Pak jouw voorsprong met deze 5 (bijna) geheime LinkedIn-trucs – Link Je Klant

Pak jouw voorsprong met deze 5 (bijna) geheime LinkedIn-trucs

Met deze 5 geheime LinkedIn-trucs loop je kilometers uit op je concurrentie, want maar weinig mensen kennen ze en bijna niemand past ze toe. Niet doorvertellen, he?

Geheim # 1: benader LinkedIn als een zoekmachine

Zichtbaar zijn is voor jou als ondernemer belangrijk, want als je niet zichtbaar bent krijg je ook geen klanten. Een belangrijk onderdeel van zichtbaar zijn, is vindbaar zijn. In LinkedIn betekent dit dat je je profiel inricht met woorden waar jouw doelgroep op zoekt. Denk aan specifieke kennis of vaardigheden, zoals LinkedIn, Yuki of de teamrollen van Belbin en vaardigheden als boekhouden, coachen of trainen. Voor elk van deze trefwoorden zijn verschillende variaties én combinaties te bedenken, want jij gebruikt misschien net een ander woord dan jouw klant.

Gebruik die trefwoorden niet alleen in je Kopregel (Headline) en Samenvatting, maar ook in je Vaardigheden . Vraag bovendien of mensen ze verwerken in de aanbevelingen die ze je geven. Dat helpt meteen bij een stukje herkenning door je potentiële klant, want je gebruikt ‘zijn’ taal.

Wil je weten op welke trefwoorden mensen op jouw LinkedIn-profiel terechtkomen? Op deze pagina laat LinkedIn je zien bij welk bedrijf de zoekers werken, welke functie ze hebben en welk trefwoord ze hebben gebruikt om op jouw profiel te komen: https://www.linkedin.com/me/search-appearances/.

Geheim # 2: neem (regelmatig) je connecties door

Door elk half jaar je connecties door te nemen en dan ook echt profielen te openen en te bekijken kun je kansen voor jezelf creëren. Ja dit kost je (bijna) een dag, maar levert je veel op.

Zo krijg je namelijk in beeld:

  • Wie er van bedrijf is gewisseld
  • Wie heeft promotie heeft gekregen
  • Wie is verhuisd
    Etc.

Nu krijg je van de eerste 2 punten ook vaak bericht via LinkedIn, maar ook punt 3 is potentieel heel waardevol.

Zie deze informatie niet zozeer als haakjes om je product of dienst aan de man te brengen, maar als kansen om aan je band met je connecties te werken.

Je ontdekt zo bijvoorbeeld dat één van je connecties in jouw regio is komen wonen. Die stelt het vast op prijs als jij hem of haar belt en aanbiedt om hen aan wat mensen voor te stellen of mee te nemen naar de interessante netwerkbijeenkomsten.

Als iemand een nieuwe baan heeft is dit een kans om meer te leren over een bedrijf dat je nog niet kent. En een promotie is natuurlijk een mooi moment om iemand te contacten en persoonlijk te feliciteren.

Al deze kansen voor het versterken van je persoonlijke band dragen uiteindelijk bij aan je business. Verkopen is tenslotte grotendeels afhankelijk van de gunfactor en door een goede band te hebben met je netwerk, krijg jij die gunfactor. Bovendien ontwikkel je zo onderweg gegarandeerd geweldige vriendschappen die jou weer op andere vlakken verder brengen.

Geheim # 3: stuur iemand met wie je niet gelinkt bent toch een privébericht

Als je niet met iemand gelinkt bent kun je die persoon alleen een privébericht sturen via de chatomgeving van LinkedIn als je een betaald pakket hebt. Maar met deze truc kun je dit dus wel! Je moet hiervoor wel in een gezamenlijke groep zitten.

Ga naar de gedeelde groep en klik links op het aantal leden.

Je komt dan in de ledenlijst. Zoek hierin degene op die je een bericht wilt sturen en klik op het envelopje aan de rechterkant. Je komt dan in de normale chatomgeving en kunt diegene een privébericht sturen.

Geheim # 4: Zet ‘People also viewed’ uit

Als jij iemands profiel bezoekt zie je aan de rechterkant onder de kop ‘People also viewed/ Ook bekeken’ een aantal profielen van anderen. Dat zijn persoonlijke profielen die bekeken worden door mensen die het profiel dat jij nu bekijkt, ook bekeken hebben. Voor jouw eigen profiel geldt, heel kort door de bocht, dat dit heel goed jouw concurrenten kunnen zijn.

Stel dat jij vaak gevonden wordt op een bepaald trefwoord, bijvoorbeeld ‘boekhouder’. Dan kun je er donder op zeggen dat in die kolom naast jouw profiel andere boekhouders getoond worden, want bezoekers aan jouw profiel zullen meerdere boekhouders bekijken. Zo kun jij, ongewild, andere bezoekers aan jouw profiel op mogelijke concurrenten wijzen. Gelukkig kun je dit uitzetten onder je privacy-instellingen en dan in het tabblad Privacy.

Geheim # 5: Gebruik groepen om aan leads te komen

Via groepen kun je ook heel goed aan nieuwe leads komen. Breng hiervoor eerst in kaart in welke groepen jouw potentiële leads zitten, bijvoorbeeld groepen over jouw vakgebied of over ondernemen.

Vervolgens gebruik je de zoekfunctie van geheim # 3 niet om op naam te zoeken, maar op functietitel. Denk aan directeur, eigenaar, CEO, CFO, HR-manager etc. Welke functietitel voor jou interessant is om mee in contact te komen.

Vervolgens kun je beginnen met het opbouwen van een band, bijvoorbeeld door te reageren op berichten of reacties van die persoon of hem of haar direct een linkverzoek sturen.

Nu ken jij 5 geheimen waarmee je een voorsprong kunt pakken op je concurrenten. Ik ben heel benieuwd welke het beste bij jou en je business past én welke resultaten je ermee boekt. Wil je me dit laten weten? Dat mag met een commentaar onder dit blog of via een mail aan amanda@ahmarketingacademie.nl

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.