Maak van jezelf een sterk merk op LinkedIn – Link Je Klant

Maak van jezelf een sterk merk op LinkedIn

Als dienstverlenende ZZP-er ben jij je merk. Het is belangrijk om dat merk sterk te maken, want dat is de enige manier om jezelf te onderscheiden in een drukke markt. Het maakt je beter vindbaar, beter zichtbaar en mensen zien en voelen snel of jullie bij elkaar passen of niet. Het zorgt ervoor dat mensen vertrouwen krijgen in jou als oplossing voor hun probleem. En dat vertrouwen is broodnodig, want zonder dat gaat ze nooit klant bij je worden. Maar hoe bouw je een sterk merk en hoe vertaal je dat naar LinkedIn?

Succesvol worden met je bedrijf is een combinatie van duidelijke toegevoegde waarde voor je klanten en zichtbaar zijn. That`s it. En die beide kanten van je bedrijf ontwikkel je door een sterk merk te creëren. Om daar te komen moet je voor jezelf 5 stappen zetten:

  1. Bepaal wie jij bent en wat je wilt bereiken met je bedrijf
  2. Bepaal je doelgroep en je aanbod
  3. Zoom in op wat jou onderscheidt
  4. Schrijf je persoonlijke verhaal
  5. Zet je bord in de tuin

Stap 1: wie ben je en wat wil je bereiken met je bedrijf

In deze stap gaan we soul searchen. Ik daag je uit om na te denken over wie jij bent als ondernemer, wat je kernwaarden zijn en wat je wilt bereiken met je bedrijf. Onderzoek waar je goed in bent en waar je blij van wordt en waarom je daar blij van wordt. Vertaal vervolgens jouw kernwaarden en wat je wilt doen naar wat je wilt bereiken met je bedrijf; jouw missie. Bijvoorbeeld:

  • “Auteurs en ondernemers helpen hun verhaal te vertellen.” (Maarten Beernink)
  • “Financiën leuk, praktisch en toegankelijk maken.” (Femke Hogema)
  • “Ondernemen eenvoudig maken.” (Bart van den Belt)

Stap 2: Bepaal je doelgroep en je aanbod

Wiens leven wil jij veranderen? Met wie werk je het liefst samen? Wie wil jij helpen? Dat kan een heel concrete persona zijn (geslacht, leeftijd, uiterlijk etc > wat je aan de buitenkant kunt zien), dat kan psychografisch zijn (houding ten opzichte van dingen, persoonlijkheid, opinie, waar staan ze voor etc > hoe ‘ziet’  iemand er aan de binnenkant uit), maar ook een soort algemene deler. Bijvoorbeeld een gelijksoortig probleem dat ze ervaren.

Hoe beter jij je ideale klant kent, hoe beter jij hem of haar snapt, hoe fijner, want dan kun je heel gericht met hen communiceren op waar ze mee worstelen. Je aanbod sluit daar als het goed is weer precies op aan. En schrijf eens voor jezelf op hoe jij je klanten gaat helpen. Leer je ze iets? Geef je advies? Ga je het ze compleet uit handen nemen? Doe je dat live of online? Doe je dat 1-op-1 of in groepen? Vaak zit dit wel in je hoofd, maar vergeet je het aan je potentiële klanten te vertellen.

Stap 3: Zoom in op wat jou onderscheidt

Vaak is op het eerste oog niet duidelijk wat jij anders doet dan andere coaches/ grafisch ontwerpers/ consultants/ trainers/ communicatie-adviseurs/ freelance recruiters/ virtual assistents/ dagvoorzitters/ tekstschrijvers (haal door wat niet van toepassing is). Wat mij enorm veel inzicht gaf was om mijn top 10 aan concullega`s eens diepgaand te onderzoeken en hun aanbod, kernwaarden en doelgroep te vergelijken met die van mij. Toen ontdekte ik dat die LinkedIn-trainers, die op het eerste gezicht hetzelfde deden als ik, dat toch heel anders doen.

Daardoor kon ik in mijn communicatie helder maken wat ik anders doe dan zij. Niet dat ik beter ben, maar ieder heeft zijn eigen doelgroep en best passende klanten. Door duidelijk te vertellen wat jouw toegevoegde waarde is voor je klanten, maar ook hoe jij dingen doet en hoe dit anders is dan hoe anderen het doen, trek je mensen aan die dit een prettige manier vinden. Je vertelt hen waarom ze voor jou zouden moeten kiezen.

Stap 4: Schrijf je persoonlijke verhaal

Zoals ik in de inleiding al schreef ben jij als dienstverlenende ZZP-er je eigen merk. En je hebt een verhaal. Je bent ondernemer geworden met een reden. Je hebt iets meegemaakt, je hebt een inzicht gehad waardoor je dit bent gaan doen. Iets geleerd waarmee je mensen wilt helpen. Door jouw verhaal op papier te zetten help je potentiële klanten om je beter te leren kennen, maar laat je hen ook jouw transformatie zien. Hoe ben jij van je oude situatie gegroeid naar je nieuwe en gewenste situatie?

In je verhaal vertel je dan ook het liefst over dezelfde of een vergelijkbare transformatie als waar je je klanten bij helpt, want dan kunnen ze zichzelf in jouw ‘oude zelf’ herkennen en tegelijkertijd zien welke winst er te halen valt.

Stap 5: Zet je bord in de tuin

Nu heb je al een hoop nieuwe inzichten over jezelf, je bedrijf en hoe jij jezelf kunt presenteren, dus dat gaan we nu doen. Om deze stap superconcreet te maken kun je deze 3 dingen nog extra op papier zetten:

  1. Hoe noem je jezelf > kies een functietitel die in één oogopslag duidelijk maakt wat je jouw klanten oplevert
  2. Schrijf je bedrijfspitch > ik leer …(beschrijving ideale klant) om … (beschrijf probleem dat je oplost en oplossing), zodat ze … (beschrijving verlangde toekomst)
  3. Schrijf je merk- en werkbelofte > wat krijgt jouw klant bij jou altijd (mijn merk- en werkbeloftes zijn bijvoorbeeld: ‘altijd 1-op-1 en door mij persoonlijke coaching, altijd focus op ideale klant, altijd focus op niet leuren, altijd oog voor wat bij jou past, altijd stap voor stap, altijd simpele uitleg)

En dan, zet het op LinkedIn

En verwerk die inzichten en verwoordingen nu in je communicatie. Punt 1 van stap 5 kan je LinkedIn-kopregel (of een onderdeel ervan) worden. De inzichten uit de andere stappen en punt 2 en 3 van stap 5 verwerk je in je samenvattingstekst en je werkervaringstekst, maar ook in LinkedIn-berichten etc. Vertel wat je meerwaarde is. Vertel je ondernemersverhaal. Communiceer je pitch. Beschrijf hoe jij je onderscheidt van andere aanbieders. Mogelijkheden te over! 

Het superhelder krijgen wie je bent, wat je met je bedrijf wil, wie jouw doelgroep is en wat je aanbod is, je onderscheidende vermogen én hoe je dit vervolgens vertaalt naar je persoonlijke LinkedIn-profiel is een belangrijk onderdeel van mijn online training ‘LinkedIn-profiel met conversiepower’.  
Wil je hier hulp bij? Check dan https://linkjeklant.nl/linkedin-profiel/.

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel 06-50217686 of mail me via amanda@linkjeklant.nl

 

Hieronder kun je op mijn blog reageren. In plaats van je mailadres achter te laten, maak je een koppeling met je persoonlijke LinkedIn-profiel. Als je het blog waardevol vindt kun je het ook meteen met jouw LinkedIn netwerk delen. Schuif dan het knopje bij 'Share on activity feed' naar rechts.  'Sharing is caring' :-). Alvast bedankt!

Comments

Share on activity feed

Powered by WP LinkPress