Omzeil de AVG met LinkedIn – Link Je Klant

Omzeil de AVG met LinkedIn

De AVG. Als je er niet van gehoord hebt, heb je de afgelopen 3 maand echt onder een steen geleefd :-). Als het goed is heb je inmiddels alles op de rit en kun je aan de slag met je AVG-proof marketing. Maar toch merk ik dat er rondom wat er wel en niet mag qua marketing nog veel onduidelijkheid is. Omdat LinkedIn ideaal is voor dit thema en je er ook nog eens perfect mee binnen de AVG-lijntjes kunt kleuren, in dit blog uitleg over wat en hoe.

Doel AVG

De AVG heeft als doel de persoonsgegevens van mensen meer te beschermen in onze digitale wereld. De vorige privacywet (Wet bescherming persoonsgegevens) dateerde van voor de vlucht van het internet, e-mailmarketing etc en sloot dus niet meer echt aan op de realiteit van vandaag. Op zich dus goed dat er een update is én dat het voor heel Europa gelijkgetrokken wordt, maar af en toe wel op het randje van geneuzel…

Grootste verschillen

Het eerste grote verschil op marketinggebied is dat persoonlijke telefoonnummers en e-mailadressen nu ook onder persoonsgegevens vallen. info@bedrijfsnaam.nl is geen persoonsgegeven, amanda@bedrijfsnaam.nl nu dus wel. Evenals een persoonlijk (mobiel) telefoonnummer tegenover een algemeen nummer waarbij je eerst een receptioniste aan de lijn krijgt. Zijn de contactgegevens naar een specifiek persoon te herleiden? Dan zijn het persoonsgegevens.

Het tweede belangrijke punt is van wie je nou gegevens mag bewaren. Is er een klantrelatie, dan mag het. Maar hoe zit het dan met leads?

Leads bijhouden

Als iemand geen toestemming heeft gegeven zijn contactgegevens (bewust en impliciet door de persoon zelf doorgegeven) te bewaren mag je ze niet zomaar opslaan. Je mag dus geen Excel (of CRM-systeem, wat dat aangaat) vullen met gegevens van mensen die daar geen toestemming voor hebben gegeven, ook al is die informatie overal openbaar te vinden. Oef… hoe ga je nu je leads bijhouden? En wanneer is iemand een lead?

Wanneer lead?

Wanneer iemand al op een legale manier op je mailinglijst is beland mag je die gegevens gewoon bewaren. Maar wat als je iemand nog helemaal niet kent of zelfs binnen bedrijf X nog moet ontdekken wie je het beste te spreken kunt krijgen? Of wat als iemand heeft aangegeven dat er interesse is, maar op een later moment? In het laatste geval kun je met die persoon afspreken dat je de contactgegevens bewaart, zodat je te zijner tijd terug kunt bellen. Neem deze bepaling ook op in je privacyverklaring. Maar die echt koude leads, dat is wel een dingetje… Die mag je dus officieel niet meer in een bestand of systeem bewaren.

Oplossing via LinkedIn

Als je nu heel bewust je LinkedIn-netwerk hebt opgebouwd, heb je nu een voorsprong. Voor de rest is er beslist geen man overboord, maar je hebt er wat meer werk aan. Het punt is in ieder geval dat al je connecties mensen zijn die bewust met jou gelinkt hebben en jou dus toestemming hebben gegeven om dingen op hun tijdlijn te plaatsen (statusupdates) en hen persoonlijke berichten te sturen via de chat.

LinkedIn als CRM

Met behulp van een paar handige Chrome-extensies kun je, zelfs in je onbetaalde LinkedIn-account, notities toevoegen aan connecties, waardoor je er een soort CRM van maakt. Bijvoorbeeld Dux-Soup. Deze extensie is eigenlijk bedoeld om snel veel profielen te bezoeken en daar een lijst van te maken zodat je die vervolgens kunt opvolgen als die mensen gaan ‘terugkijken’. Dat is niet mijn stijl, maar je kunt met deze tool ook notities en tags aan iemands profiel hangen.

Notities toevoegen lijkt me duidelijk, maar die tags zijn pas echt waardevol. Daar kun je later weer op zoeken en zo specifieke leads snel terugvinden. De betaalde versie ($ 15,- per maand) laat je zelfs downloads maken van de profielinformatie, zodat je in een Excel de informatie handig kunt sorteren (maar dat mag dan officieel natuurlijk niet). LinkedIn Helper is een soortgelijke extensie, maar die heb ik zelf nooit geprobeerd.

Je hebt ook allerlei extensies die e-mailadressen uit profielen filteren, maar begin daar alsjeblieft niet aan, want dat valt beslist niet binnen de AVG. Nieuwe LinkedIn-connecties zomaar op je mailinglijst zetten mag natuurlijk ook niet (mocht trouwens ook al niet).

Aanpak

De sleutel van zakelijk succesvol zijn, vooral in de dienstverlening, is om relaties op te bouwen. En laat LinkedIn daar nu perfect voor zijn. Dus heb je iemand ontmoet tijdens een netwerkbijeenkomst? Vraag dan of hij of zij op LinkedIn zit en je hen mag uitnodigen. En bouw vervolgens ook bewust aan die relatie. Zorg dat je iemand leert kennen, zodat je weet hoe je hen kunt helpen. En niet direct met jouw dienst of product, maar door die persoon via jouw netwerk te helpen. Zo bouw je gunfactor op en heb je, zodat diegene er klaar voor is, niet alleen een tevreden klant, maar een ambassadeur die jou ook nog eens actief aanbeveelt in zijn eigen netwerk. Bovendien ga je zo nooit nat qua AVG, want je hebt een band.

Telefonische koude acquisitie

Overigens heb ik in een artikel over koude telefonische acquisitie gelezen dat je officieel niet meer op LinkedIn de naam van degene mag opzoeken die je wilt spreken. Want dat is een persoonsgegeven. Je zou alleen nog mogen vragen naar ‘degene die over uw marketing/HR/inkoop’ gaat. Persoonlijk vind ik dit nogal ver gaan. In een ander artikel las ik weer dat zolang de gevonden informatie maar gepubliceerd met eenzelfde doel als waarvoor jij belt, het ok is. Maar goed, ik ben sowieso geen fan van koude acquisitie en geloof er heilig in dat relaties bouwen de weg is om aan je bedrijf te bouwen. Maar kennis is macht, dus doe er je voordeel mee.

Tot slot

Het delen van de gegevens die jij van je connecties/ klanten/ geïnteresseerden hebt met andere ondernemers mag dus NIET meer. Niet door verkoop, maar ook niet door middel van bijvoorbeeld een gezamenlijke marketingactie. Natuurlijk mag jij jouw mailinglijst wel een bericht sturen over een actie van een samenwerkingspartner, maar je mag die contactgegevens dus nooit doorgeven. Succes!

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.