Zo bouw je een netwerk op dat je klanten oplevert – Link Je Klant

Zo bouw je een netwerk op dat je klanten oplevert

Ik kom ondernemers tegen met allerlei verschillende groottes netwerken. Van enorm groot tot erg klein. En beiden kunnen prima. Maar wat ik ook zie, en wat wel een probleem kan zijn, is dat hun netwerk mensen bevat waar ze niks mee hebben. Als dat er een beperkt aantal zijn hoeft dat niet erg te zijn. Maar als dat er wel veel zijn kan dit het bereik van je LinkedIn-berichten flink schaden. Bovendien maakt dit het lastiger om de mensen die wel bij je passen persoonlijker te leren kennen. Jij krijgt in jouw tijdlijn tenslotte ook berichten van al de niet-zo-goed-passende connecties te zien. Daarom vandaag 4 tips om jouw netwerk slim op te bouwen.

Stap 1: Bepaal wie je in je netwerk wil

Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden moet je weten met wie je graag samenwerkt. Wie je ideale klant is dus. En voor LinkedIn focussen we dan op de ‘buitenkant’. Dus is het een man of een vrouw, hoe oud ongeveer, in welke branche, wat voor soort bedrijf heeft hij of zij of in welke functie werkten ze als ze in loondienst zijn?

Daarnaast wil je ook graag mensen in je netwerk hebben die jou klanten doorverwijzen. Dat kunnen oud-klanten zijn, maar ook mensen die jou gewoon graag mogen en je dat gunnen. Bijvoorbeeld vrienden en familie. Maar ook ondernemers die een vergelijkbare doelgroep aanspreken, maar die ‘voor’ of ‘na’ jouw product of dienst zitten. Dan kun je perfect klanten aan elkaar doorverwijzen.

Stap 2: Waar vind je die personen?

We mogen gelukkig weer live netwerken en dus kun je deze mensen in het wild ontmoeten. Dus ga op zoek naar netwerkclubs waar jouw doelgroep rondloopt. De keuze is reuze. Van wekelijkse ontbijtclub tot maandelijkse gratis open coffees. Helaas is er geen centrale lijst met alle netwerkmogelijkheden in heel Nederland. Ik vind zelf altijd een leuke manier om nieuwe clubs te ontdekken om dit aan andere ondernemers te vragen. En dan natuurlijk het liefst ondernemers die lijken op de doelgroep die jij wilt bereiken, want die wil je tenslotte graag spreken.

Maar ook vanachter je computer kun je op zoek naar nieuwe connecties. LinkedIn heeft namelijk een fantastische zoekfunctie waarmee je bijvoorbeeld kunt zoeken op functietitel, maar ook op trefwoord. Zo kun je direct mogelijke interessante personen opsnorren. Maar ook hashtags vinden om te volgen (en dus content te zien krijgen van mensen die die hashtag gebruiken en die interessant zijn voor jou) en groepen vinden om lid van te worden.

Wil je iemand die je nog helemaal niet kent, liever niet meteen uitnodigen om te linken? Ga diegene dan eerst een tijdje volgen. Dan kun je op hun berichten reageren en elkaar zo al een beetje leren kennen. Als je eenmaal digitaal in gesprek bent geweest, is het maken van een connectie een logische volgende stap.

En vergeet ook de optie ‘People You May Know’ niet. Die vind je op het tabblad Netwerk. Daar doet LinkedIn je suggesties voor mensen met wie je misschien wilt linken. Mensen die bijvoorbeeld naar dezelfde school zijn gegaan, met soortgelijke functies, in dezelfde branche als jij werkt etc.

Stap 3: Uitnodigen

Nu heb je mensen gevonden en die wil je graag toevoegen aan je netwerk. Ik weet dat het verleidelijk is om gewoon het standaard bericht te sturen, maar doe dat niet! Jouw uitnodiging om te linken is namelijk het startbericht van jullie persoonlijke chat en vaak ook de eerste indruk die iemand van je krijgt. Door daar wat extra tijd en moeite in te stoppen maak je een zoveel betere eerste indruk dan met dat suffe standaardtekstje.

Als je elkaar (live) gesproken hebt, grijp daar dan op terug. Benoem waar jullie elkaar ontmoet en dus gesproken hebben, dat je het gesprek zo leuk vond en misschien iets specifieks waar jullie het over gehad hebben. Misschien heb je zelfs wel een leuke aanvullende lees- of kijktip bedacht die je mee kunt geven.

Als je elkaar niet gesproken hebt, maar die persoon wel graag wilt uitnodigen, maak dan duidelijk wat het voordeel voor die ander is om met jou te linken. Geef je bijvoorbeeld regelmatig leuke tips? Schrijf je mooie verhalen over jullie branche? Heb je een uitgebreid netwerk waar je diegene misschien mee kunt helpen? Geef dat dan aan en maak natuurlijk ook duidelijk dat je het leuk vind om een connectie met diegene te maken. Dat je ook uitkijkt naar wat hij of zij jou kan brengen aan content en misschien netwerk. Maar pas wel op dat het niet klinkt alsof je alleen maar wilt halen. Want dat is niet het gevoel dat je wilt overbrengen.

Bonusstap: Je uitnodiging opvolgen

Dan ben je gelinkt. En nu? Dan komt het spannende gedeelte, namelijk elkaar leren kennen en een relatie gaan opbouwen. Nee hoor, dat is verre van  spannend. Maar wel iets om over na te denken. Want misschien post je nu al berichten op LinkedIn, maar zit daar nog niet echt een plan achter. En maak je al gebruik van de privéchatfunctie? Wist je trouwens dat je daar ook gesproken berichten kunt versturen?

Allemaal leuke manieren om elkaar beter te leren kennen. Dus bedenk voor jezelf de komende weken eens wat je met LinkedIn-content en privéberichten kunt doen om jouw nieuwe connecties beter te leren kennen/ jou beter te leren kennen. Succes!

GRATIS WEBINAR - In een uur leren hoe jij slim je netwerk opbouwt?

Op dinsdag 30 november geef ik mijn gratis webinar 'Zo bouw je een LinkedIn-netwerk op dat je klanten oplevert'.  Want je netwerk is belangrijker dan je denkt. Het vormt een belangrijke basis voor het kunnen verkopen zonder met jezelf of je dienst te hoeven leuren.

 

Maar hoe bouw je dat slim op?

Wie nodig je uit en hoe doe je dat?

Wat schrijf je in je uitnodiging zodat mensen hem graag accepteren en het niet voelt alsof je alsnog met jezelf loopt te leuren?

Daarmee gaan we aan de slag in dit webinar! Doe je mee? Meld je dan snel aan via de button!

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: