Vijf tips voor een goed ondernemersprofiel op LinkedIn – Link Je Klant

Vijf tips voor een goed ondernemersprofiel op LinkedIn

Waarom je als ondernemer op LinkedIn MOET zitten heb ik in mijn blog van december uitgebreid toegelicht, maar wat zet je als ondernemer dan in je profiel? Want je zoekt potentiële opdrachtgevers, geen baan. Met deze vijf tips help ik je op weg!

Tip 1: Zorg dat je naam klopt en volledig is

Deze tip is meer voor de getrouwde dames; zorg dat je zowel je getrouwde als je meisjesnaam in je profiel hebt staan. Mensen die je na je trouwen hebt ontmoet kennen je onder je ‘nieuwe’ naam, maar ook mensen van vroeger kunnen een heel interessante toevoeging zijn voor je netwerk. Door je meisjesnaam ook te noemen maak je het voor hen een stuk gemakkelijker om je te vinden en te herkennen.

Tip 2: Zorg voor een killer profielfoto

Dit kan ik niet genoeg benadrukken! Ook als je een bedrijf hebt MOET je een persoonlijke profielfoto hebben en niet bijvoorbeeld je logo of een foto van je pand gebruiken. Een foto waar jij zelf op staat, maakt niet uit hoe slecht, zorgt al dat je zeven keer beter gevonden wordt. Een goed herkenbare, persoonlijke foto zorgt dat je profiel veertien keer beter bekeken wordt. Moet je nagaan wat een goede profielfoto doet. Plus dat die profielfoto (mensen zijn visueel!) je allereerste indruk maakt, dus die moet goed én professioneel zijn. Ik raad je van harte aan om hierin te investeren.

Tip 3: Pas je headline aan

Standaard zet LinkedIn in je headline je huidige functie en het bedrijf waar je die functie vervult. Voor zelfstandig ondernemers is dit meestal ‘Eigenaar’ bij ‘Naam bedrijf’. Klopt als een bus, maar hoeveel potentiële opdrachtgevers zoeken daarop, denk je? Exact… nul! Pas deze dus aan naar een headline die niet alleen aangeeft dat je zelfstandig ondernemer bent, maar die ook in trefwoorden aangeeft wat je doet en welke pijn je oplost. Je hebt 110 karakters, dus bondig zijn is het credo.

Tip 4: Vul je contactgegevens zo ver mogelijk in

Stel je voor; jouw ideale klant komt bij je profiel terecht, is onder de indruk van wat hij leest en wil contact met je opnemen. Hij zoekt. En zoekt. En zoekt nog wat harder. Maar vindt nergens je contactgegevens. Heel kort door de bocht… die klant ben je kwijt. En dat is jammer, want het invullen van deze gegevens had je welgeteld 3 minuten gekost. Realiseer je wel dat alleen de onderste helft van je contactgegevens openbaar zijn en dus zichtbaar voor niet-connecties. En daarmee kom ik bij mijn volgende tip.

Tip 5: Zet je contactgegevens ook in je samenvatting

Zet, naast je pitch, ook altijd je contactgegevens in je samenvatting. Natuurlijk je website en daarnaast het liefst zowel een telefoonnummer als een e-mailadres. Sommige mensen vinden het prettig om je meteen te bellen, anderen sturen liever eerst een e-mail. Bied dus beide mogelijkheden aan, zodat je de drempel om contact met jou op te nemen zo laag mogelijk maakt.

Bonustip: Zorg dat je profiel volledig openbaar is

Want als je net braaf je samenvatting hebt aangevuld met je contactgegevens, maar je samenvatting is niet zichtbaar in je publieke profiel, dan schiet je er natuurlijk weinig mee op.

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

 


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.