Waarom je MOET kiezen voor een ideale klant – Link Je Klant

Waarom je MOET kiezen voor een ideale klant

Waarom je MOET kiezen voor een ideale klant

Als je me al wat langer kent weet je dat ik niet graag zeg wat je móet doen. Maar in dit geval maak ik een uitzondering. Echt kiezen voor een ideale klant heeft namelijk zoveel voordelen. Het maakt je leven en je marketing zoveel makkelijker, dat ik in dit geval echt vind dat je het MOET doen. In dit blog vertel ik je precies welke voordelen dat zijn én geef ik je tips hoe jij jouw ideale klant helder krijgt.

FOMO

Wat ik heel vaak terug krijg van mensen is dat ze kiezen voor een ideale klant eng vinden. FOMO heet dat in mooi Engels: Fear Of Missing Out. Want kiezen voor het één betekent automatisch dat je iets anders uitsluit, toch? En dat is eng, want stel nou dat je verkeerd kiest of dat je dan iets misloopt? Maar kiezen is juist goed! In dit blog ga ik je vertellen wat het jou oplevert!

Maak je leven makkelijker

Het eerste voordeel is dat kiezen voor een ideale klant jouw leven makkelijker maakt. Want wat is nou voor de meeste ondernemers het lastigst in hun marketing? Juist! Social media berichten et cetera schrijven. Verreweg de meeste vragen die ik krijg gaan over: “Waar kan ik over schrijven?” en “Hoe zeg ik het zo dat mensen het interessant vinden om te lezen?”

Niet alleen berichten voor op social media, maar ook teksten voor je website schrijven vinden veel ondernemers heel erg lastig. En ook dat maak je met een ideale klant een stuk makkelijker. Omdat je dan een persoon hebt waar je als het ware tegen aan kunt praten. Je schrijft gewoon op wat je anders tegen diegene zou vertellen. En dan maakt het wat mij betreft echt niet uit waarvoor. Of het nou je website of je social media-kanalen zijn, je salespagina's. Noem maar op. Al die teksten rollen dan makkelijker uit je pen.

Fijner samenwerken

Een tweede heel belangrijk voordeel is dat samenwerken met jouw ideale klant je veel minder moeite kost. Dat gaat haast als vanzelf. Jullie zijn zo op elkaar afgestemd, jullie passen bij elkaar als persoon; in je persoonlijkheid, maar ook qua wat jij te bieden hebt en waar die ideale klant een oplossing voor zoekt. Dan gaat het haast vanzelf. Hoe fijn is dat!

Verkopen gaat als vanzelf

Sterker nog, verkopen aan jouw ideale klant gaat ook bijna als vanzelf. Doordat jouw communicatie helemaal op haar verhaal is afgestemd. Doordat ze je door jouw goede communicatie, jouw goede berichten, jouw goede teksten al een beetje kent. Ze je al aardig vindt en al vertrouwt. En ze daardoor vaak, op het moment dat ze met jou in gesprek gaan, eigenlijk al hebben besloten dat ze iets met je willen doen. En alleen nog hoeven te bepalen wat dat dan precies wordt. Ik maakte dit zelf vorige week nog mee. Ik had naar aanleiding van een webinar een strategiegesprek met een dame en die gaf in de eerste 5 minuten van ons gesprek zelf al aan dat ze op mijn website had gekeken en dacht dat mijn strategietraject haar kon helpen. Het enige wat ik nog hoefde te doen was de afspraak voor de startsessie plannen ;-).

Niet zo moeilijk als je denkt

Je ideale klant ontdekken lijkt misschien moeilijk, maar is niet zo lastig als je denkt. Wat ik een hele fijne oefening vindt om dat plaatje heel snel een stuk duidelijker te krijgen is om jouw klanten van het afgelopen jaar allemaal op een rij te zetten, dus met wie heb jij het afgelopen jaar allemaal samen gewerkt. Vervolgens ga die een score geven. Dus die topklant waar het helemaal vanzelf ging (die superblij was met wat je gedaan hebt, die je factuur niet op dag 14 of 30, maar op dag 1 al betaalde), die geef je de score A. Aan klanten die oké waren, het ging prima en ze zijn gewoon tevreden geef je een score B. En klanten die je achteraf liever niet nog een keer terugziet geef je een C.

Vervolgens ga je kijken naar jouw A-klanten. Welke overeenkomsten hebben die? Wat voor soort mensen zijn het? In wat voor soort branche zitten ze? Hoe groot is hun bedrijf? Beschrijf zowel hun buitenkant (dus waar kun je ze aan herkennen, hoe zien ze eruit?), als hun binnenkant (dus wat vinden ze belangrijk, waar geloven ze in?). Kleine spoiler alert… Vaak hebben jullie dezelfde normen en waarden. Logisch, want anders hadden jullie juist gebotst en had die persoon waarschijnlijk in jouw C-lijst gestaan.

Voelsprieten

Het fijne van het helder hebben van jouw ideale klant (naast dus dat het schrijven van teksten, social media berichten et cetera een stuk makkelijker wordt, want je kan dus gewoon doen alsof je tegen die persoon praat) is ook dat je hem of haar makkelijk herkent als je ze tegen het lijf loopt. En of dat nu live is of digitaal, je voelsprieten worden er gewoon gevoeliger voor. Je gaat als vanzelf meer kansen zien voor gesprekken.

Contact leggen via LinkedIn

En als je ze dus kunt herkennen als je ze tegenkomt, kun je ze natuurlijk ook opzoeken. Bijvoorbeeld op LinkedIn en dan zelf dat eerste contact leggen. Dus zelf de regie nemen in het leren kennen van potentiële nieuwe klanten. Dat wordt heel lastig als je niet weet wie je zoekt, toch?

Dus die ideale klant is wat mij betreft echt de basis voor het opbouwen van slimme marketing voor jouw bedrijf. Marketing die ervoor zorgt dat jij klanten gaat aantrekken. Marketing die zorgt dat je niet hoeft te leuren om jezelf, om je dienst, om je product te verkopen. En dat is wat je wilt!

Wil jij hulp bij het helder krijgen van jouw ideale klant?

Boek dan een gratis strategiegesprek en leg me jouw vraag voor. Dat mag gekoppeld zijn aan LinkedIn, maar hoeft niet perse. Ik hoor graag van je!
Boek jouw gesprek nu!

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: