Wat betekent de AVG voor jouw (e-mail)marketing? – Link Je Klant

Wat betekent de AVG voor jouw (e-mail)marketing?

Vanaf 25 mei 2018 moeten alle bedrijven (dus ook ZZP-ers en freelancers) voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze verordening is de opvolger van de Wet Bescherming Persoonsgegevens en trekt de regels voor de hele Europese Unie gelijk. Maar wat zijn de gevolgen hiervan voor jouw marketing? Daar gaat dit blog over.

De verordening in het kort

Eigenlijk is de AVG al in 2016 ingegaan, maar werd hij de eerste 2 jaar niet gehandhaafd. Dat gaat vanaf 25 mei 2018 dus wel gebeuren en de boetes die de Autoriteit Persoonsgegevens kan opleggen zijn niet mals… In het kort moet iedereen die persoonsgegevens verwerkt (en dat doe je zodra je een e-mailadres opslaat of een factuur verstuurt) ervoor zorgen dat hij/ zij zich aan de nieuwe wet houdt.

In een notendop: jij moet kunnen bewijzen dat je toestemming hebt om contact met iemand te zoeken en mensen moeten die toestemming makkelijk kunnen intrekken of verwijderen. Verder kun je verplicht worden om, als je (veel) gevoelige informatie verzamelt, een ‘Privacy Impact Assessment te doen en een Functionaris Gegevensbescherming aan te stellen, maar dat laatste zal voor weinig ZZP-ers het geval zijn.

Een heel belangrijk verschil van de AVG met de WBP is dat zakelijke telefoonnummers en e-mailadressen nu ook onder ‘persoonsgegevens’ vallen en dus beschermd zijn.

Wat mag straks niet (meer)

Je mag iemand straks niet meer digitaal een bericht sturen zonder dat hij of zij jou daarvoor toestemming heeft gegeven. Onder digitale berichten vallen e-mails, SMS-jes, Whatsapp-berichten, maar ook fax-berichten (mocht je die nog gebruiken).

Iemand die bijvoorbeeld per e-mail informatie heeft aangevraagd, maar die niet expliciet toestemming heeft gegeven om jouw nieuwsbrief, aanbiedingen of wat dan ook te ontvangen, mag je die dus niet zo maar sturen. Dat mag pas nadat iemand zich daar expliciet én bewust voor heeft aangemeld. En heb je meerdere bedrijven? Dan mag je de adressen van opt-ins van je ene bedrijf niet zomaar ook aanschrijven vanuit je andere bedrijf.

Wat ook niet meer mag is vinkjes ‘voorinvullen’ in aanmeldformulieren. Je weet wel, dan vraag je iets aan en staan er al 3 vinkjes bij de verschillende mailinglijsten waar een bedrijf jou graag op wil zetten. Dat vooraf aanvinken mag dus straks niet meer. Het doel is dat mensen zich bewust aanmelden voor zo`n lijst en niet omdat ze vergeten zijn het vinkje uit te zetten.

Ook al zijn gegevens openbaar, bijvoorbeeld een e-mailadres van een bedrijf dat op een website staat, je mag die niet zo maar gebruiken. De reden dat die gegevens daar staan is zodat geïnteresseerden dat bedrijf kunt bellen of mailen met een vraag over hun product of dienst. En niet om jouw product of dienst aan de man te brengen. Je mag die informatie dus alleen gebruiken voor het doel waarvoor ze openbaar zijn gemaakt.

Wat mag wel (en waar moet je rekening mee houden)

Je mag iemand nog wel bellen of post sturen met je aanbod, zonder dat je daar vooraf expliciete toestemming nodig hebt. Maar geven mensen aan dat ze dit niet willen, dan moet je verplicht melden dat ze zich kunnen aanmelden bij het Bel-me-niet-register, het Post-filter of een NEE-sticker op hun brievenbus kunnen doen. En als je tijdens een telefoongesprek een aanbod doet moet je mensen duidelijk wijzen op de mogelijkheden om zich daarvoor af te melden.

Wat moet er verder

De mensen op je mailinglijst moeten zich te allen tijde net zo makkelijk kunnen uitschrijven, als ze zich ingeschreven hebben. Verder mag je geen overbodige informatie vragen tijdens het aanmeldproces en moeten mensen hun informatie altijd makkelijk kunnen aanpassen. Zorg dus dat je die links goed in de footer van je mails hebt staan.

Verder wordt een privacyverklaring verplicht. Daarin vertel je wat je doet met de persoonsgegevens; waarvoor gebruik je ze, waarom is dat belangrijk voor die persoon (bijvoorbeeld nodig om factuur te kunnen sturen) en hoe lang je ze bewaart. Verder moet hierin staan dat men altijd inzage kan krijgen, ze hun gegevens altijd mogen aanpassen en zelfs verwijderen. Ook moet je verplicht melden dat ze, als jij je niet aan de regels houdt, een klacht kunnen indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

En hebben anderen toegang tot die gegevens? Bijvoorbeeld je boekhouder of een Virtual Assistent? Dan moeten die een zogenaamde ‘verwerkers-overeenkomst’ invullen.

Dus samengevat:

  1. Mensen krijgen meer privacy, ook zakelijk
  2. Bedrijven moeten zelf meer regelen/ borgen

Hoe zit het dan met LinkedIn?

Ja, LinkedIn is digitaal, maar de communicatie loopt via het platform van LinkedIn. Voor zover ik nu kan inschatten zijn zij verantwoordelijk voor het borgen van de privacy van hun gebruikers en hoef je daar dus niks mee te doen.

Wat niet mag (en trouwens ook voorheen niet mocht) is het, zonder toestemming, toevoegen van je connecties aan je e-mailinglijst. Bijvoorbeeld door een download van je contacten weer te uploaden in je e-mailsysteem. Voor dat doel heeft men geen toestemming gegeven, dus dit mag NIET.

Wat WEL mag is diezelfde mensen, via een statusupdate (openbaar op je tijdlijn) of privébericht (privé en persoonlijk, veel betere openingspercentages) vragen of ze geïnteresseerd zijn in het ontvangen van jouw mails over [vul maar in]. Zet in dat bericht dan wel een link zodat ze zichzelf in kunnen schrijven, dan kun je daar nooit discussie over krijgen.

 

Ik heb voor dit blog dankbaar gebruik gemaakt van de websites van:

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.