Zo krijg je LinkedIn-aanbevelingen die potentiële klanten over de streep trekken – Link Je Klant

Zo krijg je LinkedIn-aanbevelingen die potentiële klanten over de streep trekken

Wat maakt nu dat mensen jou inhuren? Wat zorgt voor net dat laatste zetje in die beslissing? Dit voor jouw ideale klant weten is hartstikke fijn, want dan kun je daarop sturen, datgene doen of zeggen zodat die lead “Ja!” tegen je zegt. LinkedIn-aanbevelingen zijn daarin ontzettend waardevol, want zorgen voor herkenning en nemen door ‘social-proof’ twijfels weg. In dit blog vertel ik je hoe dit werkt én hoe je aan de best mogelijke aanbeveling komt.

Waarom wordt iemand klant bij je?

Om klant bij jou te worden zijn er twee dingen nodig:

  1. Iemand heeft een probleem dat zo vervelend is dat hij of zij er vanaf wil.
  2. Ze hebben het gevoel dat jij hiervoor de beste oplossing bent.

Als alleen nummer 1 geldt, gaan ze er wel mee aan de slag, maar niet met jou. Als alleen nummer 2 geldt zijn ze nog niet klaar om er tijd en/ of geld in te stoppen en gebeurt er (nog) niks.

Bewust maken van probleem

Op nummer 1 heb je weinig tot geen invloed. Ervan uitgaande dat je het te ver vindt gaan om een probleem te creëren :-). Als iemand het probleem overduidelijk wel heeft, maar er nog niks mee doet, kun je je potentiële klant helder helpen krijgen wat het hem kost. Soms zijn ze zich namelijk niet bewust van het probleem of de gevolgen die het probleem op hun bedrijf en privéleven heeft. Of denken ze dat er geen oplossing voor is, of dat er geen oplossing is die bij hen past of dat het voor hen te duur is. Dat is een plaatje dat jij kunt bijkleuren.

Jij als perfecte oplossing

Op nummer 2 heb je heel veel invloed. Die bepaal je namelijk zelf met je marketing. Door jezelf als expert te profileren en stelselmatig zichtbaar te zijn voor jouw ideale klant zorg je ervoor dat, op het moment dat het probleem echt zeer begint te doen, jij top-of-mind bent en ze jou dus gaan contacten. De belangrijkste doelen van jouw marketing zijn om je zichtbaar te maken en je doelgroep het gevoel te geven dat jij de allerbeste oplossing voor hun probleem bent. Die combinatie is wat jou klanten oplevert.

Wat staat er in een goede aanbeveling?

Je hebt een klus afgerond en je klant is tevreden. Je hebt al persoonlijk om een aanbeveling gevraagd en die wil je opdrachtgever graag geven, want hij is blij met je. Maar hoe zorg je er nu voor dat je een aanbeveling krijgt waar je echt iets aan hebt?

In een echt waardevolle aanbeveling:

  • Wordt de situatie van jouw klant beschreven waarmee hij bij jou aanklopte. Dus wat was het probleem en welke gevolgen had dit voor je klant. Door dit zo concreet mogelijk te schetsen kan een potentiële klant zich hierin herkennen. Het liefst wil je dat de lezer denkt: “^&%#*, dat heb ik ook!”.
  • Beschrijft de opdrachtgever welke twijfels hij vooraf had, maar ook hoe jij daarop gereageerd hebt. Dus hoe je ze hebt weggenomen. Iedereen heeft namelijk vooraf twijfels of in ieder geval vragen. Door die in een aanbeveling al aan te kaarten, neem je op voorhand al bij die potentiële klant weg en voelt het meteen vertrouwder.
  • Vertelt de opdrachtgever in zijn eigen woorden wat jullie samen gedaan hebben of wat jij voor hem/ haar gedaan hebt. Je laat dus jouw dienst beschrijven.
  • Beschrijft de opdrachtgever ter afsluiting hoeveel beter de situatie is na jullie samenwerking, kortom, wat heb jij opgeleverd.

Een goede aanbeveling krijgen

De makkelijkste manier om een goede aanbeveling te krijgen is door je opdrachtgever dit lijstje vragen te sturen en hem of haar te vragen hun aanbeveling op basis van die vragen te schrijven:

  1. Wat was de aanleiding voor jou om bij mij aan te kloppen?
  2. Had je vooraf bedenkingen? Hoe heb ik die weggenomen?
  3. Wat hebben we precies samen gedaan?
  4. Wat heeft het je opgeleverd?

Dat vinden ze meestal heel fijn, want dan hoeven ze niet iets compleet nieuws te bedenken, maar kunnen gewoon het rijtje vragen af gaan. De meeste mensen vind dat makkelijker en dus prettiger. Bovendien weet jij zo zeker dat je een waardevolle aanbeveling krijgt die slim is opgebouwd!

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Hieronder kun je op mijn blog reageren. In plaats van je mailadres achter te laten, maak je een koppeling met je persoonlijke LinkedIn-profiel. Als je het blog waardevol vindt kun je het ook meteen met jouw LinkedIn netwerk delen. Schuif dan het knopje bij 'Share on activity feed' naar rechts.  'Sharing is caring' :-). Alvast bedankt!