Wanneer kiezen voor LinkedIn Sales Navigator? – Link Je Klant

Wanneer kiezen voor LinkedIn Sales Navigator?

Hoewel ik 2 jaar geleden nog een blog schreef met een pleidooi om NIET voor een betaald pakket van LinkedIn te kiezen, schrijf ik in dit blog waarom ik nu wel enthousiast ben over LinkedIn Sales Navigator. Wat vind ik er handig aan en waarom vind ik het zijn geld waard, maar ook… wanneer is het voor jou interessant om voor dit betaalde pakket te kiezen.

De voordelen

Mensen die je profiel bekeken tot 3 maand terugkijken

In de gratis versie van LinkedIn kun je de laatste vijf kijkers op je profiel terugzien. Of die vijf je profiel nu in één dag, één week of één maand hebben bekeken maakt niet uit. Maar als je profiel vaak bekeken wordt (en dat willen we natuurlijk graag, want daar blijkt interesse uit), kun je zo geïnteresseerden mislopen. Met Sales Navigator kun je altijd 90 dagen terugkijken en zo makkelijk potentiële leads identificeren.

Je leads gericht volgen

Je hebt een netwerk, maar niet iedereen in je netwerk is voor jou een potentiële klant. Met Sales Navigator kan ik connecties (ook niet-connecties trouwens) aanmerken als Lead en zo een aparte tijdlijn creëren met de berichten die zij posten. Zo kan ik heel gericht de mensen volgen waarvan ik wil dat ze klant bij mij worden.

Door het LinkedIn-algoritme is het namelijk niet meer vanzelfsprekend dat alles wat jij post op de tijdlijn van je connecties terecht komt. Maar andersom natuurlijk ook, waardoor jij ook minder goed jouw potentiële klanten kunt volgen. Je krijgt tenslotte niet alles mee. Door jouw potentiële klanten in Sales Navigator als Lead op te slaan kun je al de content die zij plaatsen via de Sales Navigator tijdlijn volgen. Daar krijg je dus wel alles te zien.

Ik bewaar bestaande klanten trouwens ook als lead zodat ik zeker weet dat ik al hun content langs zie komen. Dit is voor mij namelijk ook een goede manier om op de hoogte te blijven van wat er speelt. Als ik dan een ‘haakje’ langs zie komen, neem ik contact op.

Heel gericht naar leads zoeken

Sales Navigator heeft veel meer mogelijkheden om binnen LinkedIn naar leads te zoeken dan het onbetaalde LinkedIn-pakket. Denk aan filters voor gebied (aantal km vanaf een postcode), profieltaal, senioriteit binnen een organisatie (beslissers), hoe lang iemand al in een bedrijf werkt (net nieuw betekent vaak dat iemand sneller geneigd is om dingen te veranderen), bedrijfsgrootte, recent snel gegroeid, heeft een bedrijf een bepaalde afdeling (bijvoorbeeld een salesafdeling) etc. En zoals je ziet kun je niet alleen heel uitgebreid zoeken op kenmerken van personen (leads), maar ook van bedrijven (accounts). Ieder met zijn eigen, handige filters. Bovendien kun je zoekopdrachten die goed werken opslaan om later automatisch nieuwe leads te krijgen.

Jouw investering

Een individueel abonnement op Sales Navigator kost je € 59,95 per maand (als je per jaar betaalt). Een team-abonnement is beschikbaar vanaf $99,99 per maand/ $ 1.199,88 per jaar per deelnemer. Het voordeel van dit abonnement is dat het de netwerken van alle deelnemers aan elkaar koppelt, waardoor je elkaar nog meer kunt versterken. Maar voor de meeste ZZP-ers/ MKB-ondernemers is het individuele abonnement de best passende oplossing. Ik ga in dit blog dan ook van de kosten van een individueel abonnement uit.

De moeite waard wanneer

Maar wanneer is Sales Navigator voor jou als ondernemer nu de moeite waard? Als je nu al actief bent op LinkedIn en één nieuwe klant jou meer dan de jaarkosten van LinkedIn oplevert, zeg ik meteen doen! Sales Navigator biedt je zoveel opties om je LinkedIn-marketing nog net even scherper én efficiënter neer te zetten dan via het gratis pakket. Bovendien kun je de kosten natuurlijk van je bedrijfsresultaat aftrekken.

Twijfel je nog? Bedenk dan eens hoeveel klanten je moet binnenhalen om de investering terug te verdienen. Zijn dit er vijf of minder, dan zeg ik ook meteen doen! Alleen al het gerichter kunnen zoeken op leads maakt dit pakket heel waardevol. Als je daarna je salesproces op je eigen manier (bijvoorbeeld buiten LinkedIn) oppakt maakt eigenlijk niet uit. Je hebt wel kwalitatief goede leads en zit direct in een voor jou passend bedrijf bij de juiste persoon aan tafel. Stel dat je vorig jaar gemiddeld vijf gesprekken voor jan joker hebt gedaan omdat je toch geen match was met het bedrijf of bij de verkeerde person aan tafel zat? Vijf maal je uurtarief = je investering ook snel terugverdienen, want je werkt veel efficiënter.

Even in de vorm van een checklist:

  • Werk je business-to-business?
  • Verdien je aan een nieuwe klant meer dan € 150,-?
  • Ben je al gewend met de zoekfunctie van LinkedIn te werken?
  • Heb je moeite om helder te krijgen welke bedrijven bij jou passen?
  • Heb je moeite om de juiste gesprekspartner te vinden?
  • Wil je je salesproces professionaliseren?

 

Heb je twee of meer vragen met ‘ja’  beantwoord? Dan raad ik je in ieder geval aan om gebruik te maken van de gratis uitprobeermaand die LinkedIn je aanbiedt (rechts bovenin je LinkedIn-pagina vind je een button ‘Probeer Premium gratis’). Heb je naar aanleiding van dit blog vragen over Sales Navigator voor jouw bedrijf of wil je ermee aan de slag en kun je wel wat hulp gebruiken om het pakket op te zetten? Ik overleg graag met je of we tot een samenwerking kunnen komen. Stuur me een mail via amanda@ahmarketingacademie.nl of bel me op 06-50217686. Ik help je graag!

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.