Waarom LinkedIn in je marketingstrategie hoort – Link Je Klant

Waarom LinkedIn in je marketingstrategie hoort

Als ondernemer hoort marketing erbij, of je er nu iets mee hebt of niet. En ik vind dat LinkedIn een onderdeel van die marketingstrategie hoort te zijn. Waarom? Lees snel verder!

Je profiel

LinkedIn bestaat uit 3 onderdelen: je profiel, je netwerk en je activiteiten op LinkedIn. Ik raad iedereen aan om in ieder geval je profiel goed op orde te hebben. Dat kost je eenmalig tijd en moeite, maar daarna gaat het voor jou aan het werk. Door je LinkedIn-profiel te vullen met goede teksten met daarin de juiste zoekwoorden zorg je ervoor dat:

  • je goed gevonden wordt door de juiste doelgroep,
  • dat je een perfecte eerste indruk maakt op die potentiële klant én
  • dat hij of zij getriggerd wordt om contact met je op te nemen.

En als jij ze eenmaal aan de telefoon hebt, is het een kwestie van die deal binnenkoppen.

Je netwerk

Zet naast je profiel, ook je LinkedIn-netwerk in om je bedrijf en producten bekend te maken onder je doelgroep. Want zonder naamsbekendheid kun je nog zo`n geweldig product of fijne dienst hebben, maar dan koopt geen hond het. Ze kennen het tenslotte niet.

Naamsbekendheid bouw je op door te zorgen dat je bestaande netwerk goed op de hoogte is van wat jij doet. Anders kunnen ze je niet inhuren, maar ook niet aanbevelen. En aanbevolen worden is natuurlijk de mooiste manier om aan nieuwe klanten te komen.

Zorg ook dat je weet wie er in jouw netwerk zitten en maak gebruik van je tweedegraads netwerk. Met de zoekfunctie van LinkedIn kun je met behulp van slimme trefwoorden zoeken op potentiële leads in het netwerk van jouw netwerk. En als die persoon je dan wil introduceren hoef jij nooit meer koude acquisitie te plegen.

Je activiteiten

Een tweede manier om aan je naamsbekendheid te bouwen is om kennis te delen via statusupdates, blogs en in groepen discussies te starten of vragen van anderen te beantwoorden. Je bouwt daarmee niet alleen aan je expertstatus, maar ook aan je bekendheid. En het werkt echt; als ik mezelf ergens voorstel krijg ik 9 van de 10 keer te horen “Oh ja, van LinkedIn.” En dan doe ik even een mentaal vreugdedansje, want dat betekent dat al mijn harde werk zijn vruchten afwerpt.

Bedrijfspagina

Heb je een bedrijf met een aantal werknemers of werk je samen met een groep ZP-ers, dan kan het hebben van een bedrijfspagina je bedrijf ook helpen groeien. Op een bedrijfspagina kun je je diensten in het zonnetje zetten, bedrijfsnieuws posten, maar ook kennis delen. En als je wilt gaan adverteren kan dat alleen vanuit een bedrijfspagina. Voor sommige mensen is het ook een lagere drempel om een bedrijfspagina te volgen dan een werkelijk persoon.

Daar tegenover staat dat als je zelf een uitgebreid netwerk hebt, je met je persoonlijke profiel vaak veel meer bereik hebt. Dat kun je oplossen door je berichten op je bedrijfspagina te posten en daarna te delen via je privé-profiel. Vraag dit ook aan je medewerkers of samenwerkingspartners en je zult zien dat het aantal volgers van je bedrijfspagina snel groeit.

Samengevat; waarom dus LinkedIn?

  • Gemiddeld 3 keer meer leads dan via Facebook
  • Inzicht in je eigen netwerk, maar ook het netwerk daarachter (en dat is uniek in Social Medialand!)
  • Vooral geschikt voor Business-2-Business, maar ook als je je op consumenten richt is LinkedIn waardevol. Zorg in ieder geval dat je profiel supersterk is, zodat je vindbaarheid optimaal is. De inhoud van LinkedIn wordt namelijk meegenomen in Google.
  • Zakelijk netwerk, dus mensen verwachten zakelijke content en vinden het doodnormaal om benaderd te worden voor samenwerking en verkoop

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@linkjeklant.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.