Vind jouw klanten op LinkedIn! – Link Je Klant

Vind jouw klanten op LinkedIn!

Met een dekkingsgraad van 78% van onze Nederlandse beroepsbevolking (voorzichtig berekend) kun je er gerust vanuit gaan dat ook jouw klant op LinkedIn zit. Maar hoe kom je nou met hen in contact? Belangrijker nog, hoe kom je op een prettige manier met hen in contact? Dus zonder te duwen, te trekken en te leuren? In dit blog de 3 belangrijkste stappen met heel veel tips!

Persoonlijke LinkedIn-profiel

Je persoonlijke LinkedIn-profiel is en blijft de basis van je aanwezigheid op LinkedIn. Het zorgt er niet alleen voor dat je goed gevonden wordt door je potentiële klanten, maar ook dat je een sterke eerste indruk maakt. Niet alleen op bezoekers die op zoek waren naar iemand met jouw vaardigheden, maar ook op bezoekers die jij actief benaderd hebt, bijvoorbeeld met een connectieverzoek of bericht. Je kunt er gerust van uitgaan dat de meesten daarvan ook je profiel bekijken.

In de praktijk hebben veel ondernemers nog een CV in plaats van een profiel dat leads duidelijk maakt welk probleem ze oplossen en voor wie. En dat is wel wat je wilt. Jouw ideale klant moet in je profiel situaties kunnen lezen waarin hij of zij zich herkent en vervolgens helemaal blij worden van het resultaat dat je schetst als ze met jou gaan samenwerken.

Zorg ook dat je profiel bevestigt wat je in je connectieverzoek aan voordelen hebt beloofd. Dat je congruent bent. Schets je in je linkverzoek een heel ander beeld dan met je profiel, dan is de kans erg groot die diegene afhaakt.

Je wilt dat je profiel interesse stimuleert, een verlangen oproept dat resulteert in een actie, bijvoorbeeld aanmelden voor je weggever of contact opnemen voor een kennismakingsafspraak.

Zoeken

Wat LinkedIn zo uniek maakt is dat het een zoekmachine voor professionals is. Ze categoriseren, analyseren, sorteren, labelen en bewaren elk stukje data over al hun leden. Door die data slim te doorzoeken kun jij supermakkelijk je ideale klant vinden. Bijvoorbeeld alle directeuren in de zorgbranche in Amsterdam met een bedrijfsgrootte van minimaal 10 werknemers. Die informatie haal je via LinkedIn binnen 1 minuut boven water.

Binnen de gratis account van LinkedIn heb je een beperkt aantal zoekfilters, maar kun je met Booleaans zoeken toch een heel eind komen. Zie ook dit blog waarin ik dit uitleg. Maar wil je echt serieus met het benaderen van leads via LinkedIn aan de slag? Overweeg dan om LinkedIn Sales Navigator aan te schaffen. Dit kost je ongeveer € 600,- per jaar, maar geeft je veel meer zoekfilters, de mogelijkheid om zoekopdrachten én resultaten op te slaan, leads te bewaren en daardoor te volgen, meer inzicht in wie jouw profiel heeft bekeken en de mogelijkheid om niet-connecties privéberichten te sturen en zo een eerste contact te leggen. Lees ook dit blog voor meer info over LinkedIn Sales Navigator.

Contact leggen

Contact leggen en onderhouden op LinkedIn is echt niet zo ingewikkeld als sommigen denken. Als jij in een netwerkgesprek goed uit de voeten kunt, lukt dit je ook op LinkedIn. Het is eigenlijk gewoon een enorme netwerkbijeenkomst. Statusupdates kun je zien als een presentatie voor een groep en privé-chats als een 1-op-1-gesprek.

Maak het altijd persoonlijk, ook je connectieverzoek. Leg daarin duidelijk uit wat je verwachting is en welk voordeel met jou linken de ander oplevert. Hebben jullie iets gemeenschappelijk? Dezelfde school of opleiding, functie, woonplaats, interesse etc. Zoek een haakje waarmee je je gesprek meteen persoonlijk kunt maken.

Pak dit op LinkedIn net zo aan als je het live zou doen. Het enige verschil is dat je soms wat langer op een antwoord moet wachten.

LinkedIn is dan ook niet zaligmakend. Wees niet bang om zodra het eerste contact gelegd is, dit contact verder buiten LinkedIn voort te zetten, bijvoorbeeld via e-mail, Skype/ Zoom of de telefoon.

LinkedIn is geweldig om leads te zoeken en makkelijk contact te leggen, maar niemand zegt dat al je contact via LinkedIn moet lopen. Sterker nog, hoe eerder je je lead aan de telefoon of tegenover je kunt krijgen, hoe makkelijker je hun behoeftes boven water krijgt. Dan kun je live het gesprek aangaan, doorvragen op de wensen en behoeftes en als jullie een match zijn de deal sluiten.

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.