Laat het LinkedIn-algoritme voor je werken – Link Je Klant

Laat het LinkedIn-algoritme voor je werken

Het LinkedIn-algoritme is hot! Enerzijds omdat mensen gefrustreerd raken omdat ze niet alles van hun connecties in hun tijdlijn te zien krijgen en anderzijds door ontwikkelingen als de GoLarge-beweging. Schiet in ieder geval niet in de stress, want het is niet zo ingewikkeld als het lijkt.

Hoe het LinkedIn-algoritme werkt

Fase 1:

Nadat jij je bericht post wordt het gelezen door een robot. Die classificeert het als een afbeelding, video, tekst, blog, externe link etc. Ook ‘leest’ de robot je bericht en krijgt een score op inhoudelijke waarde: SPAM, Lage kwaliteit of Duidelijk. Je wilt natuurlijk ‘Duidelijk’ zijn, maar ook als je de score ‘Lage kwaliteit’ krijgt is er nog hoop.

Fase 2:

Vervolgens wordt je bericht uitgezet in een deel van je netwerk. Een soort testgroep. Je berichten worden dus niet meteen aan je volledige netwerk getoond. Gebaseerd op hoe die testgroep reageert op jouw bericht krijg je punten: 1 punt voor een like, 2 punten voor een reactie en 3 punten voor een deelactie. Aan de andere kant, rapporteren lezers jouw bericht als SPAM, dan ben je natuurlijk de sjaak.

Fase 3:

Voordat je bericht naar de laatste fase gaat, doorloopt hij nog een laatste robot-scan om te voorkomen dat er SPAM op je tijdlijn belandt. In deze scan wordt gekeken of er aanwijzingen zijn dat jij (de plaatser) of je netwerk SPAM-mers en SPAM-accounts zijn. Technisch gezien kan iemand totale onzin plaatsen en dit door SPAM-accounts laten liken en delen om zo het algoritme te foppen. Deze stap maakt dit een stuk lastiger, want als je dit doet wordt je dus op een gegeven moment op persoonsniveau gemarkeerd als SPAM-mer.

In deze stap kijkt de robot trouwens ook of je post aansluit bij de interesses van je netwerk. Die interesses peilt LinkedIn door te kijken naar de inhoud van de profielen, dus zorg dat jouw berichtteksten ook aansluiten bij de begrippen die je doelgroep daarin gebruikt.

Lijkt je post SPAM-merig, dan wordt het teruggezet naar fase 2 om nog een poging te doen om punten te behalen en dan alsnog door te stromen naar fase 3. Bij twijfel wordt je nog wel getoond, maar niet heel wijdverspreid en regelmatig. Maar krijg je dan toch voldoende likes en reacties vanuit je netwerk? Dan kun je alsnog doorstromen naar fase 4.

Fase 4:

Verzamel je genoeg punten, dan gaat je bericht naar real live editors. En dit is uniek in Social Medialand, want kost natuurlijk veel mankracht. Deze groep mensen leest jouw bericht en bepaalt of het inderdaad waardevolle content is (en dus met een groter deel van je netwerk gedeeld wordt) of niet waardevol genoeg is (dan is dit het eindpunt van je post qua bereik).

Zijn de editors erg onder de indruk van je bericht dan kunnen zij deze ook buiten je eigen netwerk delen, bijvoorbeeld door er ‘trending content’ van te maken.

* Bron afbeelding: Ste Davies; https://www.stedavies.com/social-media-algorithms-guide/#LinkedIn_Algorithm.

* Bron afbeelding: LinkedIn.

Manipulatie

De GoLarge-beweging van [*] is iets wat de gemoederen flink bezighoudt op dit moment. Hij (en zijn volgers) helpen elkaar op gezette tijden aan flink wat likes en reacties, waardoor ze het LinkedIn-algoritme beïnvloeden om hun content goed te tonen.

Ik raad je aan om hier NIET aan mee te doen omdat:

  1. De content die je dan liket, waar je op reageert of die je deelt dan hoogstwaarschijnlijk niet aansluit bij wat jouw netwerk wil zien (maar door jouw actie wel aan jouw netwerk getoond wordt en dus misschien als SPAM wordt ervaren).
  2. [*] (én zijn netwerk) door de robots in fase 3 waarschijnlijk binnen niet afzienbare tijd als SPAM-mer worden aangemerkt. Als jij meegaat in zijn activiteiten loop je het risico dat jij ook als SPAM-mer aangemerkt wordt en dat zou zonde zijn, want wie weet hoe lang het duurt voordat je van dat stigma af bent. In het ergste geval wordt je profiel geblokkeerd of zelfs verwijderd. Zonde van al het werk dat je daarin gestopt hebt…

* Op verzoek van de oprichter van deze beweging heb ik zijn naam uit dit artikel verwijderd [25-6-2018].

Wat kun je wel doen

De sleutel is je berichten perfect aan te laten sluiten op de behoeftes en vragen van je doelgroep. Om dat te kunnen doen moet je natuurlijk eerst goed weten waar ze mee zitten, waar hun pijn zit, met welke vragen ze worstelen.

Vervolgens moet je voor jezelf bepalen met welke informatie je hen helpt. En dat ga je posten. Post ook zo min mogelijk externe links. LinkedIn houdt haar bezoekers graag op LinkedIn en berichten met daarin links naar andere sites krijgen (logisch) minder punten en dus minder bereik.

Vergeet ook niet om mensen om een reactie te vragen. Nodig je lezer uit om te reageren op je post. Roep ze ertoe op: stel hen een vraag, vraag wat ze ergens van vinden, roep hun hulp in etc. Als jij niet aangeeft welke actie je van je lezer verlangt, nemen ze je bericht ter kennisgeving aan en mis jij een kans op interactie.

Aansprekend

Het is wel slim om rekening te houden met wat mensen makkelijk en fijn vinden. Zo kunnen onze hersenen video 60.000 keer sneller verwerken dan tekst. En spreekt een bericht met een afbeelding ons meer aan dan alleen een tekst. Vooral als we door die afbeelding al een idee krijgen van wat we in de tekst kunnen lezen. Bedenk ook voor jezelf of je niet teveel post en of je er geen mensen mee voor het hoofd stoot. Je wilt tenslotte voorkomen dat mensen je rapporteren als SPAM of ongepaste content.

Samengevat

Als jij de pijn van je doelgroep in jouw posts aankaart (liefst natuurlijk in dezelfde woorden als zij zelf gebruiken), hen er een geweldige tip voor geeft en dit combineert met een simpele call-to-action, dan komt die interactie (en dus die goede algoritme-score) vanzelf!

Meer lezen over hoe je je berichten relevant houdt? Check deze artikelen en pagina`s van LinkedIn:

P.s. als onderzoeksbronnen heb ik deze artikelen geraadpleegd:

 

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.