Zo meet je jouw LinkedIn-resultaat! – Link Je Klant

Zo meet je jouw LinkedIn-resultaat!

Als je online verkoopt, bijvoorbeeld met een webshop en Google Analytics goed hebt ingericht, dan weet je precies waar jouw traffic en je kopers vandaan komen. Dit geeft je veel inzicht in waar en hoe je zelf weer actief moet zijn om meer klanten te werven. Op LinkedIn (en überhaupt social media) ligt dit net even anders. Toch kun je met wat zoekwerk veel interessante data boven water halen.

Je persoonlijke profiel

Op je persoonlijke profiel kun je natuurlijk de grootte van je netwerk meten (aantal connecties), maar hoe de door jou geplaatste berichten het doen qua bereik vind ik veel belangrijker.

Om te analyseren hoe jouw persoonlijke content het doet zul je het bij moeten houden, bijvoorbeeld in een Excel. Hoeveel likes, reacties en eventueel deelacties heeft elk bericht gehad en wat is het bereik. Door dit later te analyseren krijg je steeds meer grip op wat voor soort berichten het goed doen bij jouw doelgroep en kun je hier scherper op inspelen.

Bedrijfspagina

De berichten op je bedrijfspagina analyseren kost iets minder moeite. Hier kun je namelijk de statistieken van downloaden (blauwe knop ‘Export’ op de betreffende tabbladen). Onder het tabblad ‘Analytics’ kun je de statistieken inzien van je bezoekers (Visitors), berichten (Updates) en volgers (Followers).

Visitors

Van de bezoekers op je Bedrijfspagina kun je inzien of ze je pagina vanaf een mobiel apparaat of desktop bezoeken en hoe vaak dat gebeurt. Maar ook demografische gegevens, zoals hun functietitel, locatie, senioriteit, branche en bedrijfsgrootte. En dat is interessanter, want dit vertelt je of de juiste mensen jouw berichten lezen.

Updates

Van je updates (de berichten die je plaatst via je Bedrijfspagina) kun je zien hoeveel views je bericht heeft gehad, maar ook een overzicht inzien van kliks, likes, reacties, deelacties en betrokkenheid.

Bovenaan de pagina zie je een grafiek met een overzicht van de cijfers per periode (die kun je zelf instellen) en daaronder kun je diezelfde gegevens voor elk afzonderlijk bericht inzien. Ook dit is een schat aan informatie waaruit je kunt leren wat je doelgroep het meest waardeert.

Followers

Hier kun je het aantal volgers en de groei daarvan (organisch en eventueel gesponsord) inzien. Van je volgers kun je helaas niet zien wie het zijn, maar er wel informatie ophalen om op te maken of jouw bericht wel bij de juiste doelgroep belandt. Komen jouw volgers helemaal niet overeen met je doelgroep? Dan gaat er in je voortraject ergens iets mis…

Je kunt namelijk inzien wat hun functietitels zijn (top 10), uit welke regio ze komen, in welke branche ze werken, welke senioriteit ze in hun functie hebben en hoe groot het bedrijf is waar ze werken. Tot slot zie je onderaan nog een aantal bedrijfspagina`s die vergelijkbaar zijn met die van jou en hoe jouw cijfers zich verhouden tot die van hen. Wat mij betreft informatie in de categorie ‘nice to know’ :-).

Traffic naar je website

Maar hoe is het gesteld met het verkeer naar je website vanaf LinkedIn? Dit kun je niet via LinkedIn zelf inzien, maar wel via Google Analytics. Je zoekt dit op via Acquisition > All Traffic > Referrals (Acquisitie > Alle verkeer > Verwijzingen). Als je op ‘LinkedIn’ klikt krijg je de data specifiek voor LinkedIn te zien.

Via Acquisition > Social > User Flow  (Acquistie > Sociaal > Gebruikersstroom) kun je ook zien hoe je bezoekers tijdens hun bezoek je website gebruiken.

Maar waarom dan?

Kortom, met wat moeite (en bijhouden), kun je behoorlijk wat ontdekken over wat jouw doelgroep doet en, nog belangrijker, interessant vindt. Door die kennis vervolgens toe te passen en je content aan te scherpen verhoog je de interactie. Dit versterkt niet alleen de relatie met je netwerk, maar boost ook nog eens je bereik!

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: