Welk type LinkedIn-post scoort het beste? – Link Je Klant

Welk type LinkedIn-post scoort het beste?

Welk type bericht doet het nou het beste op LinkedIn? Via Google vind je allerlei artikelen met tips, maar die zijn niet allemaal even wetenschappelijk onderbouwd. Via Social Media Today vond ik een aantal Engelse artikelen met suggesties op basis van gedegen onderzoek. In dit artikel deel ik de uitkomsten van die onderzoeken en dingen die ik zelf ondervonden heb, zodat jij deze ‘best practices’ ook voor jouw content kunt toepassen.

Berichten met alleen tekst krijgen veel meer views

Je zou het niet verwachten, maar berichten met alleen tekst (dus zonder afbeelding of video) krijgen aanzienlijk meer views (met 1.000% zelfs) dan berichten met. Scott Ayres denkt dat dit te maken heeft met dat je connecties op LinkedIn over het algemeen geïnteresseerd zijn in dezelfde onderwerpen als jij. Dus als jij een bericht post over je vakgebied, reageert je netwerk daar sneller op omdat het ook hun interesse is.

Op Facebook en andere ‘fun’ social media is je vriendengroep qua interesses vaak veel meer versnipperd. Om op die media hun aandacht te trekken in de brij aan content heb je afbeeldingen ‘nodig’, want dan ziet men direct waar je post over gaat. Op LinkedIn is dit minder nodig en werkt het dus zelfs negatief. De suggestie dat een bericht met alleen tekst zorgt voor meer views, maar een bericht met een afbeelding zorgt voor meer engagement (likes en reacties) gaat dus niet op. De engagement is volgens deze onderzoeken ook beter bij berichten met alleen tekst.

Bron: Agora Pulse

Lengte

Je hebt voor een statusupdate 1.300 tekens. John Espirian raadt in een artikel naar aanleiding van zijn onderzoek aan om je bericht minimaal 3 complete regels lang te maken, zodat de ‘See more/ Meer weergeven’-knop geactiveerd raakt. Het algoritme lijkt langere tekst automatisch als waardevoller te zien dan berichten van 1 of 2 zinnen en je bericht dus beter te tonen. Het is wel belangrijk om de lezer in die eerste 3 zinnen zo te triggeren dat ze op ‘See more/ Meer weergeven’ klikken en de rest ook lezen.

Hashtags

Het gebruik van een hashtag in je berichten vergroot het aantal impressions met bijna 30%. Een hashtag zorgt ervoor dat je bericht ook getoond wordt aan niet-connecties die de hashtag in jouw bericht volgen. Dit maakt het een leuke manier om je bereik buiten je eigen netwerk te vergroten. Het verschil tussen een view en een impression is trouwens dat LinkedIn het bij je persoonlijke tijdlijn over ‘views’ heeft en bij je bedrijfspagina over ‘impressions’. Inhoudelijk lijkt het hetzelfde. Gebruik in een bericht trouwens niet teveel hashtags, want dan leest het vervelend en dat is toch uiteindelijk je doel. Wil je er toch veel gebruiken? Zet ze dan onder je bericht.

Link naar externe websites

Een link naar een externe website (dit kan ook een video op Youtube zijn) krijgt over het algemeen minder views. LinkedIn vindt het niet prettig als de gebruiker van LinkedIn af gaat en dat gebeurt natuurlijk als je op die link klikt. Het algoritme toont die berichten dus minder goed. Maar als je traffic naar je website wilt sturen, ontkomt je er natuurlijk niet aan.

Dan dus geen berichten met afbeeldingen of externe links meer?

Dat ligt eraan wat je doel is met LinkedIn. Berichten met afbeeldingen in een vaste stijl dragen enorm bij aan je herkenbaarheid. Dit kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen, maar krijg ik regelmatig terug vanuit mijn netwerk. Maar als jij vol gaat voor bereik, plaats dan alleen (of veel meer) berichten met tekst. Als je doel is om mensen naar je website te krijgen zul je toch je URL moeten toevoegen. Ik geloof dat, zolang er balans in zit, je een optimaal resultaat krijgt. Wissel het dus af.

 P.s. 1: In deze onderzoeken is LinkedIn native video nog niet meegenomen. Die doet het in het algemeen ook goed qua bereik. Zodra hier harde cijfers over zijn voeg ik die toe.

P.s. 2: Blogs via LinkedIn (dus ook gepost binnen LinkedIn en niet de link naar je website) krijgen een ontzettend slecht bereik. John Espirian zegt dat LinkedIn deze links behandelt alsof het externe links zijn en dat zou het verklaren. Toch blijf ik mijn nieuwe blogs op LinkedIn plaatsen omdat ze dan makkelijk via mijn profiel terug te vinden zijn. Ik ben wel van plan om vaker links naar de blogs op mijn website te posten aangezien dit qua bereik weinig uitmaakt. Op mijn website kan ik bezoekers dan ook weer overhalen om zich aan te melden voor mijn mailinglijst of mijn weggever te proberen :-).

Meer lezen? Dit zijn de bronnen van mijn blog met daarin ook uitleg over hoe ze tot deze bevindingen zijn gekomen:

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.