LinkedIn-adverteren; een eerste kennismaking – Link Je Klant

LinkedIn-adverteren; een eerste kennismaking

Adverteren op LinkedIn is hot! Net zo hot als afgelopen maandag en dinsdag (27 graden terwijl ik dit zit te schrijven). Maar hoe werkt het dan en is het ook iets voor jou? In dit blog leg ik in het kort uit hoe adverteren op LinkedIn werkt en hoe je kunt bepalen of jij er ook mee aan de slag moet.

Bedrijfspagina

Allereerst: voor het maken van een LinkedIn-advertentie heb je een Bedrijfspagina nodig. Adverteren doe je namelijk vanuit een Bedrijfspagina en niet vanuit je persoonlijke LinkedIn-profiel. Kleine uitzondering hierop is als je gesponsorde Inmails gaat versturen. Die verstuur je dan weer wel uit je eigen naam, maar wel vanuit Campagnebeheer; zo heet de advertentiebeheersmodule van LinkedIn.

Stap 1: bepaal je doel

Om een advertentie op te zetten moet je eerst bepalen wat je ermee wilt bereiken. Je hebt een aantal verschillende soorten advertenties (zie stap 2) die je (natuurlijk ook gecombineerd) kunt inzetten en die ieder passen bij een doel, een fase van de klantreis. Denk aan:

  • Merkbekendheid creëren
  • Leads verzamelen
  • Branding
  • Engagement creëren
  • Leads nurturen

Je doel bepaalt de vorm van de advertentie.

Stap 2: Kies de vorm

Als je je advertenties zelf gaat plaatsen (self-service-account), kun je kiezen uit 3 verschillende vormen:

  • Gesponsord bericht (statusupdate in tijdlijn)
  • Tekstadvertenties (in rechterkolom + bovenaan tijdlijn)
  • Gesponsorde Inmail (in privéberichten)

Gesponsord bericht

Gesponsorde berichten (video dus ook!) zijn heel geschikt om mensen bekend te maken met je merk en je expertise. Als je regelmatig langskomt met een voor hen toepasselijke en waardevolle boodschap bouw je aan je merk. Als je een bericht gaat sponsoren kun je ervoor kiezen om mensen naar je website of andersoortige landingspagina door te sturen, leads te verzamelen met LinkedIn-leadformulieren of meer views op je video`s te krijgen. Of je voor een video of gewoon bericht kiest ligt aan je doel en natuurlijk je beschikbare berichten. Denk er wel aan dat je die berichten dus wel via je Bedrijfspagina moet posten.

  

Tekstadvertentie

Tekstadvertenties lenen zich vooral goed voor het verzamelen van leads met een korte en krachtige boodschap. Denk aan het aanvragen van een whitepaper, een brochure of het aanmelden voor een nieuwsbrief. Je hangt achter de advertentie een link naar een LinkedIn leadformulier of een landingspagina op je eigen website waar je lead zijn gegevens achterlaat. Deze advertenties worden getoond op Home, je profielpagina, zoekresultatenpagina, groepen, je inbox, de ‘Personen die u misschien kent’-pagina en de ‘Wie heeft uw profiel bekeken’-pagina.

 

Gesponsorde Inmail

Een gesponsorde Inmail is een bericht dat je in de chatomgeving van LinkedIn ontvangt. In je privé-inbox als het ware. Dat heeft voordelen (grote attentiewaarde en behoorlijke hoge openingscijfers), maar ook nadelen. Deze Inmails kunnen heel goed werken als je een heel specifieke doelgroep wilt bereiken, maar een goed Inmail-bericht schrijven is echt een kunst. Het voelt voor de ontvanger al snel alsof je ‘inbreekt’ in hun persoonlijke inbox, dus de juiste tone-of-voice en formulering van je bericht is hierin enorm belangrijk. Dit zou ik een beginnende adverteerder dan ook niet snel aanraden.

Stap 3: Bepaal je doelgroep

Hier wordt het interessant en anders dan je van bijvoorbeeld Facebook gewend bent. Waar je in Facebook vooral filtert op wat mensen interessant vinden (interesses) en persoonlijke kenmerken, segmenteer je op LinkedIn vooral op bedrijfs- en carrièrekenmerken:

  • Bedrijfsnaam (iedereen die werkt bij…)
  • Bedrijfstak (iedereen die werkt in de branche…)
  • Bedrijfsgrootte (iedereen bij een bedrijf groter dan…)
  • Functietitel (iedereen met de functietitel…)
  • Functie (iedereen in het functiegebied…)
  • Senioriteitsniveau (iedereen met senioriteitsniveau…)
  • Scholen (iedereen die op school … heeft gezeten)
  • Studierichting (iedereen die de studie … heeft gedaan)
  • Titels/ graden (iedereen die de titel … heeft)
  • Vaardigheden (iedereen die de vaardigheid … heeft)
  • Groepen (iedereen die in de groep … zit)
  • Geslacht (iedereen met geslacht…)
  • Leeftijd (iedereen met leeftijd… is niet heel precies want inschatting op basis van afstudeerleeftijd/ werkervaring)
  • Aantal jaren ervaring (iedereen die … jaren werkervaring heeft)
  • Bedrijfsvolgers (iedereen die wel of juist niet je Bedrijfspagina volgt)
  • Bedrijfsconnecties (eerstegraads connecties van medewerkers bij het gekozen bedrijf)

Je kunt dan ook nog aangeven of je personen wilt targeten die in het verleden die functietitel hadden/ bij dat bedrijf werkten etc of juist nu.

Je kunt je advertentie ook in het ‘LinkedIn Audience Network’ laten tonen. Dat zijn partnersites die uitgebreid gekeurd worden en per land verschillend zijn. Je kunt de lijst online opzoeken, maar als je net begint zou ik het bij LinkedIn zelf houden.

Een laatste optie is om LinkedIn je doelgroep automatisch uit te laten breiden. Heb je een doelgroep aangemaakt op de functietitel ‘tandarts’, dan breidt LinkedIn dit bijvoorbeeld uit met andere functies binnen een tandartspraktijk.

Stap 4: Bepaal je budget

In de laatste stap mag je je portemonnee trekken (of eigenlijk je creditcard, zonder kun je helaas niet adverteren op LinkedIn). Je geeft aan wat je dagelijks en in de totale looptijd wilt spenderen. Ook maak je hier de keuze voor betalen voor het aantal vertoningen (CPM) of betalen per klik (CPC).

Vervolgens bepaal je wat die vertoning of klik je waard is. LinkedIn geeft je hiervoor een richtlijn. Ga hier niet te laag zitten, want dan wordt je gesponsorde bericht of tekstadvertentie minder vaak getoond. Elke keer als iemand zijn tijdlijn opent vindt er namelijk in de achtergrond een soort veiling plaats met als deelnemers alle bedrijven die zich op die persoon richten. De relevantie van je bericht telt mee, maar natuurlijk ook je bod. Daarnaast is LinkedIn vrij streng in het aantal advertenties dat ze haar gebruikers wil tonen, dus stelselmatig te laag bieden gaat je weinig tot geen exposure opleveren. Gesponsorde Inmails worden niet geveild. Die betaal je per afgeleverd bericht.

Stap 5: publiceren

Zodra je publiceert gaat je advertentie lopen (tenzij je hebt ingesteld dat een advertentie later moet beginnen natuurlijk). Via Campagnebeheer kun je zien hoe je advertentie het doet en eventueel bijsturen.

Iets voor jou?

Adverteren op LinkedIn is prijzig, vooral als je het vergelijkt met Facebook. Maar daar staat tegenover dat je heel gericht kunt targeten op de personen die jou verder kunnen helpen. Of LinkedIn-adverteren iets voor jou is, is dus een kwestie van de kosten tegen de baten afwegen. Wat is je marge? Hoeveel spendeer je nu aan Facebook-advertenties en wat kost een conversie daar je? Hoeveel is een lead je waard?

Indicatie van de kosten

Wat adverteren jou precies kost kan ik je niet zeggen. Simpelweg omdat dit afhangt van teveel factoren met als belangrijkste heb je veel concurrentie op de doelgroep die je wilt bereiken. Maar houd er rekening mee dat je minimaal $ 10,- per campagne per dag, $ 10,- totaal en $ 2,-per bieding voor CPC/CPM bij tekstadvertenties betaalt. Dan heb je in ieder geval een indicatie.

Conversie bijhouden? BEGIN DAN HIER!

Wil je ook conversies gaan bijhouden, zorg dan dat je voorafgaand aan het opmaken van je advertentiecampagne de pixel (LinkedIn Insight Tag) aanmaakt en op je website installeert. Anders kun je je hele campagne opnieuw opmaken ☹. Zonde van je tijd en waarschijnlijk erg frustrerend…

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.