Kwaliteit of kwantiteit in je netwerk – Link Je Klant

Kwaliteit of kwantiteit in je netwerk

20161015_blog-1Ik krijg regelmatig de vraag hoe selectief ik ben in het accepteren van uitnodigingen om te linken of het zelf uitnodigen van mensen; of in het verlengde daarvan, of ik geloof in kwaliteit of kwantiteit als het aankomt op je netwerk. Voor mij is het een combinatie, maar dat heeft ook sterk te maken met mijn business en marketingmethodes, dus dit kan voor jou wel heel anders zijn. In dit blog geef ik je wat handvaten om hierin voor jezelf een strategie te ontwikkelen.

Mijn strategie

Ik sta in principe open voor iedereen (al heb je een grote streep voor als je me een persoonlijke uitnodiging stuurt!), maar daar kies ik bewust voor omdat iedereen voor mij een potentiële klant is of kent. Elke ondernemer is voor mij interessant en als je zelf geen ondernemer bent, ken je er hoogstwaarschijnlijk wel één. Daarnaast vind ik het leuk om zoveel mogelijk mensen te helpen met mijn LinkedIn-tips en die deel ik ook via LinkedIn. En omdat LinkedIn nog maar weinig filtert in de berichten is dit een mooie manier voor mij om snel en gemakkelijk veel mensen te bereiken. Maar verkoop jij een product voor een specifieke groep mensen, dan werkt deze strategie voor jou waarschijnlijk een stuk minder goed en voelt het aan als schieten met hagel. Gelukkig zijn er meer opties.

Wat is voor jou kwaliteit?

Allereerst is het belangrijk om te bepalen wat kwaliteit voor jou inhoudt. Is dat voor jou dat je iemand perse persoonlijk ontmoet wilt hebben, of let je meer op of iemand perfect in je doelgroep past? Of mag iemand die perfect in je doelgroep past pas met jou linken op het moment dat je hem of haar ook persoonlijk hebt ontmoet? Dit is heel persoonlijk en er is geen fout antwoord. Iets doen wat niet bij je past is in mijn ogen namelijk altijd slechter dan iets doen dat misschien marketingtechnisch minder oplevert. Kies dus in ieder geval voor de optie die bij jou past, maar zorg er wel voor dat het een bewuste keuze is.

Criteria bepalen

20161015_blog-2Als je hebt bepaald wat kwaliteit voor jou inhoudt is het tijd om een aantal kenmerken van die groep op papier te zetten, bijvoorbeeld: in welke branche zijn ze actief, wat is hun functie, in welke regio zitten ze, hoe groot is het bedrijf waar ze werken, op welk niveau in de organisatie zitten ze etc. Groot voordeel van het helder hebben van deze criteria is dat je hier ook actief op kunt zoeken via ‘Geavanceerd zoeken’. Zo kun je ontdekken of er misschien interessante nieuwe connecties schuilen in je tweedegraads netwerk. Daar kun je via je eerstegraadsnetwerk dus warm mee in contact komen. Voor het zoeken op functieniveau en bedrijfsgrootte heb je trouwens wel een betaalde account nodig, maar met de andere criteria kom je ook al een heel eind. Om te bepalen of de persoon actief is op LinkedIn kun je ook nog kijken naar het aantal connecties en hoe ver ze hun profiel ingevuld hebben etc. Als je dit lijstje met criteria in je achterhoofd houdt bij het uitnodigen of accepteren van mensen, zit je altijd goed.

Gevoel

Uiteindelijk is het belangrijk dat je een goed gevoel hebt bij je connecties. Dus of je er nu voor kiest om alleen mensen uit te nodigen of te accepteren die je persoonlijk hebt ontmoet of om connecties breder te accepteren, zorg ervoor dat je een goed gevoel hebt bij die persoon. En blijkt nu achteraf dat je je hebt vergist en wil je die persoon toch liever uit je netwerk verwijderen? Dat kan en daar krijgt hij of zij geen melding van.

 

Wil je, samen met mij een dag of dagdeel gefocust aan jouw LinkedIn-profiel en/of activiteiten werken? Check dan mijn trainingen.

 

Over mij

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:


Heb je een klein LinkedIn-netwerk? Of een netwerk dat niet bij je bedrijf past? Levert je netwerk je geen klanten op? Doe dan mee aan één van mijn gratis webinars op 26 of 27 november.