Waarom LinkedIn beter is dan Facebook! – Link Je Klant

Waarom LinkedIn beter is dan Facebook!

20161121_blog_1Want LinkedIn is toch veel beter dan Facebook? Of juist niet? Wat zijn nu eigenlijk de grote verschillen als je Business-to-Business een product of dienst verkoopt?

Voordelen Facebook

Facebook heeft veel voordelen; het is simpel, laagdrempelig en intuïtief: iedereen kan het. Er zitten heel veel gebruikers op en die spenderen er ook nog eens veel tijd. Facebook is ‘fun’ en doe je voor je plezier. Je kunt, naast je persoonlijke profiel, een bedrijfspagina creëren en fans verzamelen. Via die fanpagina kun je weer al je bedrijfsnieuwtjes delen. De advertentiemogelijkheden op Facebook zijn heel fijn. Je kunt heel gericht en lokaal adverteren, zonder dat het je meteen honderden euro`s kost. Dat bepaal je helemaal zelf. Tot slot; op Facebook kun je recensies en aanbevelingen vragen en zo aan je sociale bewijskracht werken.

Nadelen Facebook

Het zakelijke bereik via Facebook is ruk (pardon my French). Juist omdat er zoveel mensen op Facebook zitten en allemaal berichten plaatsen heeft Facebook een algoritme ontwikkeld om alleen de berichten te tonen waarvan Facebook denkt dat jij die interessant vindt. Het gevolg daarvan is dat je maar 2-10% van de berichten van de pagina`s die jij liket ook daadwerkelijk te zien krijgt. Dat is dus heel weinig. Vanaf de andere kant gezien; als jij eens per week een berichtje plaatst, kom je gemiddeld eens in de twintig weken op de tijdlijn van je fan langs. Dat schiet natuurlijk niet op. Een ander nadeel is dat, juist omdat Facebook ‘fun’ moet zijn, jouw posts ook ‘fun’ moet zijn. Serieuze en meer zakelijke content doet het minder goed.

Voordelen LinkedIn

20161121_blog_2LinkedIn heeft wel een algoritme, maar dit werkt wat anders dan die op Facebook. Waaar Facebook filtert op je activiteiten en voorkeuren uit het verleden, scoort LinkedIn elk nieuw bericht an sich. Het gaat niet uit van de voorkeuren van je connecties, maar of en hoe vaak er op jouw bericht gereageerd wordt. Veel interactie = goed getoond worden.

Daarnaast zijn serieuze en zakelijke berichten juist wat men verwacht op LinkedIn. Het allergrootste verschil tussen de twee netwerken is dat je via LinkedIn meer inzicht hebt in je eigen netwerk en daarnaast kunt zien wie er in je tweedegraads netwerk zit, wat ze doen én op welk niveau. Dat is wat LinkedIn voor het zelf verzamelen van leads heel waardevol maakt. Die onderzoeksoptie biedt Facebook niet.

LinkedIn biedt ook de mogelijkheid om aanbevelingen te vragen en te tonen met als grote voordeel dat die ook gekoppeld zijn aan een bedrijf. Je kunt dus aanbevelingen laten zien van verschillende klussen of bedrijven, terwijl je op Facebook alleen aanbevelingen krijgt voor het bedrijf waar je fanpagina bij hoort. Ik heb zelf ook het gevoel (maar kan dit niet met cijfers onderbouwen) dat een aanbeveling via LinkedIn voor een potentiële B2B-koper/ opdrachtgever zwaarder weegt dan een aanbeveling via Facebook.

Tot slot, op LinkedIn kun je ook adverteren, maar dit is wel prijziger dan op Facebook. Daar staat tegenover dat je je heel gericht op zelfstandig ondernemers kunt richten (via Facebook nog wel eens een uitdaging) en kunt targeten op specifieke branches. Net als bij Facebook kun je een maximaal bedrag per dag of per campagne aangeven of kiezen voor betalen per klik of weergave.

Nadelen LinkedIn

Natuurlijk heeft LinkedIn ook nadelen. Het is minder gebruiksvriendelijk, nogal onoverzichtelijk en daardoor weten veel ondernemers niet wat je er mee kunt en zoeken ze eerder via Google of Facebook. Veel mensen zien het als een digitale Rolodex en halen er niet uit wat erin zit. Dat kan dus betekenen dat jouw doelgroep niet actief is op LinkedIn en dat jouw berichten, ondanks dat ze wel allemaal getoond worden, toch niet gezien worden. Maar, aangezien ruim 80% van onze Nederlandse beroepsbevolking op LinkedIn zit, is de kans dat jouw klanten helemaal niet op Linkedin zitten vrij klein :-).

Conclusie

De oude regel dat je B2B via LinkedIn doet en B2C via Facebook gaat niet meer op. Facebook wordt ook steeds belangrijker als je een zakelijk product verkoopt. Maar het heeft zeker nadelen waar je rekening mee moet houden.

Heb je veel kennis te delen en wil je veel uitleg en informatie delen met je doelgroep? Dan zal LinkedIn waarschijnlijk meer geschikt zijn, maar als je jouw product heel ‘fun’ kunt presenteren, dan is Facebook voor jou misschien de beste oplossing. Het is natuurlijk ook sterk afhankelijk van waar jouw doelgroep zich bevindt. Functies op een lager niveau in organisaties gebruiken vaker Facebook, terwijl managementlagen (vooral in grotere bedrijven) meer voor LinkedIn kiezen. Voor veel bedrijven is een goed doordachte combinatie waarschijnlijk het beste antwoord.

Wat is jouw ervaring hiermee?

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.