Zo bouw je met LinkedIn aan je Know-Like-Trustfactor – Link Je Klant

Zo bouw je met LinkedIn aan je Know-Like-Trustfactor

De Know-Like-Trustfactor is de factor die aangeeft hoe ver je bent in het opbouwen van een relatie met je klant. En die relatie is natuurlijk van levensbelang, want wie koopt er iets bij iemand die hij totaal niet kent? Precies, niemand!

Know-factor

De eerste fase is de Know-factor. In deze fase leert de klant jou kennen. Hij of zij komt je ergens tegen, online of offline. Dan wil je graag dat die persoon je gaat volgen en online gaat dat het makkelijkst. Zo kun je jezelf namelijk regelmatig en tegen weinig moeite en kosten aan die potentiële nieuwe klant laten zien. Dus heb je iemand ontmoet op een netwerkbijeenkomst? Vraag dan of die persoon ook op LinkedIn zit en of je hem of haar mag uitnodigen in je netwerk. Zo ga je al de eerste verbinding aan.

In je profiel kan je lead dan al meer lezen over wie jij bent en wat jou beweegt (zorg dus dat dit erin staat). En natuurlijk wat je doet, welke pijn jij voor je klanten oplost. Vergeet dit niet ook af en toe via statusupdates te delen, zodat je netwerk hier ook van op de hoogte is en blijft. Bestaande connecties bezoeken niet wekelijks of zelfs maandelijks je profiel en weten daarom meestal niet precies wat je doet.

Like-factor

De volgende stap is het zorgen dat je lead je aardig gaat vinden. Ga maar na bij jezelf, als je iemand niet mag, ga je daar niet zo snel iets afnemen. En het mooie is dat je je score op dit punt al heel positief kunt beïnvloeden met je profielfoto. Sta je daar lachend (met ontblote tanden) op, dan vinden mensen je automatisch aardig. Verder kun je dit uitbouwen door bijvoorbeeld Social Selling.

Schrijf blogs waarin je iets lastigs uitlegt, geef tips via je tijdlijn en beantwoord vragen in groepen. Als jij iets voor iemand doet zonder daar iets voor terug te vragen waarderen ze dat en gaan ze je steeds aardiger vinden. Bovendien breid je door actief te zijn in groepen ook je bereik uit, want je bent over het algemeen niet met iedereen in die groep gelinkt en zo toon je hen toch jouw expertise.

Trust-factor

Het laatste deel van deze factor draait om het opbouwen van vertrouwen. Je lead weet nu wie je bent en wat je doet, vind je al aardig, maar moet nu nog overtuigd raken dat jij echt de expert bent op dit gebied. Dit doe je, net als bij de Like-factor,  ook door stelselmatig goede content te delen en met je statusupdates en blogs vol tips te laten zien dat je verstand van zaken hebt en graag helpt.

Deze fase heeft wel wat tijd nodig. Hoe verder iemand van je af staat (en hoe duurder jouw product/ dienst), hoe meer tijd je nodig hebt om echt een vertrouwensband met iemand op te bouwen. Dit heeft naast je expertise ook te maken met hoe jij op moeilijke vragen reageert, hoe je klachten oplost etc. Iemand wil er 100% zeker van zijn dat jullie een match zijn voordat ze met je in zee gaan. In deze fase zijn aanbevelingen van tevreden klanten ook heel effectief.

Vaak heb je in deze fase al wel door of iemand echt geïnteresseerd is in je dienst of product. Neem dan ook eens direct contact met iemand op om dit proces te versnellen. Dat kan via de chatfunctie van LinkedIn, maar natuurlijk ook door af te spreken voor een kop koffie. Zo bouw je, door een combinatie van online en offline acties, aan een goede relatie en nurture je je lead tot klant.

Gunfactor

Puntje bij paaltje draait het om gunnen en we gunnen onze business het meest aan iemand die we mogen en vertrouwen. Bouw daar dus bewust aan. Dat betekent niet dat je het een trucje moet maken, want met ongemeende frasen val je door de mand. Maar bewust ergens aan werken zorgt wel dat je sneller resultaat ziet!

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.