LinkedIn-marketingplan in 4 stappen – Link Je Klant

LinkedIn-marketingplan in 4 stappen

Heel veel ondernemers zitten wel op LinkedIn, maar doen er weinig mee. Of plaatsen wel af en toe iets, maar zonder plan. Terwijl een plan je uitingen nou juist zoveel effectiever maakt. Maar hoe schrijf je nu een LinkedIn-marketingplan? In dit blog vind je 4 stappen om tot zo`n plan te komen.

Stap 1: Bepaal je doel

Wat wil je bereiken met je aanwezigheid op LinkedIn? Wil je beter gevonden worden, een goede eerste online indruk maken, meer leads, nieuwe medewerkers aantrekken, meer verkeer naar je website, je content vaker gedeeld krijgen of jezelf als expert profileren? De mogelijkheden zijn legio, maar zonder doel schiet je met hagel en zijn je inspanningen minder effectief dan met een goede focus.

Stap 2: Bepaal je doelgroep

Als je een scherp beeld hebt van je doelgroep heeft dat een aantal voordelen:

  • Je herkent ze makkelijk als je ze tegenkomt
  • Je weet waar je ze kunt vinden
  • Je weet tegen welke uitdagingen ze aanlopen
  • Je weet hoe ze aangesproken willen worden

Probeer dus voor jezelf in kaart te brengen hoe jouw ideale klant eruit ziet. Is het een man of een vrouw, hoe oud is hij/ zij, welk opleidingsniveau, welk inkomensniveau, is het een consument, ZZP-er of directeur (of andere functietitel) bij een groot bedrijf, zijn ze vooral online of offline actief, zitten ze op LinkedIn en zo ja, waar? Hoe helderder je dit plaatje hebt, hoe gerichter je kunt communiceren. Hierdoor trek je je ideale klant aan en stoot je niet-ideale klant juist af. Scheelt je weer tijd en frustratie.

Stap 3: Breng in kaart welke problemen je doelgroep heeft

Als je een plaatje van je doelgroep hebt ga je nog een stapje verder. Je gaat beschrijven welke problemen ze hebben, maar ook waar en wanneer zij tegen die problemen aanlopen én waarom. Ook hier geldt, hoe helderder je dit hebt, hoe gerichter je je doelgroep kunt aanspreken en hoe groter je kans op succes. Je wilt bereiken dat mensen bij het lezen van jouw content denken ‘JA! Zij/ hij snapt waar ik mee zit!’. Dan heb je een klik op emotioneel niveau en is de deal al zo goed als binnen. Als jij perfect in kaart hebt wat het probleem van jouw doelgroep is kun je hen daar haarscherp op aanspreken. Hoe jij het oplost is dan eigenlijk helemaal niet van belang, het gaat erom dat je het oplost.

Stap 4: Bepaal je actiepunten

Afhankelijk van het doel of de doelen die je bij stap 1 geformuleerd hebt ga je bepalen hoe je die kunt bereiken. Wil je bijvoorbeeld beter gevonden worden en/of een perfecte eerste online indruk maken, dan ligt je prioriteit bij je persoonlijke profiel en eventueel een bedrijfspagina. Wil je jezelf als expert profileren en actief aan je netwerk laten weten waarvoor ze jou kunnen aanbevelen, dan is social selling een goede strategie. Meer leads vinden doe je door aan de slag te gaan met Geavanceerd Zoeken en als je meer verkeer naar je website wilt of je mailinglijst wilt laten groeien, is het slim om je weggever op LinkedIn te plaatsen. En dat is maar een greep uit de mogelijkheden. Zaak is om uit te vinden wat bij jou, je bedrijf en je doelgroep past.

Tot slot; ga aan de slag.

“Een strategisch plan zonder actie is als een auto zonder motor. Je kunt wel hopen dat hij in beweging komt, maar dat is waarschijnlijk ijdele hoop.” Dit citaat van Jos Burgers slaat de spijker op zijn kop! Zonder actie geen resultaat, hoe goed je plan ook is. Zorg dus dat je plan op 1 A4-tje past, print hem uit en hang hem op een plek waar je hem vaak ziet. Zo is de kans dat je ermee aan de slag gaat het grootst!

P.s. wil je hulp bij het opstellen van je plan? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.