Van ad hoc schieten met hagel naar LinkedIn-berichten volgens een plan – Link Je Klant

Van ad hoc schieten met hagel naar LinkedIn-berichten volgens een plan

Voor veel onderneemsters geldt dat, als ze al iets posten, ze dit af en toe doen. Als ze eraan denken. Als ze inspiratie hebben. Als ze vinden dat ze iets te vertellen hebben. Maar in de praktijk komen jij en je verhaal dan veel te weinig langs om te blijven hangen bij je netwerk ,waardoor je het eigenlijk voor Jan Joker doet. Maar hoe dan wel? Door vanuit een plan te werken. En dat is simpeler dan je denkt!

Stap 1: bepaal welke types berichten je wilt posten

Deze stap bevat eigenlijk 2 kanten. Aan de ene kant moet je nadenken over wat je wilt bereiken met je berichten. Denk aan het bekender maken van je (bedrijfs-)naam, het opbouwen van jouw expertstatus, zorgen dat je netwerk weet wat je te koop hebt en voor wie etc. En welke soorten insteken kun je daar aan hangen. Denk aan tips & tricks, je ondernemersverhaal, anekdotes, aanbevelingen van tevreden klanten, taartmomentjes etc. Maar ook de vorm. Ga je (vooral) voor geschreven berichten? Ga je die ondersteunen met fotomateriaal? Kun je PDF`s met tips maken? Waag je je aan video?

Stap 2: bedenk of je thema`s aan je berichten kunt hangen

Als je berichten in een periode een rode lijn hebben komen ze sterker binnen bij de lezer én blijven ze beter hangen. Sinds ik ben begonnen met mijn maandthema`s (je LinkedIn-profiel, content, netwerk en strategie), zie ik duidelijk meer interactie en schrijven meer mensen zich in voor mijn webinars aan het eind van de maand. Omdat ik ze dan al weken heb bestookt met vragen en tips over dat onderwerp. Waardoor ze hebben nagedacht of zij dat eigenlijk wel goed op orde hebben.

Denk dus eens na of je jouw kennis ook kunt verdelen in thema`s waaronder je je berichten dan kunt hangen. En dat hoeft trouwens niet perse een maand te zijn hoor. Een andere periode, bijvoorbeeld een week of 2 weken kan natuurlijk ook. Maar dan heb je dus wel korter de tijd om mensen ‘op te warmen’ richting een mogelijke actie als het aanmelden voor een webinar.

Stap 3: maak een weekplanning

Denk na over hoe vaak per week je wilt posten. In de ideale situatie is dat elke werkdag, maar ik snap ook dat dit niet voor iedereen is weggelegd. Probeer op zijn minst 2 keer per week iets te plaatsen, bijvoorbeeld op dinsdag en donderdag (die dagen doen het namelijk goed op LinkedIn). Denk ook na over de tijden waarop je wilt plaatsen.

Uit onderzoek door Coosto blijkt dat berichten die aan het begin van de avond gepost worden, gemiddeld de meeste interactie krijgen (en dat vindt LinkedIn fijn en dus worden die het beste getoond, dus dat wil je). Bedenk wel dat dit een gemiddelde is, dus probeer ook eens een ander tijdstip en kijk waar jouw netwerk het beste op reageert.

Is live plaatsen lastig op dat tijdstip? Kijk dan eens naar een tool als Buffer.com waarmee je je berichten inplannen. Dan worden ze automatisch op de dag en het tijdstip dat jij kiest gepost.

Stap 4: brainstorm een lijstje onderwerpen

Bedenk bij elk type berichten minstens 5 onderwerpen. En meer is natuurlijk beter. Onder mijn thema LinkedIn-content zitten allerlei korte tips om meteen makkelijker betere LinkedIn-berichten te schrijven. Maar in die maand post ik ook testimonials van mensen die mee hebben gedaan aan mijn schrijfsessies (als opwarmer om mensen daar enthousiast voor te maken). En post ik blogs over dat onderwerp. En post ik ook regelmatig een echt promo-bericht voor die schrijfsessies (waarin ik dus vraag of je mee ook wilt doen). Zo zorg ik dat ik voor elk thema en voor elk type bericht genoeg onderwerpen heb om de hele maand te vullen.

Stap 5: vul je weekplanning

Stel dat je uit bent gekomen op 4 verschillende soorten berichten (tip/ testimonial/ promo/ blog) en je wilt 2 keer per week posten. Maak dan een schema waarin je voor de komende maanden die soorten inplant.

Ik vind Excel hiervoor ideaal. Maak in de eerste kolom een kalender voor de rest van dit jaar. Zet in de tweede kolom bij de dagen waarop je wilt posten (bijvoorbeeld dinsdag en donderdag) het soort bericht dat je die week op die dagen wilt posten. Bij 4 verschillende soorten berichten en 2 berichten per week krijg je dan een cyclus van 2 weken; dinsdag week 1, donderdag week 1, dinsdag week 2 en donderdag week 2. Zet in die tweede kolom alleen nog maar het type bericht dat je die dag wilt posten.

Pak daarna je onderwerpenlijst erbij en voeg die toe in kolom 3. Voeg dus een concreet onderwerp toe aan elke insteek die je in kolom 2 vastgelegd hebt. Je mag de berichten natuurlijk meteen uitschrijven als je inspiratie hebt, maar je zult merken dat al niet hoeven nadenken over het onderwerp en de insteek al een hoop stress en frustratie scheelt. En doordat je zo een mooie mix van verschillende berichten maak je ze ook interessanter voor je connecties.

Go go go!

En posten maar! Maar dan gestructureerd en regelmatig. Waardoor je gegarandeerd meer reacties en dus meer views en dus meer zichtbaarheid krijgt. Zowel binnen als buiten je netwerk. Kom maar op met die leuke nieuwe connecties en potentiële klanten!

In een uur mijn 10 allerbeste tips  voor goede LinkedIn-berichten krijgen?

Doe mee aan mijn gratis webinar op dinsdag 28 september!
Meld je snel aan via https://linkjeklant.nl/webinar/

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: