Sneller en makkelijker goede LinkedIn-berichten schrijven – Link Je Klant

Sneller en makkelijker goede LinkedIn-berichten schrijven

Je wilt best berichten posten op LinkedIn. Maar graag zonder dat je 3 dagen over een stukje van 300 woorden doet… En het vervolgens nog niet durft te posten. Omdat je je er hartstikke onzeker over voelt. Ben je daar nu wel klaar mee? Lees dan snel verder!

Waarom kost het schrijven van berichten voor LinkedIn de meeste ondernemers eigenlijk zoveel tijd? Dat heeft in mijn ervaring een aantal oorzaken.

Uitdaging (en oplossing) # 1

Veel ondernemers posten ad hoc. Wat concreet inhoud dat ze `s ochtends bedenken dat ze die dag iets moeten posten (want ze hebben al zolang niks gedaan) en gaan dan zitten staren naar een wit scherm met daarop een knipperende cursor. En dan begint het grote piekeren. Want waar zullen ze over gaan schrijven? Je snapt vast dat dit nul inspireert en je een uur later nog niks op papier hebt (maar wel enorm gefrustreerd bent).

De meest simpele oplossing is om een lijstje met onderwerpen aan te leggen, waaruit je op zulke momenten kunt putten. En dat is makkelijker dan je denkt. Tijdens elk netwerk- of verkoopgesprek (of tijdens een familiefeestje) stellen mensen jou vragen over je bedrijf. Die vragen (of liever de antwoorden) kun je allemaal noteren als onderwerp. Of het nu praktische tips zijn of hoe je ergens over denkt. Of waarom je gekozen hebt voor 1-op-1 en niet voor groepen. Of alles online doet en niet live. Dat is voor jou vanzelfsprekend, maar jouw potentiële klant wil (moet!) dit weten om een goede keuze te kunnen maken tussen jou en je concullega.

Uitdaging (en oplossing) # 2

Perfectionisme [v. Fr. perfectionner] overdreven streven om iets zo goed en volmaakt mogelijk te doen of te zijn.

Dat klinkt misschien als een manier om zoveel mogelijk kwaliteit aan je (potentiële) klanten te leveren, maar in de praktijk betekent het juist het tegenovergestelde. Want het is nooit perfect en dus wordt het bericht/ idee/ verhaal vaak helemaal niet gepost. Of toch, maar dan nadat je er 3 dagen op geploeterd hebt, er eigenlijk nog steeds niet 100% gelukkig mee bent en de lol er al minstens 2,5 dag af is.

En de grap is dat wat een ondernemer als ‘perfect’ in haar hoofd heeft, vaak voor die klant of potentiële klant helemaal niet perfect is. Jij als vakidioot wil vaak veel te diep, veel te inhoudelijk. Terwijl jouw lezer over het algemeen simpele uitleg wil. En praktische tips die hij of zij snel uit kan proberen. Waardoor je dus dubbel je doel voorbij schiet.

Ik ga hier niet stellen dat je na het lezen van dit blog ineens geen last meer hebt van perfectionisme en je niet meer druk maakt over wat anderen misschien wel van jouw bericht vinden of eronder schrijven. Maar misschien geven deze 3 tips je wat meer ruimte om je er minder van aan te trekken:

  • Is de feedback relevant? Dat iemand die totaal niet tot jouw doelgroep hoort niet gecharmeerd is van jouw verhaal is hartstikke logisch. Want het is niet voor die persoon geschreven. Je schrijft voor jouw ideale klant en niet voor de hele wereld. Laat de mening van de hele wereld dus ook gerust bij hen.
  • Check het! Wat jij denkt dat zij vinden is in 99% van de gevallen niet waar, maar iets dat jij invult vanuit je angst of onzekerheid (of bedenk gewoon dat het waarschijnlijk niet klopt als je het niet kunt of wilt checken).
  • Ga in hun schoenen staan. Iemand die op LinkedIn alleen maar leest en reageert, maar nooit zelf iets post heeft in mijn ogen sowieso nul recht om iets van jouw berichten te vinden. ‘First walk a mile in my shoes’.

Uitdaging (en oplossing) # 3

Een derde onzekerheid die ik vaak hoor rondom het bedenken van onderwerpen en het schrijven van de berichten is dat de onderneemster onzeker is over haar vakkennis. Want wat als je iets schrijft dat niet klopt? Of iemand je een vraag stelt waar je het antwoord niet op weet?

En ja, dat zou kunnen gebeuren. Maar 1. Hoe groot is die kans? En 2. Hoe erg is het? Je bent toch ook maar een mens? Ik weet echt ontzettend veel van LinkedIn. Maar als zij net een functie hebben verplaatst moet ik (soms ook in het bijzijn van een klant) ook gewoon even zoeken. En dat is helemaal niet erg. Want ik wordt niet ingehuurd alleen voor mijn kennis van LinkedIn, maar om hoe ik je die leer toe te passen. En dat geldt voor jou waarschijnlijk ook. En anders kun je het altijd opzoeken, toch? Ik wacht als klant liever iets langer op een kloppend antwoord dan dat iemand maar wat roept omdat ze denken dat ik het NU direct wil weten.

En daar komt bij waar ik het bij Uitdaging 2 al over had; jouw lezers willen vaak helemaal niet een enorm diepgaand verhaal, maar iets beknopts en praktisch.

Twijfelkont

Dus stop alsjeblieft met twijfelen, lezen, herlezen, aanpassen, omgooien om vervolgens toch maar weer helemaal opnieuw te beginnen je bericht te schrijven. De enige manier om te ontdekken wat jouw ideale klant het meest interessant vindt is om het ze te vragen en vervolgens dingen uit te gaan proberen. Dus wees ook niet bang om fouten te maken, want daar leer je het meest van. En wat is nou het ergste wat kan gebeuren? Dat je bericht weinig reacties en dus lezers krijgt? Jammer dan. Of dat iemand (kritisch) reageert op je bericht? Fantastisch! Want daar leer je enorm veel van. Je imago is echt niet meteen naar de knoppen als een bericht niet perfect is. Succes!

PS wat ook echt goed werkt is jezelf een maximale tijd te geven om een bericht te schrijven, bijvoorbeeld 20 minuten. Kookwekker erbij en gaan met die banaan. Je zult zien dat het dan echt lukt!

In een uur mijn 10 allerbeste tips  voor goede LinkedIn-berichten krijgen?

Doe mee aan mijn gratis webinar op dinsdag 28 september!
Meld je snel aan via https://linkjeklant.nl/webinar/

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:

28 september: Webinar
'Zonder stress aantrekkelijke LinkedIn-berichten schrijven'
 Weet voortaan precies hoe jij zonder gedoe en zonder stress goede LinkedIn-berichten schrijft die aantrekkelijk zijn voor jouw ideale klant!