Zo haal je een hogere Social Selling Index (SSI) – Link Je Klant

Zo haal je een hogere Social Selling Index (SSI)

Je Social Selling Index of SSI-score zegt iets over hoe goed jij bezig bent met social selling/ LinkedIn. LinkedIn bekijkt dan op 4 gebieden hoe goed jij presteert en geeft je per gebied maximaal 25 punten. In totaal kun je dus 100 punten krijgen. Goed zijn in social selling biedt je grote voordelen. Als je dit onder de knie hebt, heb je namelijk ruim 50% meer kans om je salesdoelen te halen. En dat is voor ondernemers net zo belangrijk als voor salesprofessionals.

Ik zal je alvast verklappen dat je zonder een betaald pakket van LinkedIn nooit een score van 100 gaat halen. Mijn score was al behoorlijk goed, maar schoot prompt na de aanschaf van Sales Navigator flink omhoog, terwijl ik toch echt niks anders ben gaan doen. Op de salespagina van Sales Navigator zegt LinkedIn het zelf al: “Sales Navigator can boost your SSI by 20%”. Toch is het wel interessant om jouw score eens te bekijken, want je krijgt zo snel in beeld wat er voor jou nog te verbeteren valt.

Je SSI-score bestaat uit 4 onderdelen:

  1. Je persoonlijke merk opbouwen
  2. De juiste mensen vinden
  3. Kennis uitwisselen
  4. Relaties opbouwen

Naast je algemene score kun je per onderdeel zien hoe goed je scoort, en dus waar je nog wat kunt verbeteren.

Je persoonlijke merk

De eerste pijler is je persoonlijke merk of ‘Establish your personal brand’, zoals het op de Engelstalige website van SSI staat. Dit onderdeel gaat over hoe ver jij je profiel hebt ingevuld. Ben je ‘Zeer Deskundig’ (‘All Star’), dan zit dit wel snor. Vergeet vooral niet om ook media en links toe te voegen.

Deel je daarnaast nog sterke content die jou als ‘thought leader’ bestempelen? Dan scoor je nog beter. En reageer je zelf ook actief op content? Dan scoor je hier maximaal.

De juiste mensen vinden

Dit onderdeel (Find the right people in het Engels) gaat over hoe actief jij contact zoekt met anderen. Door regelmatig de zoekfunctie te gebruiken om nieuwe connecties of leads te identificeren en profielen van zowel bestaande als potentiële connecties te bezoeken wordt deze score hoger.

Een andere tip is om regelmatig (liefst dagelijks) te kijken wie jouw profiel hebben bekeken en dat op te volgen. Gebruik je Sales Navigator? Dan beïnvloed je je score ook positief door de aanbevolen leads regelmatig door te nemen en op te slaan of juist te negeren. Zo worden die suggesties trouwens ook steeds beter.

Kennis uitwisselen

‘Engage with insights’ is wat schimmiger. Je score op dit onderdeel wordt namelijk, net als bij ‘Je persoonlijke merk’, ook beïnvloed door welke content je deelt en hoe actief je bent in het reageren op de berichten van anderen. Kortom, de acties die jij neemt voor het verhogen van je expertstatus.

Als je Sales Navigator hebt krijg je extra punten wanneer je leads opslaat. Daarnaast krijg je punten voor het lid worden van en actief zijn in groepen, vooral als je die groepen weer gemeen hebt met opgeslagen leads. Ook het sturen van Inmails (niet-connecties; in betaalde accounts) of privéberichten (connecties) dragen bij aan je score op dit onderdeel.

Relaties opbouwen

Tot slot meet LinkedIn hoe druk je bent met het opbouwen van je netwerk en je relaties. Hoe actiever, hoe hoger je score. Connecties op managementniveau (vaak beslissers) leveren meer punten op dan mensen op lagere niveaus. Maar die connecties op lagere niveaus zijn wel heel belangrijk om je netwerk toegankelijker te maken. Een introductie vragen is tenslotte makkelijker bij iemand op uitvoerend niveau dan bij iemand in de directie.

SSI-score ophalen

Wil jij nu ook meteen zien welke SSI-score je nu hebt? Klik dan op deze link: https://www.linkedin.com/sales/ssi.

Vergelijk jouw score alsjeblieft niet met die van mij. Ik zit zo ongeveer dag en nacht op LinkedIn waardoor mijn score erg hoog is. Wil je weten hoe met jou vergelijkbare mensen het doen? Kijk dan vooral naar deze ‘taart’. Die vind je op dezelfde pagina, maar dan iets verder naar beneden.

Het leuke van de SSI-score is dat hij elke dag geüpdatet wordt. Ga je met de tips uit dit blog aan de slag? Dan zie je dus ook snel resultaat! En wil je daar hulp bij? Je weet me te vinden!

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.