Van digitaal CV naar klantentrekkend LinkedIn-profiel – Link Je Klant

Van digitaal CV naar klantentrekkend LinkedIn-profiel

Jij had waarschijnlijk, voordat je ging ondernemen, al een LinkedIn-account. Logisch, want het is een superhandig digitaal CV en een plek om je netwerk op te bouwen en bij te houden. Ook als werknemer. Maar veel ondernemers vergeten om hun persoonlijke profiel om te bouwen als hun bedrijf starten. Ze voegen wel hun nieuwe bedrijf toe en passen hun functietitel aan naar ‘eigenaar’, maar daar houdt het mee op. Maar dan is je LinkedIn-profiel nog steeds een digitaal CV en levert je geen klanten op. In dit blog vertel ik je precies welke onderdelen van je profiel je als ondernemer minimaal moet aanpakken om dit wel te bereiken.

>>> DIT MOET JE MINIMAAL DOEN

1: Je Kopregel

LinkedIn zet standaard in je kopregel je functietitel en de naam van het bedrijf waar je die functie hebt. Als jij als meest recente werkervaring je bedrijf hebt toegevoegd wordt dit dus ‘eigenaar bij [naam van je bedrijf]’. Klopt natuurlijk als een bus, maar… hoeveel klanten denk je dat jou hierop gaan vinden? En hoe warm worden potentiële klanten van die beschrijving?

Pas je kopregel dus aan en zet erin wat je precies doet, voor wie je dat doet en wat jij je klanten voor resultaat oplevert. Een soort mini-pitch waardoor ze in één oogopslag zien of jij een oplossing bent of hebt voor hun probleem. Je wilt de lezer nieuwsgierig maken en ze verder laten lezen in je profiel.

2: Je Samenvatting (Info)

Laat ik je uit de droom helpen dat mensen je hele profiel van A tot Z bestuderen. Meestal bekijken ze je profielfoto, je kopregel en je samenvatting. Vandaar dat ik daar ook de meeste nadruk op leg.

In je samenvatting probeer je de interesse van de lezer (die je met je kopregel hebt opgewekt), verder aan te wakkeren. Dat doe je door uitgebreider te vertellen wie je bent, wie je helpt met je bedrijf en welk verschil je voor mensen maakt. Je schetst hier welk probleem je voor jouw klanten oplost en hoe dit hun leven leuker/ makkelijker/ beter heeft gemaakt.

Je wilt hier vooral herkenning creëren, dus dat de lezer denkt: “Dat heb ik ook!” en vervolgens “En daar wil ik vanaf, dus ik ga nu … bellen!”.

Als je ruimte hebt, dan doen een aantal (korte) testimonials het hier ook heel goed. Die wekken meteen vertrouwen bij de lezer. Vooral als je ze voorziet van een naam, want dan kan de lezer meteen het LinkedIn-profiel van diegene checken en zien dat dit een echt persoon is.

>>> DIT IS SLIM OM OOK TE DOEN

3: Je Werkervaring

Je hebt je nieuwe bedrijf bij je werkervaring toegevoegd, maar heb je daar ook een wervende tekst bij gezet? Bij je werkervaring kun je namelijk, net als bij je samenvatting, een tekst van 2.000 tekens toevoegen waarin je je bedrijf, dienst of product kunt promoten. Maak daar gebruik van.

4: Je Vaardigheden

Vaardigheden hebben een aantal fijne voordelen. Je laat er niet alleen heel overzichtelijk mee zien waar je goed in bent, compleet met social proof door de onderschrijvingen, maar ze maken je ook beter vindbaar voor mensen die op die trefwoorden zoeken. Investeer dus tijd en voeg vaardigheden toe die jij gebruikt om je klanten te helpen. Denk daarbij ook vanuit je klant, welke woorden zou hij of zij gebruiken om te zoeken?

5: Je Aanbevelingen

Als je net gestart bent als ondernemer heb je waarschijnlijk alleen nog maar aanbevelingen van oud-collega`s. Als die gaan over vaardigheden die je nu als ondernemer ook toepast voor je klanten, laat ze dan gerust staan.

Aan de andere kant wil je zo snel mogelijk aanbevelingen van tevreden klanten. Een makkelijke manier om dit te doen is om een aantal proefklanten te nemen. Dat zijn klanten die je, tegen een gereduceerd tarief, helpt en die jou vervolgens uitgebreid voorzien van feedback op je proces, je een aanbeveling geven etc. Zo helpen ze je om je dienst aan te scherpen en jezelf in de markt te zetten. Win-win dus.

Vraag sowieso elke tevreden klant om een aanbeveling. Dit is een superfijne manier om potentiële klanten vertrouwen te geven.

GRATIS LIVE ONLINE TRAINING
Wil jij aan de slag met je persoonlijke LinkedIn-profiel? Het van een digitaal CV ombouwen naar een klanten aantrekkend profiel? Doe dan mee aan mijn gratis live online training op maandag 24 of dinsdag 25 augustus. 
Je leert dan precies wat je in jouw LinkedIn-Samenvatting moet zetten om jezelf beter vindbaar te maken, een professionele eerste indruk te maken én de lezer aan te zetten tot de actie die jij wilt. Doe mee en meld je meteen aan via: https://linkjeklant.nl/webinar/

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Hieronder kun je op mijn blog reageren. In plaats van je mailadres achter te laten, maak je een koppeling met je persoonlijke LinkedIn-profiel. Als je het blog waardevol vindt kun je het ook meteen met jouw LinkedIn netwerk delen. Schuif dan het knopje bij 'Share on activity feed' naar rechts.  'Sharing is caring' :-). Alvast bedankt!