Zo bouw je met LinkedIn aan een fantastische klantreis – Link Je Klant

Zo bouw je met LinkedIn aan een fantastische klantreis

Een klantreis? Wat is dat? En wat moet ik daarmee? Als je dit denkt is dit blog voor jou! Misschien kun je zonder, maar voor de meeste zakelijk dienstverleners is nadenken over hoe jij je klantreis inricht verstandig. Je leidt potentiële klanten zo namelijk bewust via een aantal stappen naar een samenwerking toe. De term ‘klantreis’ klinkt spannend, misschien zelfs ingewikkeld, maar dat valt echt heel erg mee. Ik dit blog leg ik uit wat een klantreis is en hoe je hem boost met LinkedIn.

Wat is een klantreis?

Een klantreis is niets meer en niets minder dan de reis die jouw klant aflegt van het eerste moment dat hij of zij jou ergens tegenkomt tot aan de eerste aankoop en dan verder naar het opbouwen naar ambassadeurschap. Je stopt als het ware steeds iets meer gunfactor in hun koffer.

Een klantreis bestaat uit de volgende stappen:

  1. Know (leren kennen)
  2. Like (aardig vinden)
  3. Trust (gaan vertrouwen)
  4. Try (uitproberen)
  5. Buy (kopen)
  6. Repeat (nog een keer kopen)
  7. Refer (mensen doorverwijzen)

Wat doe je in welke fase?

In fase 1, 2 en 3 gaat het vooral om jezelf en je vakmanschap laten zien. Iemand accepteert jouw connectieverzoek en ziet vervolgens jouw berichten. Je deelt je kennis gratis met je netwerk, waardoor je stort op hun emotionele bankrekening. Dat kan door middel van tips, weetjes, how-to`s etc, maar ook door langere inhoudelijke blogs. Als je maar dingen deelt waar jouw doelgroep echt iets aan heeft, dus waarde biedt.

Dit kan fantastisch via LinkedIn. Post een aantal keer per week een bericht waarin je een stuk kennis deelt waar jouw ideale klant zelf al de eerste stappen mee kan zetten om zijn of haar probleem op te lossen. Voor sommigen is dit genoeg, zij gaan er zelf mee aan de slag. Maar voor veel anderen geldt dat ze hierdoor juist ontdekken dat ze het niet zelf kunnen, het niet alleen kunnen of het niet zelf willen doen. En die worden jouw klant. Maar dat kan even duren, want het is wel een kwestie van zaaien. Maar als jij consequent waarde biedt aan jouw connecties gaat zich dit echt terugbetalen. Bovendien kun jij zo, met beperkte tijd en moeite, veel mensen bereiken. Elke like en reactie stuurt jouw berichten verder LinkedIn in.

In de uitprobeerfase (fase 4) ga je al naar wat persoonlijker contact. Denk bijvoorbeeld aan het geven van webinars of het voeren van gratis 1-op-1 strategiegesprekken. Iemand proeft dan dus al wat meer aan hoe jij als persoon werkt. Ze horen je stem, zien je en krijgen een indruk van hoe jij bent om mee samen te werken. De actie zelf doe je natuurlijk niet via LinkedIn, maar de werving ervoor kan hier wel heel goed. Je roept dus mensen op om zich ervoor aan te melden (en vertelt natuurlijk ook wat voor hen het voordeel is om mee te doen). Zo`n aanmelding is de eerste actieve ‘ja’ die je van iemand krijgt en daar kun je vervolgens op verder borduren. Je warmt die geïnteresseerde lead steeds meer op en werkt toe naar een aankoop of een samenwerking.

Nieuwe klanten vs bestaande klanten

Natuurlijk heb je nieuwe klanten nodig, maar vergeet ook vooral je bestaande klanten niet. Het is namelijk veel makkelijker om een bestaande (tevreden) klant ervan te overtuigen om nog een keer iets bij jou te kopen, dan om iemand die nog nooit met je heeft samengewerkt die eerste aankoop te laten doen. Hier kun je LinkedIn fantastisch voor inzetten. Vertel dus ook regelmatig over vervolgtrajecten. Dus diensten, sessies of trainingen die de volgende stap zijn na wat iemand al eerder gedaan heeft. En onderhoud je netwerk actief; bezoek regelmatig de profielen van (oud-)klanten en reageer zo vaak als je kunt (wel inhoudelijk!) op hun berichten op LinkedIn. Zo blijf je aan de ene kant op hun netvlies en vertel je ze aan de andere kant wat ze met jou kunnen doen om nog verder te komen.

Aanbevelen

De allerfijnste manier om aan nieuwe klanten te komen is als iemand aan je doorverwezen wordt (fase 7; refer). En dan het liefst door iemand die met jou heeft samengewerkt. Je hebt dan hoogstwaarschijnlijk een nieuwe klant die perfect in het plaatje van jouw ideale klant past, die een reëel beeld heeft van wat jullie gaan doen, die al weet wat het kost (dus geen discussie!) en die je met minimale moeite tot klant kunt converteren. Hoe lekker is dat?

Je kunt daarin een goed begin maken door na afloop van een traject om een aanbeveling via LinkedIn te vragen. Je maakt de ander daarmee als het ware bewust van het feit dat hij je kan aanbevelen. Als de aanbeveling binnen is, bel je diegene ook nog even op en bedank hem of haar hartelijk. Een hele fijne vervolgstap kan dan nog zijn om te vragen of ze ondernemers kennen waarvan ze denken dat die ook gebaat zouden zijn bij hetzelfde traject. Met die namen kun jij vervolgens op een prettige manier de boer op, want je belt hen niet ijskoud, maar kunt minimaal de naam van de aanbeveler noemen als referentie (ik heb je naam gekregen van…). Misschien wil diegene jou zelfs wel eerst introduceren, dan is je bedje helemaal gespreid :-).

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Hieronder kun je op mijn blog reageren. In plaats van je mailadres achter te laten, maak je een koppeling met je persoonlijke LinkedIn-profiel. Als je het blog waardevol vindt kun je het ook meteen met jouw LinkedIn netwerk delen. Schuif dan het knopje bij 'Share on activity feed' naar rechts.  'Sharing is caring' :-). Alvast bedankt!

Comments

Share on activity feed

Powered by WP LinkPress