Van uitstelkoningin naar gewoontedier – Link Je Klant

Van uitstelkoningin naar gewoontedier

Als uitstelkoningin op zoek naar een werkbare oplossing las ik deze zomer het boek ‘Elementaire gewoontes’ (Atomic habits) van James Clear. En dat zette wat in gang! Ik vond er inzichten die me enorm aan het denken hebben gezet en daardoor verder helpen als ondernemer. En daarom wil ik er vandaag een aantal met je delen.

Perfectionist of uitsteller?

Ik vond mezelf vroeger nooit een perfectionist. Ik kan heel goed iets doen en er tijd in stoppen tot het goed genoeg is. Inhoudelijk dan. Ongeveer een jaar geleden kreeg ik het inzicht dat ik toch perfectionistisch ben, maar dan op het proces. Ik vind het echt een ding om te beginnen met een project als ik de praktische randvoorwaarden nog niet helder heb. Denk aan de software, hoe ga ik dingen weergeven, hoe ga ik dingen bijhouden etc. En dat vond ik wel OK. Het beestje had een naam en het lag dus niet aan mij ;-).

Tot ik dus in ‘Elementaire gewoontes’ in hoofdstuk 11 ‘Loop langzaam, maar nooit terug’ ontdekte dat dit gewoon keihard uitstelgedrag is…  De schrijver vertelt hier over het verschil tussen in beweging zijn en actie ondernemen. Hij stelt: “Als je in beweging bent, ben je aan het plannen, een strategie aan het bepalen, aan het leren. Dit zijn allemaal goede dingen, maar ze leveren geen resultaat op, Actie daarentegen is het soort gedrag dat resultaat oplevert. Als ik twintig ideeën bedenk voor artikelen die ik wil schrijven is dat beweging. Als ik ervoor ga zitten en ze schrijf, is dat actie.” Oef, dat is dus precies wat ik doe als ik iets niet leuk of spannend vind…

Conclusie; ik ben dus toch geen perfectionist, maar gewoon een uitsteller… (maar gelukkig is daar makkelijker wat aan te doen dan perfectionisme). Ik geef je wat tips van James.

Tip 1: Maak goede gewoontes onontkoombaar en slechte gewoontes onmogelijk

Clear vertelt in zijn boek hoe je goede gewoontes kunt stimuleren, bijvoorbeeld door een contract aan te gaan met jezelf en een partner (en dus voor accountability te zorgen, desnoods ook financieel). Of juist door het zo moeilijk te maken om een slechte gewoonte weer op te pakken.. Denk aan het niet kopen van snoepgoed zodat je het ook niet op kunt eten. Of niet in de verleiding komen om de deur uit te gaan door iemand je kleding te laten verstoppen (als je bijvoorbeeld thuis moet blijven om je boek af moet maken).

Een positieve insteek is om de positieve gewoonte leuker of makkelijker te maken. Wil je beter slapen? Trakteer jezelf dan op een heerlijke nieuwe (goede!) matras, haal de TV uit je slaapkamer en zorg voor goede verduisterende gordijnen. Wil je geld besparen? Ga automatisch sparen, zeg onnodige abonnementen op of ga op zoek naar goedkopere aanbieders.

Sommige goede gewoontes kun je automatiseren, waardoor ze nog makkelijker worden. Denk aan het automatisch herhalen van medicijnen die je nodig hebt. Automatisch sparen voor je pensioen of bij een Broodfonds. Het blokkeren van social media-apps na een bepaald aantal minuten gebruik zodat je niet ongemerkt veel tijd verdoet. Daar hoef je dan al niet meer aan te denken, dus die energie kun je in andere dingen steken.

Ik vertaal dit naar mijn werkdag door:

  • Mijn dagelijkse marketing- en verkoopacties ook echt dagelijks in mijn agenda te zetten. Voor de taak zet ik een klein bolletje zodat ik die taak echt af kan vinken. Zo vang ik 2 vliegen in 1 klap: ik weet zeker dat ik er dagelijks tijd voor heb (want gereserveerd) én ik heb een succesmomentje wanneer ik het vinkje mag zetten.
  • Als ik mijn internetbrowser open start die automatisch ook LinkedIn op. Zo is LinkedIn als vanzelf 1 van de eerste dingen die ik zie (en dus oppak) als ik mijn dag start.
  • Alle apps die me afleiden (bijvoorbeeld Facebook) staan op het tweede scherm op mijn telefoon zodat ik ze niet direct zie als ik mijn telefoon pak om te bellen. En alle geluiden en meldingen staan natuurlijk uit.

Tip 2: maak je nieuwe gedrag zichtbaar en bevredigend

Dat bevredigende kwam net al een beetje langs bij het afvinken van de bolletjes voor mijn taken. Dat voelt lekker, want je hebt het gedaan. En dat is belangrijk, want de kans dat je gedrag herhaalt is groter als het bevredigend was. Zelfs als het iets kleins is als een vinkje zetten. Iets prettigs laat je hersenen weten dat dit gedrag de moeite van het onthouden en herhalen waard is.

Een tweede ‘truc’ om een nieuwe gewoonte extra bevredigend te maken is door het zichtbaar te maken. Met sommige dingen is dat simpel. De was opvouwen is echt niet mijn hobby, maar als ik na een half uur een mand vol netjes opgevouwen handdoeken etc heb in plaats van 2 manden vol gekreukelde vodden, voelt dat goed. Maar sommige taken zijn wat minder zichtbaar. Denk aan het schrijven van blogs of social mediaberichten of het bellen van potentiële klanten. Toch kun je dit simpel zichtbaar en dus leuker maken.

Stel dat jij elke dag van jezelf 5 contacten moet bellen. Zet dan 2 schaaltjes op je bureau en doe 5 knikkers in de ene schaal. Na elk telefoontje (wat de uitkomst ook is), verplaats je een knikker van het ene naar het andere schaaltje. Zo beloon je jezelf als het ware direct voor je actie. Net als het vinkje, maar dan herbruikbaar.

Ik vertaal dit naar mijn werkdag door:

  • Een afvinklijstje voor mijn taken
  • De knikker-truc (maar dan met lege batterijen, want die had ik nog ;-))

Tip 3: verbreek de keten niet

‘Verbreek de keten niet’ is een krachtig mantra stelt Clear. “Doorbreek de keten van telefonische verkoopgesprekken niet en je zult succes boeken voor je bedrijf. Doorbreek de keten van het sporten niet en je zult sneller fit zijn dan verwacht. Verbreek de keten van elke dag creëren niet en je zult een indrukwekkend portfolio opbouwen.”

Want:

  • Het bijhouden van je gewoonte maakt die zichtbaar voor jezelf en die zichtbaarheid creëert als vanzelf drang om door te gaan.
  • Het bijhouden van je gewoonte is aantrekkelijk, want je ziet letterlijk je vooruitgang en dat motiveert.
  • Het bijhouden van je gewoonte is bevredigend, het is al een soort beloning an sich. Denk aan de vinkjes.

Vandaag heb ik geen zin!

Maar wat nou als je het een keer niet lukt? Geen punt, maar sla nooit twee keer achter elkaar over. Want dan wordt het overslaan je nieuwe gewoonte en je wilt juist dat de actie (bijvoorbeeld dagelijks posten) je nieuwe gewoonte is. En als je een keer geen zin hebt? Doe het dan toch. James zegt daarover: “ ’Slechte’ trainingen zijn vaak de belangrijkste. Futloze dagen en slechte trainingen behouden de verdiensten die je op de goede dagen daarvoor bij elkaar hebt verdiend. Doe gewoon iets, maar zorg dat je geen nul hoeft op te schrijven.”

Natuurlijk gaat het makkelijker als je wel puf of zin hebt, maar het zal je verbazen wat je voor elkaar krijgt als je toch iets probeert te doen. Zo schrijf ik vaak mijn beste berichten en blogs als ik maar gewoon begin en het laat komen. Of ik loop een kort en superlangzaam rondje hard. Maar daarna voel ik me goed en ben ik trots. Want ik ben wel gegaan/ heb het wel gedaan en mijn nieuwe goede gewoonte dus volgehouden.

Succes met jouw nieuwe gewoonte!

PS wil jij het boek ook lezen? Bestel het dan bij je lokale boekhandel en steun die zo na een moeilijk jaar.

Met mij als accountability-partner aan de slag met je LinkedIn-profiel?
Check dan https://linkjeklant.nl/aanmelden-challenge-profiel/.

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:

28 september: Webinar
'Zonder stress aantrekkelijke LinkedIn-berichten schrijven'
 Weet voortaan precies hoe jij zonder gedoe en zonder stress goede LinkedIn-berichten schrijft die aantrekkelijk zijn voor jouw ideale klant!