Zo maak je een geweldige LinkedIn coverstory – Link Je Klant

Zo maak je een geweldige LinkedIn coverstory

Een coverstory is een mini video die achter je profielfoto in je persoonlijke LinkedIn-profiel hangt. Omdat hij automatisch afspeelt als je iemands profiel bezoekt heeft dit een pre boven andere (pitch-)video`s in je profiel. Want die moet iemand actief aanklikken om ze te bekijken. En omdat we altijd wel een paar tellen van een automatisch startende video bekijken is dit een unieke kans om mensen al met jouw stem en stijl kennis te laten maken in plaats van met alleen een profielfoto.

Waarom een video?

Met bewegend beeld en geluid kom jij als mens letterlijk meer tot leven. Zo kun je dus meer van jezelf laten zien, je visie, je waarom en wat je je klanten brengt. In een foto en tekst kun je maar tot op zekere hoogte jouw enthousiasme, je creativiteit en je persoonlijkheid laten zien. Met een video komt dit altijd beter over. Bovendien vinden nog steeds veel van je concullega`s video spannend, waardoor jij je ermee kunt onderscheiden. Sowieso onderscheid je je met een coverstory, want daarin laat je mensen al kennismaken met jou en waarin jij anders bent.

Praktisch

Een LinkedIn-Coverstory is wel een korte video (totaal 20 seconden) dus je zult echt maximaal to-the-point moeten zijn. Maar dat is juist goed, want dat dwingt jou om echt tot de kern van je verhaal te komen én maakt de kans dat je profielbezoeker de hele video kijkt groter. Daarnaast is het belangrijk dat je een knaller van een indruk maakt in de eerste 3 seconden, want die spelen dus automatisch af. In die 3 seconden bepaalt de kijker dus of hij een keer klikt om de rest ook te kunnen zien.

Wat ga je erin vertellen?

Wat zeg je wel en wat zeg je niet om je profielbezoeker in 20 seconden een goede indruk van jou te geven? Ikzelf heb ervoor gekozen om mijn doelgroep specifiek te maken en hen aan te spreken op hun verlangen en vervolgens op te roepen om, als dat verhaal voor de kijker klopt, verder te lezen in mijn profiel. Even spieken kan hier: https://www.linkedin.com/in/amandahendrikslinkedintraining/. Die oranje rand om mijn profielfoto geeft trouwens aan dat ik een coverstory heb.

20 Seconden is echt superkort. Afhankelijk van hoe snel of langzaam je praat zijn dit ongeveer tussen de 30 en 50 woorden. Om je video zo krachtig mogelijk te maken is het dus slim om een scriptje voor jezelf te schrijven.

Jouw script schrijven

Bedenk eerst voor wie je de video opneemt. Dus wie is je doelgroep?
Beschrijf vervolgens het probleem dat je oplost.
En bedenk wat je wilt dat de kijker doet. Dus welke Call-To-Action ga je geven?

Dit vertaal je vervolgens naar een pitch. Het is voor mensen het meest triggerend als je die start met een vraag. Bijvoorbeeld: “Wil jij het perfecte LinkedIn-profiel creëren? Een profiel dat jouw ideale klant nieuwsgierig naar jou maakt? Die jouw meerwaarde echt overbrengt?”

Daarna vertel je over jouw oplossing. Dus wat heb jij te bieden aan die kijker die nu denkt ‘ja, dat wil ik!’. Bijvoorbeeld: “Als LinkedIn-coach help ik jou je meerwaarde helder krijgen én die te vertalen naar aantrekkelijke teksten voor je LinkedIn-profiel.”

Vervolgens kun je een stukje social proof toevoegen. Maar wel kort, want de 20 seconden zijn al bijna op. Bijvoorbeeld: “Mijn klanten beschrijven onze samenwerking als heerlijk praktisch, 100% op maat en op een prettige manier resultaatgericht.”

En eindig met je Call-To-Action. Dus wat wil je dat ze doen? Wil je dat ze je weggever downloaden? Je uitnodigen om te linken? Je meteen bellen voor een kennismakingsafspraak? Vraag daar dan specifiek om.

Schrappen maar

Dikke kans dat je nu teveel woorden hebt en dus een te lange video. Dat kun je trouwens makkelijk testen door een timer aan te zetten op je mobiel en de tekst dan op te lezen. Dan weet je meteen of hij lekker bekt. Is hij nog te lang? Ga dan schrappen tot het wel past. En het liefst met minimaal een seconde tijd over, zodat je verhaal voor de kijker niet afgekapt voelt. Die laatste seconde mag je gewoon glimlachen naar de camera ;-).

3, 2, 1, GO!

En dan mag je gaan opnemen! Neem hiervoor ook de tijd. Want je hoeft het niet live te doen dus je kunt oefenen, oefenen, oefenen tot je de perfecte versie hebt. En die load je uiteindelijk op in je profiel.

Heel veel plezier en succes met het opnemen van jouw coverstory!

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: