Schrijf in 5 stappen een profielsamenvatting die klanten aantrekt – Link Je Klant

Schrijf in 5 stappen een profielsamenvatting die klanten aantrekt

Je persoonlijke LinkedIn-profiel is de basis van je LinkedIn-marketing. Wat je voor de rest ook doet (of niet doet), op enig moment gaan mensen op je profiel kijken. Je wilt op dat moment de best mogelijke eerste indruk maken of juist het beeld dat ze al hebben bevestigen. Maar wat zet je erin? En hoe formuleer je dat? Wat is de beste opbouw om de lezer in actie te laten komen? Dat lees je in dit blog.

Stap 1: Wie is je doelgroep

Weten voor wie je wilt werken is de basis van je verhaal. Hoe beter jij in beeld hebt wie jouw doelgroep, jouw ideale klant is, hoe beter je jouw verhaal daarop kunt toespitsen en hoe meer zij zich aangesproken zullen voelen. Jouw ideale klant heeft namelijk specifieke zorgen. Die ligt `s nachts ergens wakker van. Die denkt niet: “Oei, wat ben ik gestrest.” Maat “Ik had vandaag niet zo tegen mijn collega/ partner/ kind moeten uitvallen, maar het zat me op dat moment echt even tot hier…”

Die wil dolgraag een oplossing. Maar moet dan wel het gevoel krijgen dat:

  • Dat jij precies snapt waar hij of zij mee worstelt
  • Dat je precies weet hoe je dit op moet lossen

Stap 2: Bepalen wat je wilt dat mensen doen als ze je profiel bezoeken (doel)

Wat wil je dat mensen doen als ze je profiel bezoeken? Wil je dat ze naar je website gaan en je blogs lezen? Wil je dat ze je weggever aanvragen? Wil je dat ze zich inschrijven voor je mailinglijst? Wil je dat ze een catalogus aanvragen? Wil je dat ze een kennismakingsafspraak inplannen? Kies er één (echt maar 1!) en roep daar in je Samenvatting toe op. Vraag er letterlijk om.

Stap 3: Je pitch schrijven

Wat lever jij mensen op? Wat is hun resultaat als ze met je gaan werken? Ben je fysiotherapeut of help je mensen van hun chronische rugpijn af? Zeg niet: “Ik ben fysiotherapeut.” Maar “Ik help je permanent van je chronische rugpijn af.” Zeg niet: “Ik ben stress-coach.” Maar “Ik zorg dat je je stressniveau onder controle krijgt waardoor…”.

Leuk dat je dat met een bepaalde methode doet (bijvoorbeeld fysiotherapeutische oefeningen of een bepaalde coachingstechniek), maar daar komen mensen niet voor. Sterker nog, dat interesseert ze eigenlijk geen fluit. Ze komen voor jouw belofte dat je hun probleem oplost. In je pitch (ook handig op netwerkbijeenkomsten) vertel je dat ook: Ik help [beschrijving doelgroep] om [belofte wat je doet]. Hierdoor [belofte resultaat]. Je pitch is vervolgens de basis voor je Samenvattingstekst.

Stap 4: Je pitch uitbreiden naar je Samenvatting

Je hebt in je Samenvatting 3.000 tekens, maar dat is inclusief spaties en witregels. 3.000 tekens zijn ongeveer 350 tot 400 woorden. Je pitch is de basis, maar die gaan we hier uitbreiden.

Je wilt in je samenvatting in ieder geval 3 onderdelen terug laten komen:

  • Onderdeel 1: klik krijgen en prikkelen
  • Onderdeel 2: overtuigen van meerwaarde
  • Onderdeel 3: call-to-action

In de eerste alinea communiceer je je Waarom. Wat is je missie met je bedrijf. Hoe maak jij de wereld een stukje mooier? En voor wie doe je dat? Jouw ideale klant kan zich hierin dan herkennen, deelt die normen en waarden en voelt daardoor automatisch een klik met je. Ook wil je hier al het resultaat schetsen dat met jou samenwerken oplevert.

In het middenstuk van je Samenvattingstekst bouw je verder aan de herkenning door de problemen van jouw ideale klant uitgebreider te schetsen. Ook kun je beschrijven hoe het voor hen zou zijn als ze die problemen niet hadden. Weerleg eventuele bezwaren. Verder vertel je hier kort over de producten of diensten die je levert. Niet inhoudelijk, maar geef concreet aan wat je levert. Kan iemand bijvoorbeeld iets aan je uitbesteden of train je hen alleen om het zelf te doen. Dat maakt nogal een verschil.

Je profiel is pas waardevol als iemand ook actie onderneemt. Anders blijft het bij een bezoekje en levert het je verder niks op. Wil je dat mensen je website bezoeken om een blog te lezen of zich via een pagina aanmelden voor je mailinglijst of weggever? Vraag daar dan letterlijk om en vergeet niet de link erbij te zetten.

Stap 5: Vergeet je contactgegevens niet

Ook als jouw call-to-action niet samenhangt met je contactgegevens, voeg die toch toe. Als iemand nog niet met jou gelinkt is, is je telefoonnummer in je Contactgegevensblok namelijk niet zichtbaar. Je e-mailadres kun je wel openbaar maken, maar door die ook in je Samenvatting te zetten maak je het zo makkelijk mogelijk om contact met je op te nemen. En contact is wat je wilt. Want dan kun je vragen gaan stellen, de behoefte van die persoon helder krijgen en eventueel jouw oplossing aanbieden.

Meer leren over deze 5 stappen?

Precies leren hoe het wel en niet moet? Tips krijgen om jouw Samenvatting nog aantrekkelijker te maken voor jouw ideale klant? Zodat ze je beter vinden en de actie ondernemen die jij wilt? Meld je dan aan voor mijn webinar op dinsdag 28 april of woensdag 29 april. Via deze link lees je meer en kun je je aanmelden: https://linkjeklant.nl/webinar/.

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Hieronder kun je op mijn blog reageren. In plaats van je mailadres achter te laten, maak je een koppeling met je persoonlijke LinkedIn-profiel. Als je het blog waardevol vindt kun je het ook meteen met jouw LinkedIn netwerk delen. Schuif dan het knopje bij 'Share on activity feed' naar rechts.  'Sharing is caring' :-). Alvast bedankt!

Comments

Share on activity feed

Powered by WP LinkPress