Waarom je nooit 2 LinkedIn-profielen moet nemen – Link Je Klant

Waarom je nooit 2 LinkedIn-profielen moet nemen

20161003_blog-1Zo af en toe krijg ik de vraag, vaak van een deeltijdondernemer of iemand die 2 heel verschillende bedrijven heeft, of het slim is om twee verschillende LinkedIn-profielen te hebben. Want twee doelen nastreven in één profiel is niet handig, toch? Daar is mijn antwoord altijd volmondig NEE op. Waarom niet? Dat leg ik je in dit blog uit.

Twee Mogelijkheden

Heel kort door de bocht zijn er twee mogelijkheden. Mogelijkheid 1 is dat je gewenste baan en wat je doet als zelfstandige hetzelfde zijn. Dan kun je de branding voor beide doelen vaak wel combineren.

Mogelijkheid 2 is dat je gewenste baan of bedrijf # 1 en je bedrijf of bedrijf #2 heel verschillend zijn. Wat doe je dan?

Geen tweede profiel

Kies in ieder geval niet voor een tweede profiel, want ik garandeer dat je dan binnen een half jaar horendol bent. Daarnaast is het heel verwarrend voor mensen die jou willen opzoeken op LinkedIn. Welk profiel moeten ze hebben? De kans is groot dat ze zo verward raken dat ze maar helemaal niet met je linken. En dat is natuurlijk niet wat je wilt. Maar wat dan wel? Ook hier kun je weer twee keuzes maken.

Keuze 1

Je kiest het bedrijf/ doel waar je voor jezelf het zwaartepunt wilt leggen en gaat je daarmee profileren. Denk ook na voor welk doel je waarschijnlijk de meeste respons krijgt via LinkedIn. Leg dan daar de nadruk op in je profiel en in je statusupdates. Door mond-op-mondreclame en andere promotie krijg je hoogstwaarschijnlijk ook nog wel klussen op je andere vakgebied. Of je probeert die klanten via een ander Sociaal medium (en, om verwarring te komen, liefst onder andere bedrijfsnaam)  te bereiken. Zo heb ik mijn marketing & communicatiebureau onder de naam AH Communicatie en mijn trainingen onder de naam AH Marketing Academie. Bijna al mijn promotie richt ik op de AH Marketing Academie, want daar leg ik de nadruk op, maar ik heb wel een aparte website voor AH Communicatie en krijg daar ook regelmatig opdrachten voor. Daar kom ik alleen meestal aan via ondernemers waar ik al eens wat voor gedaan heb of direct via mijn website en minder via LinkedIn.

Keuze 2

201601003_blog-2Je laat beide kanten van jezelf zien. Om je netwerk dan niet te SPAM-men met informatie die voor hen niet relevant is, kun je ervoor kiezen om de updates voor baan/bedrijf 1 alleen te delen met de connecties voor wie dit relevant is en andersom. Dat kost je natuurlijk wat meer tijd en moeite, maar is voor de mensen die jou opzoeken op LinkedIn nog altijd een stuk overzichtelijker dan 2 profielen.  Deel je Samenvatting dan op in twee delen waarin je jouw twee doelen duidelijk beschrijft en geef aan waarvoor en hoe men je kan contacten. Zorg, indien van toepassing, voor links naar je beide websites en zorg dat daar de profilering voor dat bedrijf verder gaat.

Blijft lastig

Deze keuze is en blijft lastig, dus maak hem nooit zomaar. Zog ervoor dat hij beargumenteerd is en bespreek hem met mensen uit je omgeving. Ik hoop dat dit blog je helpt bij het op een rij zetten van je opties!

 

Wil je samen sparren over de inhoud van jouw profiel of samen een strategie opzetten? Neem dan contact met mij op via 06-50217686 of amanda@ahcommunicatie.nl om de mogelijkheden te bespreken.

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.