Waarom je als ondernemer op LinkedIn MOET zitten – Link Je Klant

Waarom je als ondernemer op LinkedIn MOET zitten

Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk. Een waarheid als een koe. Maar ontmoetingen, en dan vooral zakelijke ontmoetingen, spelen zich steeds meer digitaal af. Zowel consumenten als bedrijven (onder)zoeken diensten en samenwerkingsverbanden eerst online, voordat ze tot een persoonlijke ontmoeting overgaan. En laat LinkedIn nu een van de meest gebruikte platformen zijn waar bedrijven zoeken naar specifieke diensten en informatie inwinnen over ZZP-ers en andere ondernemers. Daarom MOET je als ondernemer op LinkedIn aanwezig zijn. Met minimale inspanning zet je een profiel neer waarmee je een goede eerste indruk maakt en die de weg effent voor een nadere (persoonlijke!) kennismaking.

Gemiste kans

Daar sta je dan in je mooiste Hawaiishirt en met een flinke cocktail in je hand op je profielfoto. Het was vast een topvakantie, maar dit is niet het beeld dat je professioneel van jezelf wilt schetsen. En dat is dan ook meteen het sleutelwoord: schetsen. Al je digitale inspanningen, dus alles je op je website zet, maar ook je activiteiten op Social Media zijn allemaal nutteloos of zelfs schadelijk als je niet het juiste beeld schetst. Denk bij alles wat je plaatst welk beeld dit oproept bij je doelgroep en zorg dat dit altijd positief is.

Eerlijk

Nee, ik zeg niet dat je moet liegen of je beter moet voordoen dan je bent, maar laten we even bij het voorbeeld van de profielfoto blijven. Een foto waarop jij schaars gekleed, in je ‘mombod’ of ‘dadbod’ staat met een zonnebril op en een alcoholische versnapering in je hand hebt, creëert onbewust een gevoel van onbetrouwbaarheid bij een potentiële opdrachtgever. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik ga er in dit blog even vanuit dat je niet werkt voor één van de grote alcoholdistributeurs of je geld verdient met het proppen van gasten voor een bar in Salou. Mijn beste tip: zorg dat je op je LinkedIn-profielfoto staat in kleding die je ook aan zou trekken als je voor het eerst kennis gaat maken met een klant; je ‘sollicitatiepak’.

Maak die goede eerste indruk

Met je LinkedIn-profiel, en dan vooral met je foto en je headline, maak je een eerste indruk op iemand die jouw pagina bezoekt. Zorg dus dat die positief is, want je kunt hem niet overdoen. Een professionele foto en een pakkende headline die de bezoeker direct laat weten waarvoor ze jou moeten bellen is echt goud waard en gaat je gegarandeerd klanten opleveren. Zorg dus dat je als ondernemer op LinkedIn aanwezig bent met een sterk profiel en het liefst ook actief je netwerk onderhoudt. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan discussies, blogs te publiceren etc. LinkedIn biedt je als ondernemer heel veel opties om je bedrijf in de schijnwerpers te zetten en gevonden te worden door potentiële nieuwe klanten, dus maak daar gebruik van!

 

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van een goed ondernemersprofiel? En wil je leren hoe je LinkedIn precies in kunt zetten als ondernemer? Schrijf je dan in voor één van mijn LinkedIn-trainingen. Meer info: 06-50217686 of kijk onder https://linkjeklant.nl/category/trainingen/.

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

 


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.