Zo houd je perfect overzicht over je LinkedIn-content en ideeën – Link Je Klant

Zo houd je perfect overzicht over je LinkedIn-content en ideeën

Tools om overzicht te houden over je linkedin content en ideeen

De vraag: “Waar kan ik over schrijven?” is een altijd terugkerende in mijn trainingen, workshops, presentaties etc. Het is iets waar elke ondernemer mee worstelt. Aan het begin ligt de uitdaging vaak in het vinden van onderwerpen. Maar naarmate je het contentspelletje beter doorkrijgt en langer speelt wordt het ook zaak om de ideeën die je hebt (of je al geposte content) handig te bewaren of zelfs te sorteren. In dit blog beschrijf ik mijn 3 favoriete tools om overzicht én inzicht te krijgen.

Tool # 1: Excel

Excel vind ik echt fantastisch en gebruik ik op verschillende manieren. Ik houd er bijvoorbeeld al mijn geschreven berichten in bij, inclusief wanneer ik ze gepost heb en wat hebben ze qua cijfers (likes en views etc) gedaan. Superoverzichtelijk en makkelijk te doorzoeken of sorteren.

Maar ik heb er ook een PVR-overzicht in gemaakt. Dit is een tabel met daarin 3 kolommen waarin ik beschrijf welk Probleem mijn klanten aan mij schetsen, welk Verlangen daar tegenover staat en welk Resultaat ik hen lever als ik ze daarbij mag helpen. Dat overzicht groeit met elk gesprek dat ik heb, dus Excel is ideaal, want dat kan ik haast onbeperkt uitbreiden én ik kan er supersnel in zoeken en sorteren.

Zo`n PVR-overzicht biedt je trouwens echt een schat aan inspiratie. Wanneer ik tijd heb gereserveerd om nieuwe content te schrijven pak ik dat overzicht er altijd bij. Vervolgens kijk ik in mijn postschema welk onderwerp (of welke dienst) aan de beurt is om in het zonnetje gezet te worden en zoek daar een mooie anekdote bij. Ik zit zo echt nooit om inspiratie verlegen, want heb het allemaal genoteerd en handig opgeslagen.

Tool # 2: Evernote

Unieke content bestaat al lang niet meer, dus maak je niet druk over het ‘pikken’ van iemands idee. Het internet bestaat al sinds 1983 dus je kunt er gerust vanuit gaan dat overal al wel een keer over geschreven is. Er is echt niks mis met je laten inspireren door een ander, maar natuurlijk giet je er wel je eigen sausje overheen.

Zo volg ik verschillende Amerikaanse LinkedIn-experts. Nieuwe LinkedIn-features komen daar namelijk het eerst uit. Door hen te volgen ben ik vaak al goed op de hoogte lang voordat die nieuwe functie bij ons beschikbaar is. Als ik dan interessante artikelen tegenkom over die feature, dan bewaar ik die om ze later te lezen of om me door te laten inspireren voor berichten of blogs.

Webpagina`s en blogs sla je supermakkelijk op met Evernote. Of je nu vanaf je computer, tablet of telefoon werkt. Met Evernote kun je snel (delen van) een website opslaan om later terug te kunnen vinden. Maar ook meteen voorzien van notities. En handig indelen, bijvoorbeeld op onderwerp. Er kan vast nog veel meer mee, maar ik gebruik Evernote vooral voor het opslaan van handige of inspirerende webpagina`s die ik later makkelijk wil kunnen terugzoeken. Voor mij betekent dit dat ik ‘notitieboeken’ heb aangemaakt van mijn thema`s, zoals adverteren op LinkedIn en het algoritme.

Tool # 3: OneNote

Ik ben OneNote zelf pas net aan het ontdekken en ben echt zwaar onder de indruk van wat er allemaal kan. Er zitten koppelingen in naar de andere programma`s van Microsoft en die maken het echt enorm veelzijdig. Als we het even terugbrengen naar het onderwerp van content en content ideeën kun je bijvoorbeeld een zakelijk notitieboek aanmaken met daarin:

  • Een Sectie voor alle ideeën die je (onderweg) krijgt voor berichten of blogs
  • Die Sectie zelfs onderverdelen in Pagina`s voor verschillende thema`s
  • Een Sectie of Pagina aanmaken voor je klantverhalen en anekdotes
  • In die Secties of Pagina`s je ideeën als tekst invoegen, maar ook als link, afbeelding, video, audio-bestand etc.

En op al die Secties en Pagina`s kun je koppelingen maken met Office-bestanden, bijvoorbeeld je PVR-overzicht in Excel, zodat je al je informatie om LinkedIn-bericht bij elkaar hebt. Handig toch?

Bespaar bakken met tijd!

En het is superhandig om je ideeën en ook je al geplaatste content zo te bewaren. Dit scheelt je namelijk echt bakken met tijd. Als je nieuwe berichten wilt gaan schrijven pak je snel je ideeënlijstje en PVR-overzicht erbij en voila! Inspiratie. En content die je eerder geplaatst hebt kun je bijna altijd prima hergebruiken. Maar dan is het wel handig om te weten wanneer je het voor het laatst gebruikt hebt én of dat bericht het goed deed. Want je gaat natuurlijk alleen goede berichten hergebruiken ;-).

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:

25 mei 9.00 + 12.30 uur: Webinar
'Zonder stress aantrekkelijke LinkedIn-berichten schrijven'
 Schud voortaan krachtige, maar vooral aantrekkelijke LinkedIn-berichten zo uit je mouw!