Waarom zou ik voor jou moeten kiezen? – Link Je Klant

Waarom zou ik voor jou moeten kiezen?

Een belangrijke vraag waar je als ondernemer in je slaap nog het antwoord op zou moeten kunnen opdreunen. Maar tegelijk een vraag waarbij veel ondernemers geen idee hebben hoe ze er op moeten reageren. Omdat ze niet helder hebben wat hen anders maakt dan al die concullega`s. En tegelijkertijd omdat het een nare vraag is. ‘Waarom’ geeft een gevoel van oordelen, van ‘wat je ook zegt, ik geloof het eigenlijk niet.’ En dat voelt naar. Zou dat ook anders kunnen?

Wij passen bij elkaar als…

Laatst kwam in een 1-op-1-sessie precies deze vraag bovendrijven. En dus deze frustratie. En al pratende kwamen we op een andere formulering, namelijk ‘Wij passen bij elkaar als…’. Stel je nou eens voor dat als iemand je de vraag stelt ‘Waarom zou ik voor jou moeten kiezen?’, je daarop reageert met ‘Nou, wij passen bij elkaar als…’. Dat voelt al heel anders toch? En als je dan ook nog eens helder hebt hoe mensen eruit zien die bij jou passen én wat jij anders doet dan je concullega`s. Dan heb je voortaan een prettig, maar wervend antwoord op die vraag!

Deel 1: Wie past er bij jou?

Heel plat gezegd kun jij het beste door één deur met mensen die een vergelijkbare set normen en waarden hebben. Dus denk aan eerlijkheid, respectvol met elkaar omgaan, maar ook humor en jezelf niet te serieus nemen. Stel dat jij eerlijkheid heel belangrijk vindt, dan ga je enorme frustraties krijgen van mensen die het daar niet zo nauw mee nemen. Zet dus eens voor jezelf op een rij welke normen en waarden jij hebt. In dit artikel lees je hier meer over en vind je voorbeelden: https://www.normenenwaarden.org/normen-en-waarden-voorbeelden/.

Ik vond het daarnaast zelf heel inzichtelijk om aan de slag te gaan met mijn kernwaarden, dus wat geef ik aan mijn klanten. Dit ligt trouwens dichtbij je normen en waarden. Voor mij zijn dit creativiteit, humor, eerlijkheid en betrokkenheid. Dit zijn als het ware mijn beloftes; ga je met mij in zee? Dan krijg je dat. Vergelijk het met de 7 zekerheden van Jumbo. In dit artikel vind je een complete lijst van kernwaarden https://ernohannink.nl/mijn-kernwaarden-lijst/. Neem die eens door en probeer een top 5 voor jezelf te maken.

Een laatste superleuke oefening om je ideale klant helder te krijgen (want daar hebben we het eigenlijk over) is om je klanten van het afgelopen jaar eens op een rij te zetten en een score te geven:

  • A (superleuk, daar wil ik elke dag wel mee werken
  • B (niet slecht, maar ook niet superleuk)
  • C (die nooit meer)

En vervolgens te kijken wat jouw A-klanten nou als gemene deler hebben.

Deel 2: Wat doe jij anders

Van een afstandje lijken alle LinkedIn-trainers hetzelfde te doen, namelijk mensen leren LinkedIn beter te gebruiken. Maar als je gaat inzoomen zit er echt een hoop verschil tussen. Sommigen werken voor ZZP-ers, anderen voor MKB, anderen voor grote corporates. Sommigen doen alleen groepstrainingen, anderen alleen 1-op-1. Sommigen alleen live, anderen juist alles online. Sommigen werken met mensen die ander werk zoeken, anderen richten zich op ondernemers. En toch zijn het allemaal LinkedIn-trainers.

Zoom zo ook eens in op de mensen die jij ziet als je concurrenten. Dikke kans dat je toch verschillen vindt en door die te benoemen trek je klanten aan die dat prettig vinden. Voor mij is dat bijvoorbeeld de focus op dienstverlenende ZZP-ers en mijn 1-op-1-werkwijze. De verschillen zijn er echt, maar je moeten even voorbij je aannames dat iedereen het hetzelfde doet. Ik dacht dat namelijk vroeger ook, maar dat is dus niet zo. Iedereen heeft een eigen werkwijze, de crux is om die voor jezelf helder te krijgen (terwijl je daar nooit over nadenkt, want voor jou is die werkwijze vanzelfsprekend).

Als je jouw eigen werkwijze optelt bij de mensen die bij jou passen (je ideale klant), is er echt voldoende business voor iedereen én heb je voortaan een goed antwoord op de vraag waarom mensen voor jou zouden moeten kiezen. Succes!

PS en zowel dat complete antwoord als die losse inzichten gebruik je natuurlijk ook op LinkedIn om mensen aan te trekken die zich daarin herkennen ;-).

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: