LinkedIn in vakantietijd – Link Je Klant

LinkedIn in vakantietijd

Enkele uitzonderingen daargelaten betekent de zomerperiode voor ons zakelijke dienstverleners een wat rustigere periode. Ik vind dat niet erg, want dit geeft me ruimte om aan de slag te gaan met zaken die in de drukke maanden blijven liggen, zoals het uitwerken van ideeën voor nieuwe (online) trainingen en het bijwerken mijn website en eigen LinkedIn-profiel (*bloos*). De zomervakantie leent zich er dan ook perfect voor om bijvoorbeeld je LinkedIn-marketingstrategie uit te werken, je profiel aan te scherpen of het (vooruit) schrijven van content. In dit blog geef ik je drie tips om je zomervakantie effectief in te zetten voor jouw LinkedIn-marketing!

Strategie uitwerken

Aanwezig zijn op LinkedIn loont altijd, maar, zoals voor zoveel dingen geldt, je haalt er het meeste uit als je een plan hebt. Hier nu mee aan de slag gaan betekent meer resultaat in Q3 en Q4!

Een strategie uitwerken is niet zo ingewikkeld als het klinkt: denk na over wat je wilt bereiken met LinkedIn en benoem je doel zo concreet mogelijk. Denk ook na over wie je via LinkedIn wilt bereiken; ga je voor potentiële klanten of zoek je aanbevelers of samenwerkingspartners? Je aanpak zal dan verschillend zijn. Niet alleen je doel is anders, maar ook de ‘pijn’ of het ‘probleem’ waar je je doelgroep op aanspreekt.

Pas na het doorlopen van deze drie stappen ga je bepalen hoe je je doel het beste kunt bereiken. En je plan hoeft echt geen boekwerk te zijn hoor, vaak kom je met één A4 een heel eind. Lees eventueel meer in mijn blog ‘LinkedIn-marketingplan in 4 stappen’.

Content voorbereiden

Ik krijg in deze rustigere periode ook altijd veel ideeën voor nieuwe content. Niet alleen voor blogs, maar ook voor uitlegvideo`s en korte berichten. Nu kan ik natuurlijk een lijstje maken en de berichten en blogs schrijven op het moment dat ik ze nodig heb, maar als ik de ‘geest’ heb, schrijf ik ze vaak meteen en ben dan echt superproductief. Er staat dan na een dag buffelen soms al maanden aan content klaar. Je kunt je berichten zelfs al inplannen via bijvoorbeeld Buffer.com of, in het geval van een LinkedIn-blog, klaarzetten als draft. Dit bespaart je na de vakantie veel tijd.

Ook loop ik in de zomervakantie vaak mijn eerder geplaatste content door; wat kan ik hergebruiken en wat is gedateerd? Kan ik de gedateerde berichten actualiseren? Zo ga ik de komende maanden veel van mijn videotutorials opnieuw opnemen omdat LinkedIn ondertussen wat dingen in het aanzicht van de profielen heeft veranderd.

Wil je ideeën opdoen voor LinkedIn-content? Lees dan ook dit blog: ‘10 tips om simpel en snel je eigen LinkedIn-content te creëren’.

Je connecties doornemen

Vanwege het algoritme van LinkedIn krijg je niet meer automatisch alle berichten van al je connecties te zien. Dat heeft als nadeel dat je, vooral als je een groot netwerk hebt, soms mensen onbedoeld uit het oog kunt verliezen. Je kunt het algoritme beïnvloeden door de profielen van je connecties af en toe te bezoeken. Dit heeft trouwens nog veel meer positieve effecten, je bouwt namelijk ook actief aan een goede band met je connecties, want ze zien dat je geïnteresseerd bent.

Om dit te bereiken (en tegelijkertijd bewust aan je netwerk te bouwen) kun je bijvoorbeeld dit doen:

  1. Maak een download van al je connecties (zie hier hoe je dit doet: https://youtu.be/vi5D096q7ug)
  2. Maak van dit CSV-bestand een Excel-lijst en orden hem zoals je zelf prettig vindt.
  3. Schoon de lijst eventueel op, misschien zitten er mensen tussen waaraan je niet langer behoefte hebt. Maar aan de andere kant, je weet nooit hoe een koe een haas vangt.
  4. Maak voor jezelf een planning om dagelijks (of wekelijks of maandelijks, wat bij jou past) een aantal profielen vanuit de lijst te bezoeken. Zo smeer je een grote klus uit tot een behapbare klus die je ook nog eens veel resultaat gaat opleveren. Want je werkt bewust en actief aan het opbouwen van een relatie met je netwerk.
  5. Kijk wat er veranderd is: is diegene van baan gewisseld, heeft hij of zij een interessante opleiding gevolgd, zijn ze verhuisd? Kortom, is er een haakje om een persoonlijk gesprek over aan te knopen? Zie je even geen haakje? Dan kun je altijd nog vragen hoe het met ze is, vooral als je elkaar al lange tijd niet gesproken hebt.
  6. Knoop dat persoonlijke gesprek aan. Afhankelijk van hoe jullie band is kun je een privébericht via LinkedIn of een e-mail sturen, maar natuurlijk ook bellen. Dat laatste is natuurlijk het meest persoonlijk, maar kost ook de meeste tijd. Het levert je uiteindelijk wel ook de meeste ‘relatiepunten’ op, maar kijk ook wat bij jou en je tijdsschema past.

Met deze 3 tips kun je in een rustige periode bouwen aan meer passende klanten en dus meer drukte en meer omzet in de volgende maanden, dus win-win!

P.s. 1 Wil je graag met je LinkedIn-marketing aan de slag, maar weet je van jezelf dat je het voor je uit blijft schuiven? Vind je het fijn om een stok achter de deur te hebben zodat je er wel mee aan de slag gaat? Dan is mijn LinkedIn-Summerschool misschien iets voor jou. Check dit bericht voor meer info: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6415487530803699712.

P.s. 2 een andere, heel nuttige tijdsbesteding voor je zomervakantie is natuurlijk het doorlezen van al mijn blogs :-). Je vind ze via https://linkjeklant.nl/blogs/.

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.