Zo boost je je LinkedIn-blog-bereik – Link Je Klant

Zo boost je je LinkedIn-blog-bereik

Het is soms lastig om een goed bereik te krijgen met je LinkedIn-blog. Het lijkt erop dat LinkedIn de link van je blog ziet als een externe link en deze dus minder goed toont dan gewone statusupdates. En dat is irritant, want je hebt net uren zitten zweten op je blog, dus wilt ook dat hij door zoveel mogelijk mensen gelezen wordt, toch?

Ik vond een onderzoek waarin iemand 3.000! LinkedIn-blogs heeft geanalyseerd om te ontdekken wat nu het beste werkt. In dit blog vertaal ik de uitkomsten van dat onderzoek naar praktische tips.  

We beginnen met een lijstje:

  1. Schrijf een titel van 40 tot 49 karakters.
  2. Gebruik kreten als ‘Zo bereik je…’, ‘x tips om zelf…’ of ‘Zo maak je…’ in je titel (how-to`s).
  3. Stel geen vraag in je titel.
  4. Bouw je blog op volgens een lijstje (bijvoorbeeld met tips).
  5. Verdeel je blog in minimaal 5 alinea`s (natuurlijk voorzien van een sterke kop).
  6. De beste lengte is 1.900 tot 2.000 woorden.
  7. Gebruik Jip & Janneke-taal (taalniveau B1).
  8. Gebruik minimaal 1 afbeelding; 8 is het optimale aantal.
  9. Video`s of presentaties doen het goed in statusupdates, maar zorgen in een LinkedIn-blog juist voor minder bereik.
  10. Voeg een call-to-action toe aan het bericht waarmee je je blog op je tijdlijn deelt.
  11. Publiceer je LinkedIn-blog op donderdag.

Sterke titel

Nee, we gaan geen clickbate-titels schrijven, maar mensen reageren nu eenmaal beter op titels waarin ze zien wat er te halen valt (‘Beter bereik’) en dat ze daar meteen tips voor krijgen (’10 tips om zelf…’). Stel geen vraag in je titel, maar presenteer een stelling. Bijvoorbeeld ‘LinkedIn is beter dan Facebook’ in plaats van ‘Is LinkedIn beter dan Facebook?’.

En bedenk je nu later een veel betere titel? Dan pas je je blog zo aan.

Afbeeldingen in je blog

Zorg dat je in ieder geval een header-afbeelding aan je blog toevoegt. Deze wordt dan namelijk ook getoond als preview in je tijdlijn en kan mensen dus al visueel triggeren.

Inhoud

De reden dat blogs met lijstjes het zo goed doen is tweeledig. De ene kant is dat mensen online teksten eerst scannen en pas echt gaan lezen op het moment dat ze het idee hebben dat er voor hen interessante informatie in staat. En een lijstje scan je nu eenmaal makkelijker dan een lap tekst. Door je tekst op te delen in alinea`s van 3 á 4 regels met een duidelijke kop maak je de tekst beter scanbaar. De andere kant is dat mensen graag een soort checklist krijgen die ze stapsgewijs na kunnen lopen.

Over het algemeen geldt dat hoe langer je blog is, hoe meer bereik hij krijgt. Maar hoe langer je blog, hoe meer alinea`s. In ieder geval meer dan 5 als je een tekstlengte van 3 tot 4 regels per alinea aanhoudt. Goed om te weten is dat je niet elke alinea van een nieuwe kop hoeft te voorzien (je hakt een lange alinea dan alleen in stukjes), maar ook dat 9 koppen, na 5 koppen, het beste resultaat opleveren.

Tot slot; let op dat je niet in vaktermen verzandt. Die maken je verhaal moeilijker leesbaar. Houdt tijdens het schrijven steeds de doelgroep van je stuk in je achterhoofd en laat het desnoods nalezen door iemand die helemaal geen verstand heeft van jouw vakgebied. Dan weet je zeker dat je verhaal voor iedereen toegankelijk is.

Bereik boosten na publicatie

Je blog is klaar en gepost op LinkedIn. Door hem te publiceren is hij zichtbaar op je tijdlijn, maar je kunt hem daarnaast ook nog delen op Twitter en Facebook. Uit het onderzoek is gebleken dat je blog tweeten het meeste effect heeft. Dit heeft waarschijnlijk ook te maken met de koppeling tussen Twitter en LinkedIn.

Daarnaast kun je het ook nog delen in relevante LinkedIn-groepen of sturen aan connecties waarvan je weet dat ze geïnteresseerd zijn in dit onderwerp. Zo kom je meteen weer even positief in hun blikveld langs. En vergeet ook niet om je blog later nog eens te delen met je netwerk. Zolang de content nog relevant is kun je je blogs hergebruiken en zo nog meer bereik creëren.

 Door het algoritme worden je blogs en statusupdates het best getoond als je likes en reacties krijgt. De beste manier om die te krijgen is door een call-to-action in je bericht op te nemen. Dat kan al zo simpel als ‘Vind je dit artikel interessant? Geef het dan een like.‘ Zoals de Amerikanen zo mooi zeggen ‘You get what you ask for.’

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.