnen herkennen. Probeer in ieder geval minstens één keer per week een bericht te posten waarin je een bezwaar of twijfel bespreekt.

Het resultaat

Niet alleen leren mensen je door je antwoorden nog beter en persoonlijker kennen, waardoor ze je aardig gaan vinden. Je neemt ook hun twijfels over met jou samenwerken al helemaal of in ieder geval grotendeels weg. Dit maakt je verkoopgesprekken makkelijker, maar zorgt ook dat je er meer kunt voeren. Want heel veel potentiële klanten gaan niet eens met je in gesprek door die twijfels. Als die twijfels er niet zijn voelt het vertrouwd en spreken ze je graag.

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Hieronder kun je op mijn blog reageren. In plaats van je mailadres achter te laten, maak je een koppeling met je persoonlijke LinkedIn-profiel. Als je het blog waardevol vindt kun je het ook meteen met jouw LinkedIn netwerk delen. Schuif dan het knopje bij 'Share on activity feed' naar rechts.  'Sharing is caring' :-). Alvast bedankt!