LinkedIn-aanbevelingen; waarom je er om moet vragen en hoe je dat doet zonder je er lullig over te voelen – Link Je Klant

LinkedIn-aanbevelingen; waarom je er om moet vragen en hoe je dat doet zonder je er lullig over te voelen

Aanbevelingen; waarom je er om moet vragen en hoe je dat doet zonder je er lullig over te voelen

Aanbevelingen. Dat is en blijft toch voor heel veel mensen, ook voor mijn klanten, een ding. Maar ze zijn wel supernuttig en superbelangrijk als jij ondernemer bent. Maar waarom zou je überhaupt aanbevelingen moet hebben? Simpel. Omdat het ontzettend veel krachtiger en veel geloofwaardiger is als iemand anders over jou zegt dat je iets heel erg goed kunt, iets perfect oplost of daar een fantastisch product voor hebt, dan wanneer je dat zelf zegt.

Nachtje weg?

Denk eens even terug aan de laatste keer dat jij een hotelletje hebt geboekt. Ik weet 100% zeker dat jij toen de reviews hebt gelezen. Dus de verhalen van andere mensen die daar te gast zijn geweest. En ik weet ook 100% zeker dat jij daar je beslissing, in ieder geval mede, op gebaseerd hebt. Dus aanbevelingen helpen jouw potentiële klanten beslissen of ze voor jou kiezen.

Twijfels wegnemen

Iedereen heeft twijfels voordat ze met jou in zee gaan. Dingen die ze zich afvragen, waarvan ze denken “maar hoe doe je dat dan?” en “past dat wel bij mij?” of “kan ik dat wel?”. En ook daar zijn aanbevelingen hartstikke fijn voor. Eén op de drie LinkedIn-gebruikers, en ik vond dit echt schokkend, heeft gewoon helemaal geen aanbevelingen op zijn of haar profiel. Dat is wat mij betreft echt een gemiste kans! Want hoeveel potentiële klanten ben je daardoor misgelopen? Potentiële klant die geen antwoord vonden op de vraag “lost deze persoon mijn probleem op?” en “passen wij bij elkaar?”.

Spannend

“Maar een aanbeveling vragen is hartstikke spannend!” Ja, ik weet dat het voor veel mensen zo voelt, maar dat hoeft dus niet. Want als jouw opdrachtgever tevreden is over wat jij voor hem of haar gedaan hebt, dan willen ze jou die aanbeveling bijna altijd geven. Met plezier zelfs. Maar je zult het ze wel moeten vragen. Want ze zullen er zelf niet snel aan denken. Niet omdat ze het jou niet gunnen, maar gewoon omdat ze druk zijn.

In de waan van de dag bedenkt bijna niemand “oh, ik zal diegene eens een plezier doen en spontaan een aanbeveling schrijven”. Dat gebeurt echt zelden. Maar moet je dan achterover leunen? En wachten op die spontane aanbevelingen? Dat kan. En dat mag ook zeker wat mij betreft, maar je haalt betere resultaten als jij zelf het heft in handen neemt en erom vraagt. Want dan krijg je er veel meer en waarschijnlijk ook waardevollere.

Maak het ze makkelijk

Je maakt de kans dat je die aanbeveling ook krijgt het grootst als je het jouw opdrachtgever zo makkelijk mogelijk maakt. Dat kun je bijvoorbeeld doen door ze een aantal vragen te sturen waarmee ze hun verhaal op kunnen bouwen. Vinden ze het dan nog steeds lastig? Dan kun je aanbieden dat zij die vragen gewoon los beantwoorden, die antwoorden vervolgens aan jou mailen en dat jijzelf of een tekstschrijver daar een mooi, lopend verhaal van maakt. Vervolgens stuur je die tekst weer terug naar jouw opdrachtgever. Die moeten zich er uiteindelijk natuurlijk wel in herkennen. Wordt die er blij van? Dan kunnen ze het stuk zo op je profiel posten. Wat dan nog meer helpt is om een linkje mee te sturen waarmee ze hun aanbeveling direct op jouw profiel kunnen zetten. En eventueel een video van hoe dat werkt.

Wat vraag je dan?

Vragen die jij aan je klant kunt meegeven zijn bijvoorbeeld:

  • Wat was de aanleiding om bij jou aan te kloppen? Wat was er aan de hand? Welke situatie deed zich voor?
  • Wat hebben jullie precies samen gedaan? Welke dienst of welk product heeft die klant afgenomen?
  • Hoe is de samenwerking jouw klant bevallen? Wat vond hij/ zij er het prettigst aan?
  • Had je klant vooraf twijfels, en zo ja, hoe heb je die weggenomen?
  • Wat was het resultaat van jullie samenwerking? Hoe is de situatie nu?

Met deze vragen creëer je herkenning bij de lezer van de aanbeveling. Laat je zien wat die klant bij jou heeft gekocht en hoe dat voor hen werkte. En vertelt die klant zelf welke twijfels ze hadden en waarom ze toch voor jou gekozen hebben. En natuurlijk, hoeveel beter/ mooier/ makkelijker hun leven nu is.

Vragen naar hun twijfels?

Vooral het vragen naar die twijfels vinden mensen soms raar. Maar dit is juist sterk. Want degene die jouw aanbeveling leest heeft geheid ook twijfels. Dus door die twijfels al aan te kaarten in jouw aanbevelingen, laat je zien hoe je die oplost en hoef je die dus niet in een verkoopgesprek alsnog weg te nemen.  

Betere aanbeveling

Door die vragen te sturen maak je het jouw klant veel makkelijker om een tekst te schrijven. Want ga maar na, als jij iets moet schrijven over iemand en je hebt geen aanknopingspunt, dan is dat heel lastig. Met die vragen maak je dat een stuk makkelijker. Maar wat je ook doet is zorgen dat je een helder verhaal krijgt. Met een kop, een body en een staart. Een verhaal waar mensen zich in kunnen herkennen en waar het resultaat ook duidelijk in beschreven is. En niet een soort losse flodder waarin staat “Oh ja, het was zo gezellig met Amanda en ze heeft ontzettend veel verstand van LinkedIn. Ik ben er heel blij mee”. Natuurlijk is dat fijne feedback, en ik wil zeker niet zeggen dat ik daar niks aan heb, maar als in die aanbeveling ook staat waar ik haar precies mee geholpen heb en wat dat haar heeft opgeleverd, is hij veel sterker en heb ik er veel meer aan.

Vraag het gewoon

Mensen willen die moeite echt graag voor je doen! Vooral als je het ze persoonlijk vraagt. En een stuk of 5 vragen beantwoorden kost ze minder moeite dan iets uit de losse pols schrijven, dus stuur die vragen mee, help je opdrachtgever zo op weg en maak de weg vrij voor een mooie lijst met sterke aanbevelingen. Aanbevelingen die potentiële klanten overtuigen om met jou in zee te gaan.

Wil jij hulp bij het slim opbouwen van je persoonlijke LinkedIn-profiel?

Boek dan een gratis strategiegesprek en leg me jouw vraag voor.  Ik hoor graag van je!
Boek jouw gesprek nu!

Elke twee weken zo`n praktisch blog in je mailbox ontvangen?

En? Vond je de tips in het blog hierboven waardevol? Wil je vaker van handige tips om je bedrijf te laten groeien?
Meld je aan voor mijn mailinglijst en ik stuur je elke 2 weken zo`n blog vol praktische tips die je meteen in je bedrijf kunt toepassen. Ik houd je ook op de hoogte van leuke webinars en challenges. Meld je nu aan!

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: