Vul je Salesfunnel met LinkedIn – Link Je Klant

Vul je Salesfunnel met LinkedIn

Een salesfunnel is een trechter of een pijplijn waar je aan de bovenkant potentiële leads ‘instopt’ en waar dan aan de onderkant klanten ‘uitvallen’. Klinkt goed toch? Natuurlijk gebeurt er in de trechter van alles met die mensen, waardoor ze van een lead een klant worden. Wat dat is en hoe je dit met LinkedIn doet, lees je in dit blog.

Stap 1: Leads identificeren

Leads identificeren kun je op verschillende manieren doen met LinkedIn. De ‘Geavanceerd Zoeken’-functie leent zich perfect voor het opzoeken van personen met een specifieke rol in een bedrijf waar jij graag aan tafel wilt, bijvoorbeeld de eigenaar, hoofd inkoop of de HR-manager. Door de zoekfilters in ‘Geavanceerd Zoeken’ slim te vullen krijg je precies die mensen boven water waar jij bij aan tafel wilt komen.

Een andere optie is om leads te zoeken in groepen waar je lid van bent. Stel dat jij veel kennis hebt van boekhouden. Word dan lid van groepen waarin mensen hier vragen over stellen. De mensen die vragen stellen zijn dan voor jou potentiële leads en kun je ook toevoegen aan je funnel.

Stap 2: Leads in je salesfunnel krijgen

Je hebt in stap 1 namen verzameld van mensen die potentiële leads zijn en waarvan je graag klanten wilt maken. Om dat te doen moet je een relatie met ze opbouwen. Dat gaan we doen in de salesfunnel. Maar hoe krijg je ze daar nou in? Hoe maak je het eerste contact?

Gezamenlijke groep
Ben je lid van dezelfde groep of groepen als je lead? Reageer dan op berichten of commentaren die hij of zij plaatst. Laat zien dat je de bijdrages waardeert of vul ze op een positieve manier aan. Zo kom je op een prettige manier in beeld. Zodra je op deze manier (een aantal keren) contact hebt gehad kun je diegene uitnodigen om ook te linken.

Volgen
Heb je geen gezamenlijke groepen, ga iemand dan eerst volgen. Zo kun je ook op zijn of haar content reageren. Neem in dit geval wat meer tijd voordat je overgaat tot een connectieverzoek, anders kan je actie als ‘verkoperig’ overkomen. Zorg dat je eerst echt contact hebt gemaakt en via commentaren op een bericht een gesprek hebt gehad. Hier geldt; gebruik je boerenverstand en voel aan wanneer het moment daar is om een connectieverzoek te sturen.

Connecten
Als het eerste contact is gelegd kun je iemand uitnodigen om met je te linken. Dit doe je natuurlijk met een persoonlijke uitnodiging. Niet alleen omdat dit een betere eerste indruk maakt en prettiger is voor de ontvanger, maar ook voor jezelf. Nodig jij namelijk regelmatig mensen uit met de standaard-uitnodiging en geven 5 mensen aan dat ze je niet kennen, dan moet je voortaan het e-mailadres van degene met wie je wilt linken ingeven en dat maakt nieuwe connecties maken een stuk lastiger.

Vergeet niet om iemand ook te bedanken voor het accepteren. Die bevestiging dat je blij bent met iemand in je netwerk geeft de ander ook een goed gevoel en zorgt voor een prettig begin van jullie relatie.

Nu zijn jullie gelinkt en kun je gaan bouwen aan jullie relatie. Hoe je dat doet lees je bij stap 3.

Stap 3: Je social selling proces

In deze stap draait het om het opbouwen van de Know-Like-trust-factor. Je wilt dat je lead je leert kennen, je aardig gaat vinden en je gaat vertrouwen. Zonder dat gaat hij of zij namelijk niks van je afnemen. Daarnaast bouw je aan je expertstatus; je lead moet ervan overtuigd raken dat jij dé go-to-person bent op jouw vakgebied. Beide factoren bouw je op door ‘social selling’; het weggeven van je kennis.

Geef je potentiële klant gratis en voor niks tips, tricks, tutorials, ebooks, whitepapers, blogs etc. Door te geven, zonder er iets voor terug te vragen, stort je op zijn of haar emotionele bankrekening en gaat men je steeds aardiger vinden. Ze krijgen tenslotte steeds cadeaus van je. Belangrijk is wel dat het ook echt voelt als een waardevol cadeau, geef dus echt waardevolle kennis weg. Daarnaast bereik je dat je lead uit de eerste hand ervaart dat jij echt dé expert bent in je vak én hoe je werkt (en dus of jullie in die zin ook bij elkaar passen).

Natuurlijk kun je die berichten in je tijdlijn delen (en zo veel leads in één keer bereiken), maar kies er ook eens voor om iets in een persoonlijk bericht aan iemand te sturen. Dat is persoonlijker en dus krachtiger. Vertel dan wel waarom je dit precies aan die persoon stuurt.

Probeer in deze fase ook of je je lead ook op andere platformen aan je kan binden, bijvoorbeeld Facebook of je mailinglijst. Ze heb je nog meer contactmomenten en kansen om aan jullie relatie te bouwen. Probeer als het even kan ook offline contact op te bouwen, liefst natuurlijk ‘in real life’, maar als dat bijvoorbeeld vanwege afstand lastig is kun je ook bellen of, nog liever, Skypen. Zo breng je je relatie ook weer een stapje verder, want je hebt persoonlijk face-to-face contact.

Vraag naar de situatie van je lead. Wat voor bedrijf heeft men? Tegen welke uitdagingen loopt men aan? Vraag door, zodat je hun kernprobleem duidelijk heb. En is iemand nog niet klaar om klant te worden? Geef dan advies waarmee ze in de eerste instantie zelf aan de slag kunnen. Dikke kans dat ze op een later moment toch bij jou aankloppen, want jij hebt hen gegeven waar ze op dat moment behoefte aan hadden.

Stap 4: Klant binnenhalen

Heb je de behoefte van je lead helder, ben jij dé aangewezen persoon om hem of haar daarmee te helpen en is men (bijna) klaar om klant te worden? Vergeet dan niet om ook om de deal te vragen. Vertel hen dat jij dit probleem voor hen op kan lossen. Leg vervolgens uit hoe je dit zou doen en wat de investering is. Als de relatie snor zit en men overtuigd is van jouw oplossing zal je zien dat die investering zelden een belemmering is om met je in zee te gaan. Maar je moet wel om de deal vragen.

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.