3 manieren om met LinkedIn van koude, warme acquisitie te maken – Link Je Klant

3 manieren om met LinkedIn van koude, warme acquisitie te maken

Als jij, net als ik, een hekel hebt aan koude acquisitie, dan ben je in goed gezelschap. Ik ken namelijk veel meer mensen die er een hekel aan hebben dan mensen die het graag doen. Toch doen de meeste ondernemers het (met hangen en wurgen) omdat ze geleerd hebben dat dit dé manier is om aan nieuwe klanten te komen. Maar dat hoeft dus niet!

LinkedIn bied je namelijk verschillende manieren om:

  1. Nieuwe leads te vinden
  2. Warm met hen in contact te komen

In dit blog leg ik je 3 manieren uit om warm in contact te komen met iemand die je nog niet kent. Jullie zijn dan nog geen beste vrienden, maar je zult zien dat het al gelegde contact het maken van een afspraak veel makkelijker maakt.

Manier # 1: gedeelde connectie

De mooiste, snelste en meest warme manier is om geïntroduceerd te worden via één van jullie gedeelde connecties. Je kunt iemands connecties makkelijk doorzoeken via de zoekfunctie. Je vinkt dan eerstegraads connecties aan en geeft dan als extra filter in ‘Connecties van [naam]’. Binnen die lijst kun je dan nog zoeken op bedrijfsnaam, functietitel etc.

Als je iemand hebt gevonden waar jij ‘dik’ genoeg mee bent om hem of haar om een introductie te vragen, dan pak je de telefoon of schrijf je een mail, afhankelijk van hoe jouw relatie met die persoon is. Ik probeer dit altijd zo persoonlijk mogelijk te doen, je vraagt tenslotte om een gunst.

Maak het je connectie zo makkelijk mogelijk; vraag hen bijvoorbeeld om jouw lead te bellen en hen alleen maar te vragen of jij hem of haar mag bellen voor een koffie-afspraak. Simpel en laagdrempelig. Ik leg mijn connectie altijd wel vast kort uit wat ik voor de lead denk te kunnen betekenen, zodat zij kunnen bepalen of ze daaraan mee willen werken. Zo kunnen ze ook meteen de eerste vragen van de lead beantwoorden, wat natuurlijk heel sterk overkomt, want dan wordt je aangeraden door iemand die ze kennen.

Zodra je een ‘GO’ hebt, neem je zelf contact op met de lead en probeer je zo snel mogelijk met hen aan tafel te komen voor een kennismaking. Denk ook hier weer ‘laagdrempelig’, je hoeft in dit eerste gesprek de deal nog niet meteen rond te maken. Zorg eerst dat je een klik hebt, de rest komt dan vanzelf.

Manier # 2: gedeelde groep

Als je geen gedeelde connecties hebt kun je ook contact leggen via een gedeelde groep. De eerste optie is om iemand meteen uit te nodigen op basis van jullie gedeelde interesse en dan via je eigen en zijn/ haar statusupdates aan jullie relatie te bouwen.

Een andere optie is om eerst in de groep te reageren op posts van je lead. Help met een vraag of reageer op een discussie. Laat in ieder geval je expertise zien. Zodra je een leuk gesprek hebt gehad (en dus al een stukje relatie hebt opgebouwd) kun je je lead uitnodigen om te linken.

Nadat jullie geconnect zijn kun je vragen of iemand ook eens koffie wil drinken om elkaar beter te leren kennen.

Manier # 3: lead volgen

Deze manier gebruik je als je geen ingang hebt via een gedeelde connectie of een gedeelde groep. Het werkt ook goed, maar kost wat meer tijd en moeite.

Wat je doet is het profiel van de persoon opzoeken en vervolgens die persoon gaan volgen. Het allereerste contact is dan gelegd, want die persoon ziet dat je zijn of haar profiel hebt bezocht én krijgt een melding dat je hem of haar bent gaan volgen. Jij hebt dus interesse getoond.

Vervolgens probeer je regelmatig op posts en blogs van die persoon te reageren. Het mooist is als je hem of haar met een vraag of probleem kunt helpen. En dan bedoel ik natuurlijk voor niks, want je wilt juist storten op de emotionele bankrekening.

Na een tijdje kun je vragen of die persoon ook met je wil linken, aangezien jullie zo`n leuk contact hebben opgebouwd via je reacties. Dit moment moet je zelf even aanvoelen. Zodra jullie geconnect zijn kun je polsen of iemand het leuk vind om ook eens een kop koffie te drinken en nader kennis te maken.

Succes!

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.