Zo maak je een goede LinkedIn-profielfoto met je mobiel – Link Je Klant

Zo maak je een goede LinkedIn-profielfoto met je mobiel

Ik ben zelf niet handig met foto`s nemen met mijn telefoon en heb er daarom voor gekozen om een kleine investering te doen en profielfoto`s bij een professionele fotograaf te laten maken. Maar dat hoeft dus niet. Met deze tips maak jij een goede LinkedIn-profielfoto met jouw mobiel.

Instellingen

Zorg ervoor dat je fotografeert op de maximale bestandsgrootte. Verkleinen kan altijd nog, maar een te kleine foto vergroten wordt lelijk. Omdat je dan te weinig pixels hebt, wordt het beeld korrelig.

Achtergrond

Binnen of buiten kan allebei, maar zorg ervoor dat de achtergrond niet te druk is. Met een lichte, effen muur zit je altijd veilig en je legt de focus op jouw gezicht. Maar het is niet erg spannend, dus overweeg om misschien naar buiten te gaan. Misschien is er een bijzondere buitenmuur waar je iets mee kunt doen. Let er in ieder geval op dat je telefooncamera scherpstelt op je gezicht en niet op zaken in de achtergrond (en dat niemand je ‘photobombt’).

Fotografeer je binnen? Kijk dan even goed of er geen wasgoed/ rommel/ spiegels met rare weerkaatsingen etc in beeld komen. Heb je een poster, banner, wand, bord of iets dergelijks met jouw logo? Dan kun je die natuurlijk tactisch in de achtergrond opnemen.

Belichting

Fotografeer het liefst in natuurlijk licht en let er op dat je hele gezicht is ‘uitgelicht’. Als de ene kant van je gezicht in de schaduw valt ziet dat er misschien fotografisch heel mooi uit, maar het is voor je herkenbaarheid niet zo handig. Plaats eventueel een bureau- of schemerlamp op een tactische plek. Gebruik liever geen flits. Dit is hard wit licht dat harde schaduwen geeft. Zacht licht geeft het mooiste effect, dus probeer je foto `s het liefst ochtends of aan het eind van de middag met alleen natuurlijk licht te maken.

Kleding

Trek voor je profielfoto aan wat je aan zou doen voor een acquisitiegesprek, dus professioneel gekleed. Een vakantiefoto, foto in bikini, skikleding of andere vrijetijdskleding is niet geschikt voor LinkedIn. Tenzij je bikinimodel of skileraar bent, maar dat zijn de meesten van ons niet :-). Draag ook geen zonnebril, pet, helm of iets dergelijks. Het doel van je foto is om makkelijk herkenbaar te zijn en alles wat je hoofd of ogen bedekt, maakt dat lastiger.

   

Make-up

Niets is vervelender dan een mooie foto te hebben gemaakt en dan te ontdekken dat je neus of voorhoofd glimt. Matteer je gezicht dus voordat je aan de slag gaat, ook als je normaal weinig tot geen make-up draagt. Ik ben zelf beslist geen enorme make-up-drager, maar gebruik een BB-cream als ik weet dat ik op de foto of film moet. Dit is (zelfs voor mij) makkelijk op te brengen en voelt niet als plamuur. Voor de rest gewoon je standaard make-up en je weet zeker dat jij de aandacht trekt en niet je glimmende voorhoofd.

Hulpmiddelen

Als je een statief hebt of kunt lenen, gebruik die dan. Je kunt dan makkelijk experimenteren met plaatsing, hoogte etc. Vaak kun je de houder van een selfiestick waar je je telefoon in klemt ook losdraaien en dat gedeelte op een statief monteren.

Heb je geen statief? Dan is een selfiestick handig, want zo kun je van een wat grotere afstand fotograferen, waardoor je meer ‘vlees’ rondom je gezicht kunt laten (zie uitleg in volgende alinea). Door de front-camera van je telefoon te gebruiken kun je meteen zien hoe de foto wordt. Natuurlijk kun je ook iemand vragen om een foto van je te maken.

Uitsnede

Zorg dat je in ieder geval je gezicht en een deel van je torso op de foto zet. Houd in je achterhoofd dat de foto op LinkedIn in een bolletje getoond wordt. Om die uitsnede mooi te laten uitvallen gaan we de foto straks vierkant snijden, maar dan vallen de hoekjes er dus nog steeds af. Zorg dus voor wat ‘vlees’ rondom je gezicht. Dan heb je ruimte om met de uitsnede te spelen en sta je er straks voordelig én herkenbaar op.

Let er verder op dat je niet van onderen fotografeert. Dit garandeert onderkinnen. Recht van voren of zelfs iets van boven is handiger. Zo leg je de nadruk op je ogen en lijken je gezicht en nek smaller.

Of je de foto staand (portrait) of liggend (landscape) maakt is niet zo heel belangrijk, want we gaan hem uiteindelijk toch vierkant bijsnijden.

Praktische randvoorwaarden

De maximale bestandsgrootte die je voor een profielfoto (JPG, PNG of GIF) kunt uploaden is 8 MB. De minimale pixelgrootte is 400 x 400 pixels, maar de maximale grootte is 7680 (b) x 4320 (h) pixels. LinkedIn raadt aan om een foto te gebruiken die je zo min mogelijk hoeft bij te snijden. In de praktijk doe je dat door een vierkant foto te uploaden. De maximale grootte wordt dan dus 4320 x 4320 pixels. LinkedIn comprimeert je foto automatisch bij uploaden. Door hem in een zo hoog mogelijke kwaliteit te uploaden voorkom je dat hij lelijk wordt door het comprimeren.

Door de foto vierkant te snijden voordat je hem uploadt, kun je makkelijker een goede uitsnede maken. Natuurlijk kun je dit in een fotobewerkingsprogramma doen, maar ik vind het zelf handig om dit via Canva.com te doen.

In Canva.com werk je met ‘canvassen’. Voor het op maat maken en een goede uitsnede bepalen:

  1. Maak ik een canvas aan op het gewenste formaat (4320 x 4320 pixels)
  2. Sleep daar de foto in
  3. Vergoot en versleep ik de foto tot ik tevreden ben
  4. Download ik de vierkante foto om hem daarna in LinkedIn te uploaden

LinkedIn foto-filters

Als je je profielfoto upload of aanpast in LinkedIn heb je de mogelijkheid om er een filter overheen te leggen. Je kunt kiezen uit zes verschillende filters:

  • Spotlight
  • Prime
  • Studio
  • Classic
  • Edge
  • Luminate

Vind je dit tof? Gebruik ze dan vooral, maar zorg dat je herkenbaar blijft. Laat je profielfoto met filter voor de zekerheid even aan een paar mensen zien en vraag of ze je goed kunnen herkennen.

Succes!

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.